2017-03-19

Slush cup #4 - blev 4:a!

Hej och god eftermiddag, kära cykelvänner!

Idag var det alltså dags för säsongspremiär och dagen till ära så körde vi ett XC-liknande lopp i Danska Hilleröd. Det var den fjärde och sista deltävlingen i Slush Cup, ett mindre men ack så trevligt arrangemang. Upplägget var sådant att man körde ett varv som mätte 5.5 kilometer och så skulle man köra så mycket man hann på max 100 minuter. Så kom du i mål på 101 minuter så fick du inte räkna ditt sista varv. Banan var snabb med lite grusväg och en hel del singletrack. Inga direkta svårigheter mer än några rötter, feldoserade kurvor och ett par mindre lerhål vilket passade min Lauf-gaffel alldeles utmärkt. Banan var överlag torr vilket var tacksamt för mig med snabba Bontrager-däck.

Enligt startlistan på nätet så skulle jag stå i startled tio, på plats fanns sju startled och jag ställde mig i första startled bredvid Johan "Chipskungen" Malmsten. Sedan kom ett antal danskar och ställde sig före första startled, som sig bör.
Starten gick med en liten startslinga på grusväg innan man kom in på banan, jag tyckte att det gick i rätt bekvämt tempo men tog inte för mig så mycket när vi skulle in på första stigen. Gick väl in som sexa eller sjua, i rygg på Malmsten. Tre unga svartklädda danskar med bråttom satte fart direkt varav två fick en lucka. Bakom så avancerade jag upp som 4-5 någonting i första backen på banan. Vi bildade en trio bakom dom första tre och herr Malmsten placerade sig i nästa trio. I min trio så lyckades vi efter ett tag först bli av med den ena och sedan komma ifatt trean. Satt där i gruppen som körde som 3-5:a med ca: 20 sekunder upp till tätduon i ett par varv. En av dom unga danskarna föll i en kurva och plötsligt var vi också en duo som nu var 3:a och 4:a. Jag tänkte att det kan bli pallen idag om jag kan hålla trycket. Tyvärr så fick jag släppa i kampen om tredjeplatsen och ungefär samtidigt som jag inte orkade hålla hans tempo så var vi inne i en massa varvningar vilket gjorde att jag tappade ännu mer rytm.
Loppet var ju svinlångt (med XC-mått mätt) och efter 50 minuter så kom plötsligt en trio ikapp med cyklister jag kört ifrån tidigare (Malmsten, en ung snabb svartklädd dansk och en annan dansk i vit-blå-orange kläder). Nu gällde det att bita i och kämpa på in mot målet! Lyckades ju ändå växla tempo igen och på rulle på danskarna så gick varvningarna mycket bättre. Det här med "håll höger, kommer vänster" verkade inte funka så bra i Danmark nämligen?! I slutet av näst sista varvet så tappade Malmsten lite på danskarna och därmed också jag eftersom jag låg bakom honom. I början på sista varvet så var det en bit snabbåkt grusväg så jag ropade något uppmuntrande till Malmsten och slängde ner kedjan på muttern. Kom ifatt danskarna lagom till nästa skogsparti men då var plötsligt Malmsten borta, reva i däcket skulle det visa sig. Nu kunde jag återhämta mig lite bakom danskarna men i banans jobbigaste backe så försökte jag göra mig av med dom. Trots att jag varvet innan tänkt att det var ett dåligt ställe för det var så långt kvar till mål.. Men jag fick feeling.
Efter en bro så kom en rätt slirig och tvärbrant backe där jag gick in i ganska låg fart för att sedan trycka på över krönet och i efterföljande slakmota. Det grillade den vit-blå-orangea dansken som senare släppte. Men nu hade jag lagt mina kort på borde två gånger och den unga snabbe svartklädde dansken synade mig med en stenhård attack. Tack och godnatt!
För att inte herr vit-blå-orange dansk skulle få korn på mig igen så gav jag ändå det jag hade för att psykologiskt få honom att tro att jag var fortsatt stark. Det lyckades och jag rullade i mål som femma. Trodde jag.

Det visade ju sig senare att en av dom unga snabba danskarna i den ursprungliga tätduon hade klivit av, han jag släppte i kampen om tredjeplats blev därför tvåa och den sista unga dansken med fart i pedalarna blev därmed trea, 23 sekunder före mig.

Svårt att säga om det var bra eller dåligt. Men jag hade i alla fall 146 cyklister bakom mig så helt kass är jag ju inte. Jag fick bra träning i 93 minuter, fick köra i skog och hade riktigt roligt. Mer tävlingar åt folket!

Fullständiga resultat hittar ni här: http://my2.raceresult.com/62898/results?lang=dk#1_D852CA

Jag hade med mig kameran också, så några bilder från den:
Lite obligatoriska Öresundsbro-bilder på väg över/under till Danmark.

Kikar ni noga här så ser ni att bilens angav utetemperaturen till 1.5 grader när vi var framme i Hilleröd. Tur att jag tagit med mig varma kläder så som flossade cykelbyxor, varma skoöverdrag, hjälmmössa och varmare handskar.

Ungefär så här såg banan ut.

Ungefär så här ser Linda ut.

Sju startled.

Is på vattenpölarna...

Dagens vapen.

Post race kaka, fem av fem cykelflaskor!

Linda gillar kaffe!

Post race cykel.

Dampallen.

Herrpallen.

SonnMedia var på plats och luftade sin optik, ni hittar samtliga 352 bilder här: https://www.facebook.com/pg/sonnmedia.dk/photos/?tab=album&album_id=1277763372271125. Bjuder på bilderna på mig så ni slipper leta:
Den sista där ser jag ju faktiskt riktigt sportig ut!