2017-05-19

Långa Lugnet med nyheter och ny startbacke

Hej och god eftermiddag!

Dom lokala storloppen avlöser varandra i ett par veckor här. Idag börjar Borlänge Tour (det har redan börjat med dom första klasserna men jag startar 19.30 så för mig har det inte riktigt startat ännu) och nästa helg avgörs Långa Lugnet.

Eftersom Långa Lugnet närmar sig så ville Linda och jag kika lite på banan. Det har blivit en del förändringar från tidigare år som jag vill se och för Linda så är allt utom förstaslingan obekant. Vi började med loop 2 eftersom Linda redan hade tränat två pass igår (!!!) och hon var lite osäker på hur mycket mer hon ville cykla sådär dagen innan ett etapplopp på mountainbike. Loop ett körde hon nästan hela förra året och loop tre går ju mycket kring Lugnets röda och där har hon också cyklat en del.

Så, vi tog oss dom där 2.58 kilometerna från mitt hem till Långa Lugnets bana igår kväll. Sedan var vi inne på loop 2 som också är den brötigaste och tuffaste.
Några bilder från loop 2. Ber om ursäkt för att bildkvalitén är lite ojämn men det är svårt att få skarpa bilder när man fotar med en mobiltelefon och samtidigt cyklar på en stig...

Loop 2 är ju den tuffaste och Linda kände väl efter den att det fick räcka för dagen. Men vi hann med en sak till och det var att cykla startbacken upp och sedan Gamla Mormor-leden ner. Startbacken är ny för i år och det är mördarbacken skulle man väl kunna säga. Det lär faktiskt bli så att tävlingsklasserna kör mördarbacken och motionsklasserna kör asfaltsbacken som vi använt tidigare år. Jag har själv varit förespråkare för att vi behöver en tuffare inledning på Långa Lugnet och nu får jag onekligen det. Om jag blev avhängd från täten efter 17-18 kilometer i fjol så lär jag vara avhängd efter 7-800 meter i år.
I Långloppscupen så är det väl bara Långa Lugnet och Lida Loop som startar pang bom utan någon mysig masterstart bakom bil. På Lida Loop startar man visserligen in i en backe men den är inte så lång och det är jättemycket lättåkt direkt efter, så jag vet liksom att det inte spricker av framför mig även om jag inte går för fullt där.
På Långa Lugnet så kommer det dock spricka av framför mig även om jag går för fullt, så det blir ju en upplevelse. Det blir väl lite som en XC-start men uppför en backe direkt. Säg att det tar 3 minuter från startskott till dess att täten är uppe....
Början av mördarbacken.

När man nått toppen så fortsätter man på lite skidgata och en snabb stig innan man når ut på en väg igen. Så jag ser väl fram emot ungefär 4-5 minuters cykling på max innan jag kommer att nå vägen och där kan hamna i någon grupp som sedan kör lagtempo för att jaga ikapp alla som är framför. Kommer bli en pangstart på loppet det!

Man har även brutit av dom lättåkta delarna på loop 1 med några fler stigar, så det kommer bli mer utspritt tidigare i loppet helt enkelt. Bättre och säkrare, om ni frågar mig. Tyvärr så kunde jag inte köra nyheterna, utöver startbacken, på loop 1 då övningsområdet var avstängt några dagar nu på grund av skjutövningar....

Linda och jag körde som sagt loop 2 tillsammans och det är kul att cykla med henne även om vi har lite olika grundfart och teknik på stigarna å så. När hon åkte hem så försökte jag köra loop 1 men vände vid informationen om skjutövningar på övningsområdet. Så istället så körde jag halvfort runt loop 3 och den var sig lik. Hade halvbra fart på stigarna även om känslan sa något annat. Fick i alla fall flåsa på en del och det var gött!

Jag kom hem sent, mekade cykel (bytte till Lauf-gaffeln) till Lindas förtjusning och sedan slocknade vi gott på kvällen...

I morse var Linda och jag uppe i ottan för att köra ett varv på kvällens (och morgondagens-) bana i Mellsta, Borlänge. Mycket var sig likt sedan 2009 men lite mer stig och ett par branter har dom hittat. Egentligen skulle man behöva köra banan minst tio gånger för att hitta hyfsat då det är så många tighta kurvor, men jag får försöka ta mig igenom efter bästa förmåga. Som alltid!

Linda startar 18.27 och jag 19.30 idag. Imorgon startar vi 9:46 och 12:35, kom gärna dit och heja!

Nu lär jag vara cyklistpojkvän, vi hörs!