Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-06-30

Avhängd på Le Peloton Falun

Hej och godmorgon cykelvänner!

Efter dagens Le Peloton här i Falun så kom jag hem till ett tyst och sovande hus. Mådde fortfarande lite illa av mjölksyrachocken som Le Peloton innebär.

Jag kom lite sent till samlingen idag så alla stod uppställda och redo för avfärd när jag kom. Att alla ser så glada ut beror på att jag höll på att vurpa precis innan jag tog bilden. Lyckades som genom ett mirakel och med 20 års erfarenhet som cyklist att rädda upp situationen och inte falla till marken.

Ett starkt gäng efter första fartsträckan, redo att ta sig igenom nästa fartsträcka längs med Aspeboda-vägen.

Fortfarande ett starkt gäng, men några färre till antalet efter andra fartsträckan. Med ett snitt på 47.9 km/h och 319 watt (354 NP) så är det inte så konstigt att det spricker av lite...

Dessa herrar anslöt kort efter att förra bilden togs.

På dom gånger som jag varit med på Le Peloton Falun så har vi aldrig varit så här många som startat sista fartsträckan tillsammans.

Sista sträckan innehåller också gruscykelvägen längs med banvallen. Eftersom vi dels hade varit en ganska stor grupp i början på fartsträckan samt att bommen var öppen gjorde att vi körde fortare än någonsin på gruset. Första gången med ett snitt över 40km/h enligt STRAVA. Efter en liten backe så blev vi en trio i tät bestående av Jimmy Bodin, Jonas Pettersson och jag.
Vi möter en stackars cyklist vid kommungränsen, där står det ett par stora stenar i en kurva för att inte bilar ska åka igenom. Smalt, dålig sikt och jävligt alltså. Det blir lite stoppsladd vid mötet och jag ropar "Ursäkta". Stackarn mötte ju dessutom strax efteråt de avhängda och fick väl en lite speciell morgonpendling till jobbet...

Mot slutet av gruspartiet så gör jag ett par misstag och när Jimmy och jag missförstår varandra så är slakten ett faktum och Jonas kan gå iväg solo in mot Falun. Jag hade helt enkelt inte ben nog för att gå med. Efter att jag har åkt solo en stund så kommer en trio med Jimmy, Robert Reyier Österling och Lars Bleckur ikapp och vi håller ihop till målet.
Ska man hänga med i det högt uppskruvade tempot så måste man göra rätt saker vid rätt tillfällen, här är ett videoklipp från när Jonas Pettersson ställer av mig och Jimmy Bodin där jag förklarar lite vad som sker. Snittwatt säger aldrig hela sanningen när det kommer till gruppcykling i hög fart:


Ännu en gång så visar alltså Jonas att han är starkast på Le Peloton Falun, bara att lyfta på hatten!

Robban illustrerar här på Konditori Focus ungefär hur det känns efter Le Peloton.

Dagens fikagäng.

Data från dom tre fartsträckorna:

Alla siffror och grafer kan ni hitta här:

2 kommentarer:

  1. Häftigt, men vad är grejen med att klämma en sträcka på grusväg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ligger bra i geografin och dessutom ger den lite extra krydda.

      Radera