Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-04-05

Är du tjej, stark och vill bli proffs? Här är din stora chans!

Hej!

Det här är ju gamla nyheter för en del av er, men jag tycker det är värt att lyfta för jag gillar konceptet och tycker att det har talats för lite om det. Det är nämligen så att det hajpade laget Team Canyon SRAM kommer ta in en ny cyklist i 2017 års lag baserat på bland annat resultat från Zwift!

Har du en smart trainer eller en effektmätare som sänder ut data via ANT+ så kan du koppla upp dig mot Zwift's virtuella värld. Det funkar också med en hastighetssensor i värsta fall. Har du en smart trainer så justeras motståndet beroende på lutning på vägen i den tredimensionella världen. Antingen så cyklar du själv, eller så kan du köra gruppträningar eller kanske sikta på en bra tid på någon sträcka. Några av ambassadörerna för Zwift är Jens Voigt, Fumy Beppu, Evelyn Stevens och Laurens Ten Dam. Men jag har sett ett antal andra proffs som också tränat med Zwift.

Det är gratis att prova på i 14 dagar eller 50 kilometer, därefter så kostar det 10$ i månaden. Jag har faktiskt aldrig provat det, men ska ta och göra det. Sitter ju så mycket i källaren (precis som väl nästan alla svenska cyklister gör...), så om bara min (nya?) dator klarar av det så verkar det ju värt varenda krona.

Så hur går det då till om man vill bli proffs via Zwift? Jo, det hela avgörs i tre etapper. Först så är man med på gruppcyklingar under april och maj (det här steget verkar frivilligt), därefter ska man vara med i minst 9 Zwift Academy rides och genomföra deras workout program med bland annat ett FTP-test (tröskeltest) under juni till augusti. Med hjälp av data från dom där testerna och träningsrundorna så kommer man utse tio finalister som får träna på under hösten både i den virtuella världen och den verkliga, med stöd från lagledningen. Därefter så ska tre finalister utses som får följa med på lagets vinterläger och baserat på vad man får fram där så kommer en slutlig vinnare utses i december. Tävlingen är öppen för icke-proffs över 16 år.
Det hela förklaras ganska pedagogiskt av bilden nedan:

The Canyon-SRAM Racing and Zwift Academy Project är namnet på detta projekt som går ut på att hitta ett nytt damproffs via data från ett träningshjälpmedel.

Nissan har ju gjort ungefär samma sak tillsammans med Playstation i flera år genom deras GT Academy där man helt enkelt kör bilspelet Gran Turismo på sitt Playstation och gick vidare till nästa steg om man är snabb nog. Som en final så får finalisterna tävla mot varandra i riktiga bilar och den eller de som presterar bäst får kontrakt med Nissan för något eller några race. Helt enkelt en möjlighet att slå sig in i bilsportsvärlden från TV-spelsoffan.
Det krävs ju annars en väldig ekonomi för att slå sig in i bilsportvärlden,så jag har alltid tyckt att det konceptet varit väldigt intressant och smart. Nu finns alltså samma möjlighet för tjejer att slå sig in i proffsvärlden i cykel.

Känner du någon starking som borde testa hur den står sig? Tipsa! Kanske blir nästa proffs i Canyn-SRAM en svensk cyklist? All Monark/trainer-träning som vi svenskar genomför borde ju ge en viss fördel...

2 kommentarer:

  1. Häftigt! Jag har frågat dig tidigare om varför du sitter på en monark när det finns smarttrainer. Jag har just införskaffat mig en Tacx bushido smart trainer och jag är färgprover att det fortfarande finns de som använder en testcykel. Jag får för mig att Sverige är en av de få länderna som gör det:)
    Varför nöta på en monark när du tex kan köra Tacx films för att träna till tex Marmotte eller Houte Route. Jag körde Stelvio för någon vecka sedan med tacx films. Helt sjukt egentligen hur verkligt det känns. Nu har jag inte kört Stelvio i verkligheten men det kändes riktigt verkligt. Att jag sedan körde med utväxling gjord för Sverige (53/39 12-25) är en annan sak. Snittkadens på typ 70rpm.

    SvaraRadera
  2. Stavfelsnisse var framme. Färgprover ska vara förbluffad :)
    Läste för övrigt om en som jämförde tiderna upp för Col du Glandon med sin smart trainer och det skiljde 1 min och 30 sek.

    SvaraRadera