2016-08-09

Däcktryck och klädsel på Cykelvasan

Hej och god afton!

I morse så skrev jag ju om vad jag hade för däcktryck på Finnmarksturen. Fick då en fråga om vad jag skulle ha för däcktryck på Cykelvasan. Spontant så känner jag 1.5 bar passar ganska bra i mina 2.3" däck och 29" hjul. Att jag valde lite lägre på Finnmarksturen är på grund av att det är en del stigar där med rötter och stenar, något som inte finns på Cykelvasan. Jag vill ändå inte ha för mycket luft i däcken på Cykelvasan. Visserligen så rullar välpumpade däck lätt på asfalt, men om man åker på grusvägar och ojämnheter så tar det för mycket energi att hela tiden känna vibrationerna. Jag siktar inte på att vinna loppet i en spurt, för då hade jag kanske haft mer luft i för att det ska vara optimalt på spurtrakan. Det gäller ju att förbereda cykeln för den del av banan där man behöver den optimal för att prestera som bäst. Jag väger för övrigt 68-69 kilo, något man måste ha med i åtanke när man funderar på mitt däcktryck. Tyngre cyklister brukar behöva högre tryck och lättare cyklister lägre tryck. Samma sak med däck. Har du mindre hjulstorlek så behövs mer luft, likaså om du har smalare däck. Smala och små däck = mer luft. Breda och stora däck = mindre luft.

När det kommer till klädsel så var frågan baserad på 10 grader och regn, som prognosen sa i morse. Nu har prognosen svängt till uppehåll och 12 grader. Jag älskar ju att tävla i regn, så för mig får det gärna svänga tillbaka till regn och helst också kyla.
Vi som kört Långloppscupen i år har ju haft en riktigt kall och blöt tävling i år och det var Billingeracet bjöd nämligen på 3-4 grader och regn. Då förstärkte jag min normala tävlingsklädsel med detta:
Ullstrumpor
Skoöverdrag för regn
Varmt underställ med avklippta ärmar
Varmare handskar
Tunn hjälmmössa
Flossade Cykelbyxor
Plus armvärmare


Om det blir runt 10 grader och regn så kör jag nog med det där varma understället och armvärmare utöver det vanliga med cykelstrumpor, cykelbyxor och cykeltröja. Det kan bli en cykelkeps och ett par varmare handskar (som dom på bilden ovan) också. Blir det kallt så kör jag nog Billingerace-klädseln.
Är det istället uppehåll så kör jag vanliga cykelhandskar, ingen cykelkeps och ett svalare underställ. Tveksamt om jag ens har armvärmare då.
Jag klarar ofta kyla ganska bra, så jag brukar inte behöva ta på mig allt för mycket kläder. Blir man varm så presterar man sämre men blir man kall så förlorar man snabbt energi istället. Det är en balansgång där men helst ska man ju tycka att det är lite kallt innan start. Då blir man nog lagom varm där i startbacken sedan.

Värt att tänka på är också att extraplagg för att hantera kyla eller regn helst ska vara av typen som man kan ta av sig lätt under loppet. Det kan ju vara ganska stor skillnad på vädret i Sälen vid åtta på morgonen mot vädret i Mora nästan tio mil längre bort och mitt på dagen. Armvärmare är lätta att ta av, en cykelkeps kan man också få av sig ganska lätt och samma sak gäller för en väst som man kanske kan starta med om det är kallt/blött.

Har ni några fler frågor kring Cykelvasan så ställ dom via en kommentar så ska jag försöka svara på dom.

____________________

Jobbpendling i motvind i morse, blir extra jobbigt att jaga elcyklister då...

Cyklade till och från jobbet idag. Vaderna är som stenar och gör så ont, helt förstörda är dom faktiskt och jag haltar fram. Nu är det bara att hålla tummarna för att det här går över snart så jag är redo för race på lördag. Vet inte riktigt hur/när/om jag cyklar imorgon, det där får jag klura lite på. Det är inte alltid helt lätt att klämma in träningspusselbiten tillsammans med familjelivet och jobbet.

Här kan ni se skillnad pendling i motvind och medvind..:

3 kommentarer:

  1. En annan viktig fråga jag undrar över är när du låser och inte låser din dämpare. Hur resonerar du där? Hur gör du på CV?

    SvaraRadera
  2. Angående dina 1.5 bars däcktryck, snackar vi slanglöst eller med slang?

    SvaraRadera