Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-09-16

Nya handskar och pace

Hej och god förmiddagsfika, cykelvänner!

Morgonen började ganska kallt idag och vi hade bara sex grader utomhus. Kände därför inte för att köra med några tunna handskar utan gick väl ner i källaren och plockade fram ett par sprillans nya GripGrab Hurricane Hi-vis. Skön känsla med nya handskar och varma händer måste jag säga! 


Ungefär halvvägs in i pendlingen så blev jag passerad av en Lundbergare som höll knappa 50 knyck. Slängde väl i en långspurt (712 watt i 30s), kom in på rullen och började köra pace. Meeeen, tydligen så var föraren en sån som inte gillar cyklister så i en nedförsbacke så ställde hans sig på bromsen. Eftersom det gick utför och därmed också lätt så hade väl mina tankar börjat vandra iväg lite när bromsljusen plötsligt tändes. Men med fullt tryck på bromsarna, låst bakhjul och lite sladd kunde jag ta mig runt hörnet på den utan kollision. Föraren svängde in på en busshållplats och stod där en stund för att bli av med mig och passerade mig lite senare när jag var på cykelbanan...

Bild tagen ca: 200 meter innan föraren ville testa bromsarna, tur att jag hade stoppat undan mobilen då... Jag vet att man ska hålla avstånd och cykla säkert, men traktor-pace är ju sådär lagom jobbigt och härligt så jag kunde inte låta bli.

Kom i alla fall till jobbet i ett stycke och har nu både kaffe och vetelängd framför mig. Nu kör vi fredag!

3 kommentarer:

  1. Dåligt omdöme på vägen! Du som landsvägscyklist och lite av en cykelrepresentant, borde agera bättre! ;)

    Hoppas resten av livet känns lite bättre för var dag.

    SvaraRadera
  2. Tur att det finns små rättvisans väktare överallt samt att dom aldrig kan hålla käften.

    SvaraRadera
  3. Nja. Dåligt omdöme av bägge trafikanter... Ibland är det säkrare för en landsvägscyklist att åka bilväg istället för cykelväg men då gäller ju också regler som att hålla avstånd även för cyklisten till framförvarande... Men i just detta fallet verkar traktorföraren ha bromsat kraftigt i onödan och med flit, på en raksträcka, vilket bara är onödigt hindrande och farligt beteende i trafiken helt enkelt...

    SvaraRadera