2016-01-01

Träningsåret 2015 och en hel del svammel

Hej!

Så här kring nyår så är det många som summerar det år som gått i sina bloggar, men jag kommer inte göra någon årskrönika åt er. Istället rekommenderar jag er att läsa om året som gått via min blogg. Ni kan börja med första inlägget 2015 och klicka er framåt... Skämt åsido, det blir ingen ingående analys av året men lite kort så kan jag väl säga att jag är väldigt nöjd. Jag blev en mycket bättre MTB-cyklist än jag trodde jag skulle kunna bli inför denna säsong, jag bockade av mina målsättningar och det mesta rullade på. Hade en del materialstrul på vissa tävlingar, men det gör mig ju inte till en sämre cyklist.

Med tanke på att träningen gick bättre än väntat och jag även hade en bra känsla inledningsvis på säsongen så fick jag väl lite av en övertro på mig själv också vilket gjorde att jag, trots att jag presterade bättre än jag kunnat tro inför säsongen, inte var nöjd med det jag gjorde många gånger.
Ett av målen var ju till exempel att etablera mig bland topp-15 på Långloppscupens deltävlingar, ändå kunde jag åka runt och vara besviken på att jag inte fixade att hänga med topp-5. Vilket är en enorm skillnad.

Eftersom jag ändå kände att det någonstans fanns mer än topp-15 i mig så blev jag under säsongen motiverad till att försöka ta ytterligare ett kliv till nästa säsong. Där jag nu, i arbetet med att bli lite bättre till säsongen 2016.

Träningsåret 2015 gick ut på att gå från några år som landsvägscyklist återgå till MTB-fokus och Långloppscupen. En omställning som också innebar större fokus på träning kring mjölksyratröskeln än tidigare. Tycker att det gick väldigt bra, som ni nog förstått.

I Långloppscupen så upplever jag att det finns ungefär fem cyklister som har en klart högre kapacitet än övriga fältet. De som kommer 5-10 på tävlingarna har i princip ingen chans att vinna, det finns liksom en växel högre hos de snabbaste. Likaså finns det en "andragrupp" med cyklister som ofta är kring 4-10 på tävlingarna som har en kapacitet som är bättre än de som är nära topp-10. Sedan börjar det bli lite jämnare, från placering typ tio och bakåt. Under 2015 så skulle jag klassa mig som någon mellan grupp två och tre, höjer jag mig lite så borde jag kunna bli etablerad i den där gruppen cyklister som slåss om placeringarna bakom dom absolut snabbaste cyklisterna.

Ja, nu svävar jag lite mellan 2015 och 2016 samt mellan träning och tävling här...

Ungefär så här såg mitt träningsår ut 2015:
Tid: 441:54:23 h:m:s
Distans: 9.486,99 km
Medelfart: 21,5 km/h
Max medelfart: 42,9 km/h
Maxfart: 76,8 km/h
Medelpuls: 143 slag/min
Maxpuls: 192 slag/min
Medeldistans: 31,84 km
Max distans: 211,63 km
Medeltid: 1:28:58 h:m:s
Max tid: 7:02:04 h:m:s
Höjdstigning: 97.841 m

Här kommer en årsvis summering, där man ska komma ihåg att jag elitsatsade på riktigt fram till och med säsongen 2009, sedan motionerade jag första halvan av 2010 innan jag började träna lite bättre igen. Tyvärr så har jag inte loggat all min träning i alla år, utan det är först med hjälpmedel från Garmin som jag blivit bra på att bokföra all min träning.

År: träningstimmar
2015: 442
2014: 375 (sjuk mycket under senhösten)
2013: 405
2012: 388
2011: 293
2010: 180

Som ni ser så har jag ökat lite varje år sedan jag tröttnade på att motionera. Det var bara 2014 som var ett kliv bakåt i antalet timmar och det berodde på en höst präglad av sjukdom.

Tyvärr har jag bara "pannben" som talang, så jag får inte mycket gratis när det kommer till fysisk förmåga. Min egna analys av det är att jag behöver träna ganska mycket för att få ut det mesta av min potentiella kapacitet. Jag skulle tro att jag har mycket svårare att nå mitt kapacitetstak än vad "talanger" har. Jag är alltså begåvad med en kropp som inte svarar så bra på träning, helt enkelt. Utan den kräver ganska mycket träning för att få någon effekt. Själv så har jag många gånger känt att när jag tränar både mycket och hårt så blir jag bättre, så för att prestera bra så måste jag träna både mycket, hårt och länge. Något som inte funkar speciellt bra med familjeliv, arbete och annat här i livet. Därför tränar jag inte 800 timmar som kanske skulle ta mig närmre mitt kapacitetstak, utan runt 400 timmar.
Så, till skillnad mot hur det kan vara för fysiska talanger, så blir jag nog bättre ju mer jag tränar. Jag är glad över mitt "pannben" och att jag älskar cykling för det gör att jag bara vill cykla hela tiden. Jag vinner inte cykeltävlingar men tycker att det är kul med cykling ändå.

2015 var bra, riktigt bra. Jag tränade mer än jag gjort dom senaste åren, lyckades väl med min träningsplanering som gav önskat resultat och jag har lärt mig en hel del som jag tar med mig in i 2016.

1 kommentar:

  1. Det ska bli intressant att följa dej:-)mot toppen;-)

    SvaraRadera