2016-06-05

Gårdagens löpning (!!!)

OBS bilden är inte ett fotomontage och ja, jag har löparshorts! Äger faktiskt också två löparlinnen men det blev T-shirt på igår kväll.

Igår så skrev jag ju om att jag blivit sugen på att testa löpning igen och det dröjde inte mer än några timmar innan jag stack ut och sprang. Trots att jag tränat fyra dagar i rad och egentligen hade vilodag och så vidare. Varför skjuta på det liksom?

Jag tänkte att det nog var lagom att börja med fem kilometer. Jag kan ju nämligen egentligen inte springa annat än till bussen. Nackdelen med att vara hyfsat bra tränad men inte ha speciellt bra teknik är ju att jag orkar springa, men muskler och leder kan bli lidande.

Det var faktiskt ganska precis två år sedan jag sprang senast och gången innan det var för fyra och ett halvt år sedan. Senast jag sprang var en kuperad historia på Ibiza och efteråt så hade jag ont i benen i fyra dagar.

Jag hade en runda som jag tänkte skulle bli bra och när jag mätte på en kartsida så blev den ganska precis fem kilometer. Perfekt! Rundan är en mix av asfalt, grusvägar, skogsvägar och stig. Rundan visade sig bli lite för kort i verkligheten, så jag fick springa bort en bit på vägen och vända för att få ihop mina fem kilometer. Kikar man på banprofilen (utan att tjuvkika på siffrorna) så ser det nästan ut som om jag sprungit i alperna:
Egentligen så skiljer det bara 38 meter mellan lägsta och högsta punkten, men ändå. Det var inte direkt pannkaksplatt heller.

Med hjälp av Garmin-klockan så kan jag få fram en massa data från deras Löpdynamik också. Som steglängd, vertikal rörelse, stegfrekvens, tid för markkontakt, balans för markkontakt, någon fiffig kvot för steglängd kontra vertikal rörelse +ANNAT.
Nu har jag inte läst på allt om löpning ännu, men tror att man inte ska röra sig så mycket uppåt, ha en ganska hög stegfrekvens och inte ha fötterna i backen allt för länge. Högre fart borde ju också ge en längre steglängd. När jag laddat ner passet i mobilen från klockan så insåg jag ju att om jag ska jämföra löpdynamiken mellan olika pass så lär det antingen vara likadana pass, eller åtminstone samma underlag. Det borde ju rimligen skilja en del mellan en platt asfaltsrunda och en kuperad löptur på stig.

Jag pinnade på ganska bra igår, ingen maxning men också långt ifrån någon lugn joggingrunda. Jag tog i. Snittpulsen landade på 85% av max och tiden blev 21:09, alltså 4:13 min/km. Om jag springer några fler gånger så borde jag kunna komma ner under 4 min/km och en platt mil borde väl gå att fixa under 40 min med lite träning? Eller ett par snabba skor....

När jag kom hem igår så hann jag inte mycket mer än att stänga dörren bakom mig innan jag började få ont i benen. Trodde att det skulle bli jobbigt idag, men i morse när jag vaknade så kände jag mig faktiskt oväntat fräsch i benen. Lite kort i hälsenorna och framsidan av mina lår tog lite stryk. Men inget som hindrar mig.

Om ni vill grotta ner er i min löpning inklusive all min löpdynamik så finns all data här: