2016-01-05

En flykt från verkligheten: pulsbaserad träning

Hej cykelvänner!

Gårdagens pass lovade ju inte speciellt gott inför framtiden, så för att slippa gå på någon mina och spränga mig idag så bestämde jag mig för att använda eltejpen och köra pulsbaserad träning. 3x20 minuter skulle köras med två minuters vila mellan varje intervall. Istället för att hålla koll på effekt, kadens och sådana sanningar så valde jag alltså att köra efter pulsen. Så som man gjorde förr. 

Det blev ju svinjobbigt, men eftersom jag hela tiden försökte hålla jämn puls så går jag ju ner i effekt om pulsen går för högt och håller mig så på en jämn puls genom intervallerna. I vanliga fall så försöker jag ju hålla en jämn effekt genom intervallerna. När jag kör efter puls så har jag lättare att justera effekt efter hur stum jag blir, kör jag effektbaserat så är jag mer envis och spränger mig hellre än att sänka... 

När jag körde intervallerna så gissade jag att den första skulle få högst effekt, den andra skulle ha lägst och sista intervallen skulle hamna i mitten effektmässigt. Så blev det också när jag såg facit. 92, 87 och 88 blev snittkadensen i intervallerna och snittpulsen landade på 171, 172 och 173.  Snitteffekt blev 293.7 Monarkwatt, faktiskt bara 10 watt under mitt personbästa på 3x20 min. 

Jobbigt! Samma rekommenderade återhämtningstid som efter tempo-SM i somras.

I första intervallen så var ju benen pigga och eftersom kroppen inte riktigt kommit igång så kör man ju på lite extra för att komma upp i arbetspuls. När jag kört halva andra så kände jag ändå att jag nog kunde fixa det här och den sista var ju den sista. Så att säga.
Var på vippen att jag faktiskt körde en fjärde tjuga också, men sparar den till senare i vår.

Dagens pass var helt klart ett fall framåt och nu har jag lite bättre koll på hur jag ligger till effektmässigt. Nyttigt för framtida träningspass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar