Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-11-25

Gruppbild från Belgien och kameratankar

Gruppbild från Paterberg, Belgien. Jag sportar mina nya vinterkläder från VOID Cycling och high-viz skoöverdrag och handskar från GripGrab. Det sticker ju ut lite i en grupp med men in black.

Hej och godkväll kära vänner!

Det blev inga fredagstacos här på Gamla Grycksbovägen, barnaskaran var ju tillfälligt halverad så vi sparar tacosen till imorgon istället. Då är i alla fall 75% av barnen hemma. Godis åt barnen i alla fall, så det blev gott om energi på kvällen. Själv så har jag ju inte ätit godis sedan jag slutade äta godis. Alltså 18 dagar utan godis nu, det är väl värt en applåd?

Jag är riktigt sugen på en kamera nu. Eller egentligen två. Tänker mig att en kompaktkamera är alltid bra men jag vill ju ta steget till en bra systemkamera också. Jag har (haft?) en Panasonic Lumix LX5 som kompaktkamera och tagit många bilder till denna blogg med den. Jag fick kameran när jag fyllde 30, alltså drygt 4½ år sedan. Senaste året eller så har den varit lite halvdålig och bilderna håller inte alls samma kvalité som när den var nyare. Tog ändå med den till Belgien för i sämre ljus så utklassar den ändå en mobilkamera. Jag hann ta några enstaka bilder där innan den gav upp och nu har jag inget hopp över för den. Det lär bli någonting nytt.
Ni som läst här ett tag vet ju att jag suktat efter en systemkamera rätt länge. Har ju ett vilande fotointresse som jag tänkte väcka till liv, äntligen. Anledningen till att jag också vill ha en kompaktkamera är för att det är gött att ha en kamera som man kan stoppa i jackfickan eller ryggfickan på cykeltröjan och alltid ha redo. Och den kompaktkamera som jag har haft är ju nu alltså död.
Ni kan tro att jag har googlat kameror rätt länge nu och snart, snart är det dags. Men jag kan inte riktigt bestämma mig. Det finns så många bra kameror... En dröm vore en Canon 5D Mark IV, men Nikons 750D verkar också vara väldigt bra för mina behov. En Sony RX100 V skulle ju passa fint i ryggfickan också, det gäller bara att inte vurpa då...
Ja, ni förstår. Det är tuffa beslut som ska tas.

Nu är klockan så mycket att det börjar bli läggdags. Ska krama om mina barn och hänga lite tvätt bara. Hörs imorgon igen! Ge mig gärna era bästa kameratips, jag fotar ju helst cykling och mina barn och gärna även i väder som inte bara är solsken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar