2016-06-20

Idag: ont i benen och backintervaller


God morgon vänner!

Ännu en sovmorgon lagd till handlingarna, men idag vaknade Frida lite tidigare än dom senaste dagarna. Det räckte ändå till ännu en natt med över åtta timmars sömn. Det här med semester är ju inte dumt alltså.

Benen gör lite ont idag, precis som förväntat. I cykling så använder man ju inte vaderna så mycket men i löpning används dom desto mer. Så vaderna är rätt stela idag. Egentligen hela baksidan av benen. Älskar det. Nu är det bara att hoppas att benen inte blir lika kassa som dom blev förra gången jag sprang. Nu när jag blivit en sådan frekvent löpare så är det väl på tiden att jag skaffar mig ett par riktiga löparskor? Borde ju kunna komma ner till 35 minuter på milen med ett par snabba skor...

Idag har jag tänkt att cykelträna samtidigt som Ebbah har sin träning i kväll. Alltså klockan 18 på Lugnet. Tänker mig backintervaller på MTB i grusserpentinen följt av Gamla Mormor ner till botten igen. Om någon vill hänga på så kan vi väl säga 18:05 vid parkeringen bredvid Sjulsarvsvägen som korsar skidstadion. Ses då, okej?

2 kommentarer:

  1. Vad kör du för olika typer av intervaller?
    Har funderat på två olika typer, inspirerat av GCN.
    http://lace79.blogspot.se/2016/06/pass-1-raka-back-intervaller_23.html samt
    http://lace79.blogspot.se/2016/06/pass-2-pyramid-intervaller.html
    Är det något du skulle rekomendera att köra, eller har du något annat du på rak arm kan säga funkar bättre?
    Läste lite på hjärnfysik om att bygga kondition görs bäst med intervaller mellan 4(norska) till 8 min.
    Min tanke med mitt upplägg är väl att det ska ge lite styrka och snabbhet med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad GCN är men jag tror att om du vill bli en så bra cyklist som möjligt så behöver du köra många sorters intervaller vid olika tillfällen. Det finns studier som visat att alla möjliga former av intervaller "är bäst". Det beror lite på vad du vill förbättra som avgör vad du bör köra.

      Radera