Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-03-27

Lite blandat om cykelsporten just nu

Hej cykelvänner!

Vaknade upp och trodde jag hade sovit skitlänge i natt och att Frida sovit skitlänge och så vidare. Insåg en stund senare att det bara var en så kallad falsk sovmorgon. Also known as ändring till sommartid.
Fick ändå ihop över medel med sömn så det var en bra natt, trots justering av klockan. Tyvärr så är det bara i natt och igår natt som jag sov som jag önskade, resten av veckan låg jag under sju timmar och snittet för hela veckan landade på 5:50.

-----

Igår så skrev jag ju om vad som krävs för att vinna E3 Harelbeke. För att undvika missförstånd så vill jag bara poängtera att jag inte tror på något vis att det räcker med att kunna dra Kwiatkowskis watt-siffror i utbrytning och attacker för att kunna vinna så stora tävlingar. För då skulle vi ha många svenska proffs.
Bland annat så skrev jag ju att Kwiatkowski drog 303 watt i ungefär 40 minuter på slutet när han och Sagan var i utbrytning. Som en liten jämförelse så har jag dragit 301 watt i en dalacup-tävling som pågick i 76 minuter och om man bara kan jämföra watt-data rakt av så borde jag väl köra i ett World Tour-lag snart? Åtminstone i ett Pro Continental-lag kan man ju tycka. Cykel är en väldigt komplex sport, även om det inte krävs mycket teknik för att cykla.

-----

Igår så läste jag på SVT om att Mekseb Debesay bröt E3 Harelbeke och körde sedan fel när han skulle tillbaka till hotellet. Han cyklade vilse helt enkelt men fick mat och dusch hos ett cykelfan innan han senare kunde cykla tillbaka till hotellet. Totalt fick han ihop 240 km cykling trots att han klev av loppet efter 180 km.
Kul att den där typen av rapportering får plats hos SVT och inte bara resultat/doping-artiklar. Anledningen till detta är att den mycket insatta Malena Johansson nu skriver en del åt SVT. Tidigare jobbade hon med cykelrapporteringen åt Eurosport, innan de bestämde sig för att lägga ner sin verksamhet.
Ni hittar SVT's läsvärda cykelartiklar här: http://www.svt.se/sport/cykel/

-----

Den 22-årige Daan Myngheer släppte kontakten med klungan under Criterium International, till en lagkamrat hade han sagt att han inte mådde bra. Sjukvårdarna tog hand om honom på plats och i ambulansen så fick han en hjärtattack.
Daan är just nu i koma, men läget ska vara stabilt. Läs mer här.

-----

Idag körs Geng-Wevelgem, tyvärr sänder inte Eurosport loppet, så ni får kika på livestream från Gent-Wevelgem istället. Start för sändningen är 14.20.
Eurosport sänder dock mycket cykel idag. Först Katalonien runt med start 12:30 och direkt efter det Criterium International med start 14:20. Mycket cykel att hålla reda på idag!
Vill ni läsa på lite inför Gent-Wevelgem så har INRNG i vanlig ordning gjort en bra preview.

-----

Igår så vann Thibaut Pinot ett tempolopp för första gången. Det var på den 7 kilometer långa (korta) tempotetappen i Criterium International. Pinot har länge varit ett av Frankrikes stora framtidshopp då han visat att han är en fenomenal klättrare. Tyvärr så har han saknat förmåga på tempolopp, positionering i klungan samt teknik utför för att kunna hävda sig på dom större etaploppen. Kanske är han nu på väg att bli den där mer komplette etapploppsåkaren? Här kan ni hitta lite ord och resultat från tempoloppet som Pinot vann: http://www.cyclingnews.com/races/critrium-international-2016/stage-2/results/

-----

Om ni vill läsa mycket om utmattningssyndrom inom utralöpning så är detta läsvärt: http://www.outsideonline.com/1986361/running-empty

-----

Fantastisk stämning i Tegera Arena igår och Leksand lyckades kvittera matchserien mot MoDo, så nu står det 2-2 i matcher i direktkvalet till SHL. MoDo var egentligen det bästa laget, men Leksand gjorde flest mål och det är ju det som räknas i slutändan. Lite som att det inte är flest watt, utan den som korsar mållinjen först som vinner cykeltävlingar...

Själv så älskar jag ju den psykologiska biten i sådana här matcher. Jag menar, hur kan ett lag som MoDo som först vinner med 5-0 och 4-0 och agerar helt överlägsna, sedan förlora två raka matcher mot samma lag med 1-2?  Matchserien såg ut att bli en promenadseger för MoDo, men nu är det en helt öppen historia.

-----

Ja, det där blev ju lite allt möjligt om allt möjligt. Gillar ni den här typen av blogginlägg? Halva dagen har ju gått nu och jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska träna idag. Planen igår var Kompiskampen och distans, men jag får nog justera den planen något...

2 kommentarer:

  1. Inlägg som detta och det igår gör du riktigt bra och det har fått upp mitt intresse för cykel, tack för det!

    SvaraRadera