Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-07-10

Jävla skit och bilder från Mörksuggejakten

Tjena bloggen!

Alltså om ambitionen är högre än prestationsförmågan så är det lätt att bli besviken. Det var ju ingen jätteskräll att jag inte fixade något toppresultat idag, men ändå lite tråkigt givetvis. Resultatlistor ljuger ju sällan utan jag var helt enkelt inte bättre än 38:a idag. Finns inget att skylla på utan jag spände helt enkelt bågen för hårt och det höll inte idag.

I fjol så körde jag "smart" i startbacken och var sedan stark till typ kilometer 30 där tätgruppen spottade ut mig.

I år så ville jag chansa på att antingen hänga med täten, eller vara så pass nära täten på toppen av backen att det skulle gå att ansluta tidigt till tätgruppen. Lyckades inte gå med täten utan sprängde mig istället i försöket att hänga med. Åkte med Johan Landström i sista branten och tänkte att han är ju så pass stark att han kan köra ikapp täten tillsammans med mig. Istället så ökar han farten när det planar ut lite och jag får släppa, stum som jag är. Johan kom ifatt täten. Jävla skit.

Jag kom ändå upp med Christofer Stevenson, Fredrik Berg, Jakob Björklund och Lars Bleckur. En mycket stark andragrupp helt enkelt. Vi blev givetvis några fler uppe på grusvägen och på den snabba grusvägen utför efter första stöket så var vi ytterligare några fler. Täten var inte långt före och jag hade en taktik om att hålla igen på dom snabba partierna som följde för att ha kräm kvar när vi skulle komma till det där partiet där jag släppte täten i fjol.
Fick en liten utskällning av "Steve" när jag dels försökte undvika att dra men ändå ville sitta långt framme i gruppen. Efter en längre förning med lite tryck på pedalerna så var allt okej igen. När vi närmade oss familjen Bleckurs sommarstuga så höjde just Bleckur farten. Jag visste var det gällde att sitta långt framme för att inte få kämpa lika mycket som i fjol typ tre mil in i loppet. Lyckades ändå hamna några gubbar för långt ner i ett trångt parti, killen framför får ställ i sanden, jag kör mot honom och får stanna till. In i backen där övriga drar ifrån. Jävla skit.

Steve och Henrik Sparr kör dock på bra på stigarna och jag följer med och vi kan ansluta igen. En stund senare så slår dock Sparren i pedalen i en rot eller stubbe och flyger som en vante, precis framför mig som satt på hans rulle. Det gick väldigt fort där och jag hade ingen chans att undvika att köra in i hans ekipage. Han klarade sig undan med en del sår men fick bryta loppet. Mitt framhjul fastnade lite i hans pedal och jag såg gruppen försvinna iväg.

Jävla skit.

Jag var inte stark nog för att köra ikapp gruppen på egen hand. Speciellt inte eftersom Bleckur eldade på där framme och alla andra i gruppen jagade honom för fullt. Kör istället på i halvfart innan en grupp kommer ifatt med bland annat Jimmy Bodin och Jonas Ahlstrand, som vi tidigare hade kört ikapp och ifrån.

Vi är nu ungefär fyra mil in i tävlingen och jag får krampkänning i bägge låren. Jävla skit. In i den nya långa backen och jag håller farten på egen hand med Stefan Sunnerberg och Jimmy Bodin på rullen. Strax efter backen så kommer först några cyklister ifatt och sedan ytterligare ett gäng. Alla chanser till en riktigt bra placering är borta. Jävla skit.

Efter 53.54 kilometer så känner jag att det inte finns så mycket vare sig i benen eller huvudet längre, trycker en varvtid på cykeldatorn och släpper iväg gruppen som börjat gasa i en backe. Tack och godnatt.

Vill kliva av. Vill stanna och bara vara sur. Varför ens fortsätta liksom? Men, bryta är ju inte så jäkla kul det heller och vad skulle det hjälpa? Så jag fortsätter uppgivet. Vill bara till målet och börjar väl inse mot slutet att ju fortare jag cyklar desto snabbare tar plågan slut.

Kommer i mål som 38:a. Får höra att gruppen jag åkte med till typ 35 kilometer in i loppet lyckats komma ifatt täten med typ två mil kvar. Kul för dom, synd att jag inte var bra nog att hänga med.

Drack ett gäng muggar vatten och käkar cirka femtioelva bullar där vid målet och ber härmed om ursäkt till eventuella motionärer om bullarna tog slut...

Nej, alltså det här var inte heller min dag. Lars Bleckur lyckas bäst i "min grupp" och blir 7:a. Övriga trillar in på placeringar ner till 16:e.

Det är väl bara att bryta ihop och komma igen antar jag. Här kommer lite bilder och data från Mörksuggejakten:

På Johan Landströms rulle i startbacken. Ser lite ansträngd ut.. Plus likblek, allt blod är väl i benen. Foto: Lina Börjes, som samlat ett helt stort gäng bilder i sin blogg.

Bild från Vidablick, foto: Anders Almhed.

Koncentrerad och blicken framåt ungefär 12 kilometer in i loppet. Foto: Eva Önnemar

Klassisk langningssträcka ungefär 24 kilometer in i loppet, foto: Anders Almhed

På väg in i Nedre Gärdsjö skulle jag tro. Ca: 25 kilometer in i loppet. Foto: Lina Börjes

Här är jag i Östbjörka och trampar luft efter 46-47 kilometer. Foto: Eva Önnemar

Slut som artist i Nittsjö, efter ungefär 58 kilometer. Foto: Lina Börjes

Sista knäppan innan målet, foto: Lina Börjes

Tack till er som skickar bilder till mig. Det är helt klart det bästa med dagens tävling. Ludvig Kitzberger har laddat upp ca: 379 bilder på Facebook. Stort tack också till langning från herr Steen och broder Österling. Funkade klockrent!

Här kommer lite data från årets jakt på Mörksuggan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar