2016-09-12

Hur snabbt lagar jag en bakhjulspunktering?

Hej hej, kära cykelvänner!

Har väl i kväll tagit mig ut på en tur, precis som jag skrev om tidigare idag. Hade egentligen planerat en hel del att hinna med i kväll men tydligen så går tiden mycket fortare än vad jag kan tro? Till att börja med så kom jag hem typ klockan 18 och sedan så hade jag lite att fixa med innan jag kunde rulla iväg. Solen var redan på väg ner när jag stack ut men jag fick ihop en timmes härlig stigcykling.


Alltså känslan på stigarna var jättebra idag och jag kände mig faktiskt nästan piggare idag än jag gjorde igår när jag tävlade. Meeen, när jag tog i lite halvhårt så kändes det väl i benen ändå.

Jag kom på att jag hade glömt dela med mig av min Garmin-data från Långlopps-SM igår. Normalt när jag cyklar så kör jag med autopaus på cykeldatorn. Men inte när jag tävlar, för då vill jag kunna se den faktiska tiden och hur långt jag eventuellt har stått stilla. Som igår när jag punkterade. Under väldigt lång tid så har mina tävlingspunkteringar inneburit att jag lagat det långsamt och avslappnat, tävlingen är ändå förstörd och jag har inte stressat. Igår ville jag försöka laga bakhjulspunkteringen snabbt istället. Bra träning det med, liksom. Tyckte att allt flöt på helt okej. En sak jag tvingades göra var att ta av mig handsken eftersom jag inte lyckades skruva loss ventilen med handsken på. Där tappade jag ett antal sekunder. Likaså trodde jag att jag hade fått däcket över fälgkanten när jag började försöka pressa av däcket bara för att upptäcka att däcket inte alls var över kanten. Även där tappade jag lite tid.
Totalt tog det 2.34 från stopp tills jag rullade. Plus minus några sekunder. Kanske ska träna lite mer på det där till nästa säsong.

1 kommentar:

  1. Hej Henrik,
    Har sett flera som kör med en liten flaska med något punkaskum på sadelstolpen, vet du vad det är för något dom använder?
    //johan

    SvaraRadera