2017-02-03

Lite träning är bättre än ingen träning.


Hej och godmorgon från VAB-stugan!

Det gick inte så bra det där med att träna igår när de yngre barnen somnat. Frida vaknade 6:35 in i min andra åttaminutersintervall och där avbröt jag min träning. Förutom att Frida har vaknat ett antal gånger i natt så har även Filip varit in i mitt rum och beklagat sig en gång i natt. Så jag gissar att jag kommer att vara lite trött även idag.

Jag får helt enkelt se det som att lite träning är bättre än ingen träning och totalt så fick jag ihop nästan 29 minuter igår. Varav en åtta på 325.5 Monarkwatt och en åtta som tog 6:35 på 329 Monarkwatt.

Nu ska jag försöka få iväg barnen till skolan så får vi se vad Frida och jag kan göra av den här dagen...

4 kommentarer:

  1. Hej hej! har funderat på 8 minutare och tröskel så fick lite inspiration att ställa frågan nu när jag läste dit inlägg. har kollat på nätet men inte hittat något trovärdigt ang. min fundering!

    Men om man ska köra tröskelpass är det någon skillnad på träningsresultatet om man kör 5x8 min kort vila typ 2 min mot att köra 2x20 min lång vila typ 5 min, eller blir det lika mycket tröskelträning för båda passen ger totalt 40 min i tröskelpulszon/tröskel watt-zon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Om jag kör åttor så kanske jag kan hålla 320 watt och kör jag tjugo så kanske jag kan hålla 300 watt. Det blir alltså mer watt per minut om jag kör lika många minuter intervalltid.

      Radera
  2. Det upplever jag med, men frågan är om mer watt på 8 min ger bättre träningsresultat på tröskeleffekten eller ger längre tid (20 min) med något lägre effekt bättre träningseffekt? har funderat vad som är mest optimalt för stressad småbarnsfarsa men som sagt svårt att hitta något om vad som ger bäst träningseffekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det optimala är väl ett varierat program och är du stressad så gäller det ju att ta i så mycket som möjligt bara. All-in i 40 minuter går ju snabbare än att dela upp plågan i flera delar. :)

      Radera