Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-04-04

20:e säsongen för Falu CK

Foto: Patrik Stark, från Långa Lugnet 2005. Året då Långa Lugnet var med i långloppsvärldscupen. Försökte gräva i lite digitala arkiv för att hitta gamla bilder på mig. Men gamla hemsidor finns ej längre och det här med att dela bilder på internet var inte riktigt lika poppis för 15-20 år sedan som det det är nu. Men 2005 var ju ändå ganska länge sedan.

Ja, men visst. Kan konstatera att denna säsong blir min tjugonde i den grönvita tröjan. Det kan vara någon till också, men den äldsta säsongen som jag vet om är 1997. Börjar jag bli gammal?! Borde vara en av de som varit medlem längst i klubben och borde väl dessutom vara en av få elitcyklister som representerat en och samma klubb genom hela "karriären".
Utöver att ha cyklat så har jag hunnit med en hel del olika ideella uppdrag inom klubben också med bland annat fyra och ett halvt år som ordförande. Tiden går fort när man har roligt!

Det har inte bara varit bra år i klubben dock och inför en säsong så var jag faktiskt i kontakt med andra föreningar för ett eventuellt byte. Tror det var Skövde CK och Norbergs CK. Två föreningar som jag gillar! Några år har det också varit aktuellt med olika team-satsningar men jag har klarat mig kvar i Falu CK alla år hittills.

Första tävlingen körde jag 1998 som 16-åring. En dalaserie-tävling där jag blev sist, tre minuter bakom den som kom näst sist och tävlingstiden var runt halvtimman. Totalt har jag skrapat ihop tre segrar i nationella tävlingar. Det har tagit många träningstimmar för att bli halvbra...

Apropå träningstimmar... När jag letade efter gamla bilder så hittade jag ett träningsprogram som jag körde på våren 2004. Det var ett treveckorsschema som jag skulle köra två gånger. 13, 20 och 24 timmar var det i veckorna och 24-timmarsveckan innehöll fyra distanspass på 3, 5, 6 och 7 timmar samt två testcykelpass om två timmar styck. Det fanns lite mer tid för träning på den tiden. Nu har jag inte lika mycket tid för träning men har ju ändå haft en del år med mycket träning, så jag har lite att "falla tillbaka på".

Cykelmärken jag åkt på: Parkpre, Cyclepro (en landsvägscykel inköpt för träning -98), Avanti, Gary Fisher, Stevens, Rocky Mountain och Bianchi.

Det ser väl ut att bli ytterligare några år i Falu CK innan jag lägger av, för det lär nog dröja ett tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar