Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-04-19

Lite blandade cykelgrejer

Tjaba tjena godmorgon!

Bilden är en arkivbild från igår. Idag har jag inte cyklat än. Har inte lagt det där träningspusslet än heller. Lär väl göra det typ nu om jag ska slippa köra nattpass på monarken igen. Tur ändå att det alternativet finns...
Igår skulle jag ju lägga mig i tid. Men så har jag en magsårslång Cykelgrejer att göra-lista, så jag började beta av några punkter på den istället för att kunna sova bättre om nätterna. Blev nog klar med 45% av listan ungefär, vilken lättnad! Kom ändå i säng före tolv, så det var ju ingen katastrof direkt. Synd bara att Frida ville gå upp 06:14 när jag hade chansen att sova till efter sju.

-----

Igår gick Göteborgsgirot på en mina. En mina de inte skulle behöva gå på som en modern tävlingsorganisation. De skickade nämligen ut en inbjudan till sina lopp och där reagerade jag direkt på hur ojämnt fördelade prispengarna var mellan damer och herrar. I GP-loppet så var det 35 tusen till herrarna och 15 tusen till damerna. Så jag svarade direkt och frågade hur de motiverade den skillnaden. Om jag som kille reagerade så måste ju damcyklisterna ha reagerat än mer och senare under dagen så gick man ut med nya uppgifter om prispengarna. Blev en dyr läxa för Göteborgsgirot som nu har jämställda prispengar. I deras längre lopp på 140 km så var det 28 tusen till herrarna och 7 tusen till damerna, nu kör de om 21 tusen var.

-----

En annan större nyhet för damcyklingen igår var att Cykelvasan nu ska ge damernas tävlingsklass en egen start. De kommer att starta 07:30, 45 minuter före herrarna i årets Cykelvasa. Jag tycker att det är jättebra att Vasaloppet väljer att göra NÅGOT. Det hade kunnat vara vad som helst egentligen, för det har ju inte fungerat bra med att göra ingenting dom senaste åren. Om sedan det här är rätt väg framåt får framtiden utvisa, det viktigaste är att man tagit detta på allvar tycker jag.

-----

Avslutar med lite underhållning...
Här kan ni nämligen se en skithäftig tävling som inte visats på Eurosport, lite Paris-Roubaix stuk men med grusvägsavsnitt också och inte bara pavé. Tro Bro Leon 2016:

Revoir le Tro Bro Leon du 17/04/2016 diffusé... by france3Bretagne

1 kommentar:

  1. Det vore ju roligt att någon gång få reda på enligt vilken formel dom räknat ut hur mycket mindre damerna ska få i prispengar!

    SvaraRadera