Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-12-08

Tre timmar


Hej och godmorgon vänner!

Det blev ingen Le Peloton för mig i morse. Istället så unnade jag mig lite extra tid i sängen och nu har jag ätit en frukost i lugn och ro. Dom tre senaste nätterna har jag snittat lite drygt fyra timmars sömn per natt, så jag behövde några extra minuter idag.
Livet är ju fullt av prioriteringar och idag valde jag att sätta min hälsa i första hand, det är svårt att argumentera mot det valet.

Igår kväll tränade jag dock och jag sprängde tretimmarsgränsen för första gången sedan den 9:e oktober. Skönt att vara på gång igen! Det hela gick ganska så bra rent prestationsmässigt och jag har nu tränat inte mindre än fem dagar i rad. Rätt så bra det, för att vara jag. Jag har under dessa dagar känt en rejäl förbättring också så det är bara härligt med träningen just nu. Jag är ju inte snabb eller i form, men det går helt klart åt rätt håll med grunden.

När jag körde en timme distans på testcykeln förra onsdagen så sa min klocka åt mig att vila 48 timmar efteråt, så dålig form var jag i då. Sedan så har klockan bara genom den rekommenderade återhämtningstiden gett mig indikationer på att jag blivit piggare. Efter gårdagens distanspass så behövde jag bara vila 21 timmar.

Passet igår startade ju från min arbetsplats. Jag jobbade nämligen till sex på kvällen, sedan pratade jag lite med Linda, planerade min rutt, bytte om och gjorde i ordning cykeln. Så det blev sent. 18:50 startade jag så min Garmin med sikte på Bäsna-Djurås-Sifferbo-Helgbo-Vallmora-Borlänge. Det rullade väl på mest hela tiden men mellan Sifferbo och Helgbo är det ju grusväg, som nu är isväg. Jag har inte monterat dubbdäcken än men isen var vit och frostig. Till en början. På slutet så var isen svart, blöt och snorhal. Det kom ett lätt duggregn en stund som inte hjälpte. Så jag fick cykla absolut längst ut i kanten på vägen och körde ner i diket ett par gånger om. Det gick lite långsamt där ett tag och det blev ett antal gånger som jag fick klicka ur foten för att parera när däcken började glida i sidled. Men inga vurpor, tack och lov.

Kom tillbaka till Borlänge vid tio på kvällen och hade givetvis kunnat cykla längre rent energimässigt, men den där sömnen behövs ju också. Tre timmar är ändå ganska så ansträngande fortfarande, men med lite mer träning så kommer det kännas lättare. Eventuellt så kör jag lite testcykel i kväll, vilar imorgon och kör Kompiskampen på lördag. Vi får se.

Idag är det torsdag och det innebär att man kan äta pannkakor nästan överallt och som ni som läser denna blogg vet så innebär också torsdagar att jag ska spendera sena eftermiddagen i ridhuset. Så, dags att kicka igång dagen på allvar nu så hörs vi lite senare igen istället.

Hej!

Gårdagens:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar