2016-07-04

Ränneslättsturen 2016 - en bra prestation men ett dåligt resultat

Hej Cykelvänner!

Ränneslättsturen kördes i Eksjö igår och jag blev 49:a. Givetvis långt ifrån vad jag hoppades få med mig. Formen var det nog inget större fel på, men när vi svängde av en grusväg med lite sten på och skulle in på en stig så fick jag en reva i däcksidan. Då hade vi hunnit ca: 14 kilometer och det var väl kanske 15 personer kvar i täten.
Givetvis skitsurt och jag fick lägga i en slang. När jag så skjuter i patron #1 så får jag inte i speciellt mycket luft. Testar flera gånger att få i mer då patronen som är av den större storleken borde få i mer luft i en slang än sådär. Lyckas ej så jag skruvar loss den (då kommer luften...). Har dock en patron #2 med mig också och upprepar samma procedur med den. Alltså jag får i typ ett halvt bar per patron?! Så där står jag med kanske ett bar i bakdäcket men med hängslen och livrem så har jag givetvis också en minipump med mig i ryggfickan som jag använder för att få upp trycket.

När man skjuter en sådan där kolsyrepatron så blir det ju liksom kallt och frostigt. Är det så att ventilen liksom frostar igen eller vad är det för fel på grejerna?! Eftersom jag lagt i en slang så var det ju ingen gammal igen-stansad ventil heller utan det borde ha gått mycket bättre tycker jag. Sedan så vet jag ju inte om det är ventilen till slangen som är problemet eller om det är den där manicken som jag punkterar patronen med och trycker mot ventilen.

Nåväl, sånt är väl livet ibland. Jag filmade hela loppet och har då räknat ut att det tog 5:45 från det att jag stannade till dess att jag började rulla igen. Där finns lite att jobba med. Men det ska väl sägas att jag inte direkt stressade heller, utan var mest uppgiven.

Kul annars att både Matthias Wengelin och landsvägsproffset Tobias Ludvigsson efteranmält sig och höjt klassen på startfältet. Starkast av alla blev dock Mikael Flockhart som blev av med Allebike-duon Michael Olsson och Tobias Ludvigsson på slutet.

Direkt jag fick punkteringen så blev jag ju rätt uppgiven. Det är en sak att punktera i slutet av loppet och en helt annan att punktera i början av loppet. Eftersom jag skulle lägga i en slang så visste jag att det skulle ta tid och alla chanser till en bra placering var borta direkt eftersom så många passerade mig.

Men efter att jag fixat med punkteringen så körde jag på hela vägen in till mål. Blev ju ett riktigt bra pass och jag fick göra ungefär 330 omkörningar.
207 omkörningar från spurtpriset efter 21 km och via filmen kunde jag räkna ihop drygt 120 ytterligare från punkteringen till spurtpriset.

Min totala tid på loppet blev ju 3:11:16 och säg att jag kastade bort sex minuter på en punktering. Jag är rätt säker på att jag hade tagit mig in på under tre timmar utan punkteringen och efterföljande köerna på stigarna. Dels var jag ju ofta tvungen att åka utanför idealspåret för att ta mig förbi vilket går långsammare och är jobbigare, dels var det ju inte direkt lämpligt att köra om överallt och dessutom så hade jag ju ingen draghjälp på min resa mot målet. Om jag hade kommit under 3 timmar så hade jag varit topp-12 och om jag varit 10 minuter snabbare än jag var så hade jag blivit 17:e.

Men det blev jag ju alltså inte, utan jag blev 49:a. Men benen trampade på hela vägen och efter fem körda mil så blev jag lite av en hjälpryttare åt klubbens starke junior: Martin Tjern. Han kastade nämligen sig in på min rulle när jag passerade och han var sedan den enda som klarade av att hålla den på resan mot målet.

Men vet ni då? JÖSSES så trött man kan bli i benen av att köra 64 km tempo på ett långlopp. Härlig känsla då att benen bara fortsatte att fungera hela vägen och tog mig till målet på ett bra vis utan någon kramp.

Jag filmade som sagt hela loppet och filmen kommer läggas ut på YouTube så snart den är klar. Den är färdig att laddas upp på nätet senare i kväll men den uppladdningen lär nog ta några timmar med tanke på att det är över tre timmar film i 1280 pixlars HD-kvalitet som ska ut på nätet.
Några skärmdumpar från filmen.

Överlag väldigt trevligt i spåren och jag hann växla några ord med en del av de jag körde om. För det mesta så sa jag annars bara "kommer höger", "kommer vänster" och "tack så mycket".

Sjukt trevligt också med alla som hejar och känner igen mig i spåret! Det verkar som om rätt många av er som läser här är ute på dom där långloppen och cyklar.

En sak som kanske inte var så trevligt var att arrangören bestämt sig för att låta damelitklassen starta fem minuter före övriga tävlingsklasser. Vet inte om någon av cyklisterna tyckte att det var en bra idé, hörde då ingen som var positiv till det vare sig före eller efter loppet. Damernas tävling blev ju än mer sönderkörd när dom tvingades flytta på sig för herreliten som kom i mycket högre fart och att så tidigt i loppet med så stora klungor där alla vill ha bra positioner kan ju leda till rätt farliga omkörningar när man kommer ifatt en långsammare cyklist.

Men bortsett från det så funkade allt väldigt bra.

Frukostbild från hotellet.

Redo för Ränneslättsturen.

En bild från starten, tagen av Love Fritjofsson.

En bild tagen från målgången, tagen av The Summit MTB.

Av dom nio deltävlingarna i cupen så räknas dom sex bästa resultaten in i totalställningen. Nu har jag "sabbat" tre resultat redan så för att få till en bra slutplacering så lär jag alltså göra fem prickfria lopp framöver. Det känns som ganska små chanser att få till en fantastisk slutplacering.
Så nu skiftar jag fokus till att åtminstone försöka göra en riktigt bra tävling där jag liksom visar för mig själv att jag kan åka fort.

Här kan ni kika på lite siffror från loppet:

6 kommentarer:

  1. Micke von Pfaler5 juli 2016 09:19

    Hej Henrik, tack för trevlig racerapport! Själv tappade jag 13min på punka efter 4.8km (dags att skaffa patroner och ny pump...) och blev då helt sist i fältet. Skum känsla att köra tävling och vara helt ensam i spåret! =)

    Fråga: har du med dig en slang, eller flera? Hur gör andra elitkillar? Jag hade en slang och två laglappar, men fick ändå bryta efter 31km pga punka (stor spik som gjort flera hål).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Alltid trist med punkteringar och oftast ännu tråkigare tidigt i loppet.

      Jag har med mig en slang men det är lite olika hur eliten gör. Vissa kör helt utan lagningsgrejer utan chansar för att hålla sig så lätta som möjligt. Det finns ju tekniska zoner också där många har reservhjul utställda. Jag har nästan alltid med mig en slang, två patroner och en minipump på tävling. Vill ju gärna cykla hela loppet och ta mig runt.
      Om man punkterar sista slangen så kan man leta reda på hålet i slangen, bita av slangen där och sedan knyta ihop slangen igen. Då kan man i alla fall ta sig vidare.

      Radera
    2. Micke von Pfaler5 juli 2016 11:05

      Ah, tack. Just ja, du skrev ju om den McGyverlagningen du gjorde i fjällen, men hade glömt den varianten när jag stod där i skogen. Lycka till i Rättvik!

      Radera
  2. Tråkigt att du punkade , hade tippat dig top 10 innan start när jag och polarn snackade . Man får dessutom tacka för din like av mina leriga ben på instagram :p Lycka till och hoppas du dyker upp i Eksjö nästa år också

    SvaraRadera
  3. Jag cyklade på Spec S-works-däck tidigare men fick en reva i sidan en gång på Billingeracet 2015. Sen slutade jag. Jag kör samma däck, fast i Control-varianten nu. Inga punkor sen dess.

    SvaraRadera
  4. Titta jag är med på skärmdumpen. Trevligt! Superstarkt kört!

    SvaraRadera