Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-03-08

Straffet för att ha en gömd motor i cykeln

Minns ni 19-åriga Femke Van Den Driessche vars cykel UCI fann en motor i? Det var i samband med VM i cyclocross och ni kan läsa lite om det här och här.

UCI har nu föreslagit livstids avstängning och 50.000 € i böter, något som Femke och hennes advokat ska bemöta i nästa vecka. Straffet blir alltså högsta tänkbara, även om givetvis bötesbeloppet skulle ha kunna varit högre. UCI vill härmed visa att man tar det här med mekanisk doping på högsta allvar...

Lite mer om detta kan ni läsa här: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160306_02168604

-----

Det är ganska tidigt på morgonen, ute är det vitt och börjar ljusna. Det kom ju en del snö igår... Jag har ätit en stadig frukost och ser nu fram emot en dag med jobb, tandläkarbesök, mer jobb, tandläkarbesök med dottern, lite till jobb och sedan innebandyträningar med barnen innan kvällen tar vid.

Det är några som undrat hur det gått med er sponsring av mig och det kan jag väl avslöja. Det är just nu 28 personer som swishat in 100:- eller mer och kommer få sina namn på mina tävlingshjul under 2016. Första dygnet så trillade de flesta in, sedan blev det snabbt lugnare och jag fick ett eller två om dagen fram till förra tisdagen. Då blev det tyst på swish-appen fram till i fredags då senaste uppdateringen plingade till.
Stort tack till alla er! Det finns fortfarande möjlighet för fler att vara med, kika då här för mer information.

Nu rullar jag till jobbet, hörs!

2 kommentarer:

  1. Hm, undrar vad livstidsavstängning innebär - är det som i Sverige typ 14 el ett visst antal år - el är det verkligen på LIVStid? :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog för resten av livet det.

      Radera