Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-01-13

4x4 och en sjukdomsformel

God afton!

Nu har jag tränat klart för idag och klockan är bara nio på kvällen! Hör och häpna. Körde ett 4x4-pass, alltså fyra minuter intensivt fyra gånger. Jag vilade tre minuter mellan varje intervall. Som en liten bonus så körde jag dessutom tio spurter innan jag släpade mig igenom fyrorna. Ja, jösses. 

Nattens pass där jag körde bra på 10x1 minut hade stärkt självförtroendet såpass att jag kände igen mig själv från tidigare vintrar. Nu skulle jag nämligen inte bara ligga på samma nivå som tidigare i vinter, nu skulle jag öka! Tidigare i vinter har jag legat kring 372-373 watt på mina 4x4-pass, i kväll gick jag ut på 376 i mina tre första intervaller. Blev sprängd och gav upp först i fjärde men tog en time out och kom tillbaka och körde igenom den sista, om än på en lägre nivå (360 watt). Totalt alltså ett snitt på 372 och tillbaka på samma nivå som innan sjuk-december. Om man nu får räkna med detta pass pga avbrott i sista intervallen och sådär. Men ungefär lika bra hur som helst. 

Det känns så. jävla. bra. 

Ursäkta att jag svär, men lägger man ner så pass mycket tid och energi på att leka på trampcyklar som jag gör, så vill jag också se att det går framåt. Eller att jag åtminstone håller mig på en, för mig, hög nivå. Nu är jag där. Igen. Lika stark som i november och början på december. Nu gäller det bara att hålla mig frisk till oktober igen då så jag slipper fler sådana här svackor. Jag är liksom för talanglös för att ha tid med sådant.

Jag har själv en liten formel för att räkna på hur lång tid det tar för mig att komma tillbaka till ungefär samma nivå som innan ett sjukdomsuppehåll. Jag brukar nämligen säga att det tar mig sjukdomstiden+50% för mig att komma tillbaka till samma nivå. I det här fallet så stämde det väldigt bra. Jag var sjuk i 16 dagar och det tog sedan 23 dagar med riktigt bra träning för att nå tillbaka till nivån jag hade innan sjukdomen.

Nu är det bara att duscha och sedan spola Öijer Arena igen då eftersom det har slutat snöa och är kallt ute. Sedan ska kanonerna givetvis laddas om inför morgondagens pass också. Nu kör vi!

Pulsbandet upphängt på styret i väntan på morgondagens pass. Om ni undrar varför skorna sitter kvar i pedalerna så är det för att mina barn ibland vill trampa lite på cykeln och då vill dom givetvis göra det med riktiga skor också.

Vill ni kika på kvällens pass så hittar ni det här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1013805019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar