Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-06-18

Vi yrar vidare

Hej och god dag!

Sitter i skuggan vid en skjutbana utanför Södertälje. Idag är det långdistans på programmet för MTB-O SM och Linda är ute och tävlar. Tävlingen tar någonstans runt två timmar så jag har lite tid över här. Fint väder med solsken och värme så jag klagar inte!

Igår skulle jag ju prova att cykla och gjorde det också. Har inga bilder eller någon bra känsla att rapportera om därifrån. Det får bli någon vilodag till helt enkelt..
Kastade in handduken efter 28 minuters cykling.

Linda tävlade ju men hade ingen vidare dag ute i skogen, nya tag idag!

Det här med att följa en orienteringstävling är ju både enkelt och svårt. Det enkla är att det finns liveresultat så man kan se lite hur det går. Igår hade dom liveresultat från en kontroll ungefär halvvägs och en med 2-3 minuter kvar till mål. Cyklisterna startar ju en och en så utan liveresultat hade det blivit väldigt svårt att ha någon koll.
Svårt är det också för att arenan är ju en stor skog och jag som åskådare vet inte vart kontrollerna är, vilka som ingår i Lindas bana och så vidare. Jag är inte helt säker på dom oskrivna reglerna här men jag tror inte att publik bör stå precis vid kontrollerna heller.

Igår stod jag på en plats i skogen där ett antal andra också stod. Där var det en man som harklade/hostade/gjorde ljud när deltagare var på väg lite åt fel håll. Vi stod på ett ställe där man kunde ta fem olika vägar därifrån. Tror inte heller att det är okej även om han kanske gjorde det mer för att vara snäll mot folk som var på väg åt helt fel håll än att han skulle hjälpa någon vinna.

I övrigt bygger den här sporten mycket på ärlighet och moral. Mängder med fuskmöjligheter och gråzoner. En regel är att man inte får gena i skogen, utan att man måste åka på den stig/väg man är på. Så går det två parallella stigar med en meters mellanrum så får du inte ta dig över till den andra utan att ha en stigkorsning som tar dig dit.
Likaså får man (nog) inte ta rulle på någon och följa den runt. Lite synd det för annars hade jag nog också kunnat köra hyfsat på MTB-O. Bara att vänta in lämplig duktig cyklist som startar bakom en och sedan bara fokusera på att åka med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar