Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-04-25

Min dag i bilder, vegetariska veckan och sömnrapport

Hej cykelvänner!

Nu blir det ett blogginlägg med tre av era favoritinslag, bara att gratulera! Ni vet väl redan att jag cyklade med gipsade jävla pissben i morse? Det här blir lite av en matblogg också, det gillar ni väl?
Lycka är att komma helt sopslut till jobbet och få en burk Jelly Beans av en kollega.

Dagens lunch, vegetarisk!

Lycka är bjudfika på jobbet!

På väg hem så passerade jag en elcyklist, som sedan passerade mig i full kareta. Alltså jag såg att det var attack-mode på honom när han svepte förbi mig. Det höll på att sluta utanför cykelbanan/i gångtunnelväggen för cyklisten eftersom farten blev lite högre än kurvtagningsförmågan i efterföljande svängar. Men det gick bra den här gången. Några sekunder efter att bilden togs så skiljdes våra vägar åt.

Kom hem till chillaren nummer ett, alltid lika härligt!

Ivrigt påhejad (ett jäkla tjat...) av ungarna så monterade jag upp studsmattan på gården. Ett säkert vårtecken!

Nu har vi rundat av dagen med en liten kvällsfika. Tur att jag ska cykla imorgon igen...

Ja, det där var väl min dag i bilder det. Har också haft en vegetarisk vecka och lovade väl någonstans att återkomma med hur det gick. Jag blev alltså inte en kanin och dog inte under veckan! Det gick oväntat lätt att bara äta vegetariskt en vecka. Den enda gången jag hade kött-sug var när jag gjorde pastasallad och skar upp kasslerbitar som resten av familjen kunde ha i sin pastasallad. Då var jag riktigt sugen på att äta några bitar, men det höll jag mig ifrån och sedan var det bra.

En gång förra veckan så ville min fru äta lunch med mig, på Burger King. Då fick jag känna på att vara vegetarian eftersom urvalet på menyn bestod i en enda maträtt. Tänk er att gå på restaurang med endast en maträtt att välja på, inte så kul om man inte råkar älska just den maträtten.

Denna vecka så ska Ebbahs innebandylag ha avslutning med bland annat middag på en restaurang. För enkelhetens skull så har vi fått välja bland några utvalda maträtter. Om vi beställer i förväg så kan de nämligen förbereda på restaurangen och vi slipper sitta 30 ungar med ett gäng föräldrar och vänta allt för länge. Alla rätter innehöll någon form av djur på tallriken. Så jag fick leka krånglig vegetarian som skulle ha något annat. Fick därför leta på restaurangens hemsida, i menyn fanns några rätter med ett "V", antog att det var vegetariska för jag kunde inte hitta djurprodukter i någon av rätterna. Så jag valde en.
Blev sedan kontaktad av middagssamordnaren som undrade om jag hittat maträtten i menyn på hemsidan, vilket jag hade. Det är en restaurangkedja, så det kanske finns lokala alternativ och dom undrade om dom skulle göra rätten med kyckling. Nej, vegetarisk ville jag ha. Fick nästa dag en ny fråga om jag ville ha med quornfilé eller lax. Det blev quorn.

Jag har också kommit till en annan insikt under den här veckan. Jag har hela tiden trott att vegetariansk mat och vegansk mat stått varandra nära, till skillnad från "vanlig" mat. Har nu insett att vanlig mat och vegetarisk mat är som nära syskon och vegansk mat är det som står absolut längst ifrån.
Att äta veganskt är inget man bara gör sådär utan det kräver en hel del kunskap om det man äter. Det finns ju rester av djur i nästan allt. Lärde mig till exempel att läsken barnen drack i helgen kan innehålla djurfett. Fräscht?! Jelly Beans innehåller bivax och så vidare. Är man vegan så blir det också väldigt svårt att äta ute. Många restauranger har ju vegetariska alternativ, men veganska? Not so much.
Att bli vegetarian är ju en barnlek i jämförelse med att bli vegan.

Jag testade ju några veganska alternativ till det jag vanligen stoppar i mig också. Bara för att testa. Havredrycken var inte god, soyadrycken däremot var jättegod och den skulle jag kunna dricka hur mycket som helst av. I helgen köpte jag också vegansk färs som jag använde när vi skulle ha tacos igår. Jättegott och ingen större skillnad mot vanlig färs. Kostade inte mycket heller, tror det var 50:- för 850 gram.

Idag hade jag kunnat börja äta kött igen, men lät alltså bli. Vet inte om jag kommer bli vegetarian och oavsett vad jag blir så kommer jag inte försöka pracka på er min kost-tro som många andra människor i sociala medier gör. Vissa kör ju med en vegetarisk dag i veckan, jag funderar på att testa en vegansk dag i veckan. Vore kul.

Att testa nya saker är utvecklande och man kan faktiskt lära sig något om både sig själv och andra, så oavsett vad jag äter framöver så är jag väldigt nöjd med att jag gjorde det här.
_____

Nu rundar vi av det här med sömnrapporten. Ett snitt på 6:29 blev det i förra veckan. Ungefär en halvtimme från målet alltså, men ändå så mycket mer än om jag inte skulle hålla på och "anstränga" mig för att sova mer.

1 kommentar:

  1. Han med elcykeln, slängde han ut benet då o då i nån sorts speedway kurvtagning? Isånt fall har jag också åkt med honom, helt livsfarlig!

    SvaraRadera