Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-04-17

Jagad av vildsvin!

Jag har ju sett vildsvin under träningspass förr, kanske 15 stycken? De allra flesta har varit livrädda och stuckit fort in i skogen när jag kommit. En liten vildsvinsfamilj brydde sig dock inte om mig alls. Men, jag har aldrig upplevt att dom ska vara sådär aggressiva som dom påstås kunna vara. Förrän igår då.

Så här var det, jag var ute och cyklade i Lugnet-terrängen och hörde något som rörde sig i skogen bredvid en av skidgatorna. Så jag stannade till och riktade in lampan mot skogen för att se om det kanske var någon människa där, finns nämligen en slogbod i närheten och människor kan ju hålla på med dom mest märkliga ting även om det är mörkt (som att cykla MTB...). Kunde dock inte se någonting och om det hade varit en människa så hade den väl sagt hej, tänkte jag. Hörde dock något ljud som lät som om det kom längre bort ifrån. Så jag började cykla igen.
Då hör jag plötsligt ett prasslande ljud och ett grymtande läte. Vänder mig om och ser ett vildsvin komma i full kareta mot mig. Jag visste inte om den bara gjorde ett utfall för att skrämma mig (vilket den lyckades med) eller om den verkligen ville attackera mig. Jag hade ju planerat att inte köra någon högintensiv cykling denna vecka men gjorde ett undantag här. Jag tänkte nämligen inte ta reda på vad den ville, utan skickade upp pulsen över mjölksyratröskeln och matade på i en högintensiv intervall utan att tveka.

Eftersom jag ganska snabbt lyckades lämna grisen bakom mig så antar jag att den bara ville se om jag blev rädd. Men eftersom den också lyckats med sitt uppdrag så tryckte jag på lite längre än vad som kanske var nödvändigt. Fick ihop ca: 45 sekunder pangpang där och då. Vet inte vad forskningen säger, men det kändes som om flyktträning borde ge rätt bra träningseffekt.
Resten av passet så såg jag väl ut ungefär såhär vid minsta ljud.

Jodå så att....

Igår så körde jag alltså en kvällsträning istället för dom där tidiga morgonpassen. Rullade hemifrån 19:38 och körde Långa Lunget i sin helhet. Började dock med slinga två eftersom den dels ligger 2.58 km hemifrån och dels så är den slingan den mest tekniska. Alltså bäst att köra när det ändå fanns naturligt ljus. Sedan körde jag slinga tre med grisjakt och avslutade med slinga ett som också är den lättaste. Därefter körde jag långa vägen runt Varpan och fick på så vis ihop fyra timmars träning. För fjärde dagen i rad.

Ute på slinga två. Fast i närheten av denna plats vet jag att vi ska köra annorlunda mot i fjol, så vi kanske åker runt denna stig och då är det här inte alls slinga två på Långa Lunget, utan bara en stig på Jungfruberget.

Nackdelen med att vi har Riksskidstadion och världscuptävlingar i längdskidor är att det produceras massor av snö som fortfarande ligger kvar i Lugnet-terrängen. På sina håll var det över metern med snö.

Vill man så kan man.

Hela Långa Lugnet (utom slingorna inne vid stadion som hade en massa snö) gick på lite knappt 3½ timme med en snittpuls på 68% av max. Inte jättesnabbt kanske, men så var det ju mörkt, blött, mjukt och lite snöigt också. Måste ändå säga att känslan igår var mycket bättre än den jag haft under dom föregående tre distanspassen. Kände mig inte snabb eller så, men bra "grundtryck" liksom. Det var inte heller några problem att hålla drivet uppe hela passet. Gött så och nu har jag fått ihop över 15½ timmes träning denna vecka. Har inte tränat så mycket sedan Raphas Festive 500 och veckor med över 15 timmars träning är extremt sällsynta hos mig. Under hela 2015 hade jag tre sådana veckor.

Gårkvällens runda:

3 kommentarer:

  1. Ett riktigt grispass alltså! Den måste haft ungar i närheten, annars brukar de ju mest bli tokigt rädda ju!

    SvaraRadera
  2. Vart mer exakt blev du jagad av vildsvinen?

    SvaraRadera