2015-05-31

Långloppsbakis

Hej!

Idag har jag varit ett vandrande lik. Klen, skakis, illamående, trött och allmänt hängig. Hoppas det bara är för att jag tog i så förbannat igår och att jag inte håller på att bli sjuk på riktigt.
Foto: Louise Rundqvist

Dagen började med firande av modern i huset och sedan så har det mestadels varit en städdag. Hann kolla en hel del på MTB-världscupen också och det är ju imponerande intensitet på dom där tävlingarna alltså.

Såg på Långloppscupens hemsida att jag nu tack vare min 11:e placering igår också ligger 11:a totalt i cupen. Har precis anmält mig till Lida Loop där det är 40 anmälda i herrelitklassen. Att jämföras med Långa Lugnets tokstarka elitfält på 63 gubbar. Ovanligt bra elitbredd på Långa Lugnet faktiskt.

Ofantligt klent med bilder från Långa Lugnet dock. Har hittat några: här, här och här.

Här kan ni läsa ett par tidningsartiklar från helgens MTB-race:
Långa Lugnet: http://www.dt.se/sport/cykel/mastaren-hon-kan-bli-bast-i-varlden
Jenny Rissveds andra världscupseger i år: http://www.dt.se/sport/cykel/ny-succe-men-rissveds-blickar-framat

Världscupen MTB live

Jenny Rissveds har fått en perfekt start på världscupen i år med två raka segrar. Igår vann hon U23-klassen i Albstadt och idag ser du damelit och herrelit live.

Damernas sändning har startat nu: http://www.redbull.tv/videos/event-stream-511/cross-country-women
Herrarnas sändning startar 14:00: http://www.redbull.tv/videos/event-stream-512/cross-country-men

2015-05-30

Så bra och så nära!

Nästan först in i startfållan idag.

Hej vänner!

Det där gick ju skitbra till slut. Eller ja, resultatet blev ju bra. Hade dock inte den mest bekväma resa man kan tänka sig. Jag sladdade nämligen in som ELVA (11) på Långa Lugnet. Bara 15 sekunder från den där topp-10 som jag så gärna vill åt.

Det började dock med att jag inte kom i pedalen i starten, så mycket för att stå längst fram. Kom inte i pedalen på mina tre första försök faktiskt och rasade ner i fältet in mot backen. I backen sedan så hade jag ingen vidare känsla men lyckades med nöd och näppe gå med tätgruppen. Tätgruppen blev sedan bara större och större ute på övningsområdet, precis som befarat. På stigar och tuffare partier så höll jag mig i täten. Efter dryga 17 kilometer så kom banans kanske tuffaste backe och där tog jag direkt min egna fart. Tappade därför lite i början men kunde köra förbi några på slutet. Var väl sista gubbe som inte gick med täten upp. In på stigen där uppe så stumcyklade jag igenom och kom ut med ett par snabba Kvänum-killar och Hendrik Sjölund från Falu CK.
Vi höll ihop in mot Lugnet där jag återigen valde att hålla eget tempo uppför och släppte killarna. Från toppen sedan så kunde jag trycka på mer och ungefär samtidigt som ett par ur gruppen bakom oss kom ifatt så kom vi också ikapp gruppen igen. Ut på andraslingan så körde vi om en topp-10.

När backarna på andraslingan började så delades vår grupp och jag hamnade i den andra halvan. Kände mig dock stark i slutet av backen och tryckte på för att köra ikapp och ifrån några. På efterföljande stigparti så hoppade kedjan och vägrade lägga sig rätt igen så jag fick stanna för att lägga tillbaka den. Där passerade andra halvan av gruppen mig igen.
Efter en ganska hård jakt så kom jag ikapp och när vi skulle in på banans grisigaste parti med både uppförsbacke och långa stigar så gick jag först in i vår grupphalva. Trots ont i benen. Men hellre först och eget tempo än att sitta sist och kanske få släppa. Tog min egen fart och höll länge ganska jämt med trion framför. Mot slutet av stigpartiet så passerades jag dock av både Axel Lindh och Mattias Nilsson. Tappade också här någonstans en hel del luft ur bakdäcket. Väl tillbaka på Jungfruberget så fick jag hålla igen lite i kurvorna för att behålla luften i bakdäcket, en i gruppen punkterade och vi blåste förbi Henrik Sjölund som också han punkterat. Vi blev nu en trio som jagade en duo som jagade en trio.

När vi gick ut på tredje slingan så kände jag mig ganska pigg fortsatt, så jag tryckte på i backen ut ut stadion. Fick med mig Daniel Brengdahl och kom ikapp Lindh/Nilsson igen. När det var dags för den första handbyggda stigen så släppte jag förbi gänget eftersom mitt bakdäck inte skulle tillåta någon högre fart i kurvorna där. Borde givetvis ha stannat och fyllt på däcket innan stigen, lätt att vara efterklok. Istället så stannade jag i backen efter den handbyggda och pumpade. När jag väl pumpat så hade Stefan Persson kommit ifatt och förbi mig igen. Med bra backben och luft i bakdäcket så var det bara att börja jakten på de framför igen då...
Kom ifatt och förbi Stefan igen. Såg Johan Landström som kroknat och lyckades passera honom också. När vi närmade oss högsta punkten på slinga tre så såg jag Daniel Brengdahl igen. Jagade och jagade men kom aldrig ikapp. Passerade däremot Axel Lindh som fått problem. Hörde att jag låg elva. Såg Daniel och Mattias Nilsson framför mig ända in i slutet men hade inte tillräckligt för att köra ikapp.

Är givetvis jättenöjd med placeringen och jag plockade ur alla mina krafter idag. Har varit ett vrak hela eftermiddagen och använder typ mina sista krafter för att blogga. Jag är också nöjd med att jag höll hela distansen, något som jag inte lyckats med på dom två tidigare loppen.

Lite surt givetvis att vara så nära topp-10 men inte nå ända fram. Å andra sidan så vet jag nu att jag har det inom räckhåll och att det är möjligt att nå dit på något av dom kommande loppen. Det är bara att kriga på.

För er som är intresserade så kan ni här hitta preliminära resultat från Långa Lugnet 2015.
Om det är någon som har bilder så får ni gärna mejla, om det är någon som vet var man kan hitta bilder så får ni gärna tipsa om sidor!

Här har ni också min Garmin-data från Långa Lugnet 2015:

Inför Långa Lugnet på riktigt


God morgon!

Nu är det tävlingsdags. Eller nu och nu. 10:30 är det tävlingsdags för mig. Långa Lugnet. Dags att prestera, göra mitt bästa, flyga fram och samtidigt försöka ha så roligt som möjligt. Det blir kanon och pangpang idag.

Startlistan innehåller ju mängder av namn, jag brukar ju räkna på ungefär var det är rimligt att jag kan hamna. Till Billingeracet så trodde jag, via startlistan, att det var rimligt att jag skulle kunna komma kring 10:e. Låg ju länge kring den placeringen också, så helt fel var det ju inte. Långa Lugnet har dock ett tätare elitfält och någonstans mellan 15-20 verkar mer rimligt här. Sedan får vi se hur länge det håller i sig...
Det ska bli väldigt intressant att se om dom betydligt lättare hjulen också kommer göra att det känns lättare under tävlingen. Jag minns vilken skillnad det var för massor av år sedan när jag uppgraderade mig och hoppas på en liknande känsla nu. 
Jag kommer väl i vanlig ordning att gå all-in och försöka vinna loppet. Om några timmar så vet vi hur det gick.

Banan mäter 62 kilometer och går i tre loopar med totalt 1112 höjdmeter. Den första loopen är längst med ca: 27 km, den andra näst längst och den tredje är därmed kortast. 
Första loopen är väldigt snabb och innehåller mycket grusväg. Tror ändå att det kommer vara ett startfält i spillror som kommer in till Lugnet inför loop 2. Om det inte körs väldigt avvaktande då.
Loop två är helt klart den knöligaste och kommer sätta cyklar och cyklister på prov. Här finns banans längsta stigpartier och dom är inte snälla. Det finns goda möjligheter att avgöra tävlingen ute på loop 2 och goda förutsättningar att försvinna från kampen om segern också.
Loop tre är väldigt mycket upp och ned men mestadels lättåkt och dom handbyggda stigarna finns också här. I och med att man (jag!) kommer vara som tröttast här så blir den att kännas riktigt tuff. Har man lite krafter kvar här så finns mycket att vinna!

Ett orosmoment jag har med banan är starten. Resten fixar sig själv mer eller mindre och regnar det så går det lite tyngre bara. Starten blir helt utan masterstart vilket borde ge en högintensiv inledning på loppet. Dock så är startbacken i kortaste laget så om det inte körs hårt där och sedan fortsätter köras så kan det bli en väldigt stor klunga ute på förstaslingan och då blir det stökigt. Starten är dessutom smal. Både själva startfållan, men även backen. Det är i och för sig bra, så länge som man är långt framme. Det fanns länge planer på att ha starten på ett annat vis och jag tror det hade varit bättre. Vet dock inte varför man ändrade sig och nu är det dom här förutsättningarna som gäller. 
Jag är inte så orolig för själva starten heller egentligen, men det är kring den som största osäkerhetsfaktorn finns eftersom jag i så liten utsträckning själv påverkar utvecklingen där. När tävlingen väl kommit igång och satt sig blir det ju som vanligt. 
Min förhoppning är att yppersta eliten är intresserad av att hålla nere storleken på klungorna, att dra ut fältet ordentligt och därmed håller bra fart i backen och efterföljande motlut. 

Det ska bli riktigt kul att i efterhand få höra om hur damklasserna upplevde det med egen start en timme före herrarna. Jag läste någonstans på nätet om en som var orolig för att vara i vägen för herreliten mot slutet av loppet och visst finns den risken för en del av tjejerna. Men det mest spännande blir ju hur damtäten utvecklas. Istället för att starta med flera hundra så blir det ett 30-tal damer som kommer bege sig iväg tillsammans. Kommer det bli full fart från start, eller kommer det kännas ovant och kommer respekten för distansen att ge en passiv taktik? 
Idag kommer den cyklist som är bäst på långlopp att vinna och inte bara den som är bäst på att starta i ett stort startfält och hitta en bra position.

Det ser ut att bli massor av regn idag. Men först efter att eliten gått i mål. Bra för de flesta deltagarna och bra för Falu CK och Långa Lugnet. Men för egen del hade det gärna fått regna riktigt mycket både inför och under loppet så det hade blivit en riktigt hård misärtävling. 

Nu blir det frukost, blandning av sportdryck och lite klet på kedja och pedaler. Vi ses!

2015-05-29

Jakten på untz-untz och pangpang

Den där eviga jakten efter känslan av att benen går av sig själv och man flyger fram på cykeln. 

Har nyss kommit hem från ännu ett pass på Lugnet. Brukar ju sällan träna på Lugnet annars, men så här i Långa Lugnet-tider så blir det ju naturligt att jag vill vara där lite mer. Började med ett helt gäng pilar och åtskilliga meter plastband innan jag övergick till lite mer ledig cykling med ett par intensitetsökningar i motlut. Ambitionen var att bli av med vilodagsbenen och få igång kroppen lite. Imorgon är det ju dags att leverera. 

Eftermiddagen bjuder på cykeltvätt och lite finjusteringar av materialet, planering av morgondagen, ligga med benen högt, skaka vad och dricka... Powerbar. Käka lite geléhallon mellan varven och köra igenom banan några varv i huvudet och med hjälp av mina filmer i datorn. 


Just nu i mina däck

Luft, massor utav luft!

Alltså, allvarligt. I morse gick jag ner direkt jag vaknade för att klämma på däcken och det visade sig att dom var lika hårda som igår! Jag pumpade upp däcken till 2 bars tryck igår kväll och i morse behövdes bara ett fåtal tag med pumpen för att nå dit igen. Dom här däcken håller mycket tätare än dom jag kört på hittills. Så jag är väldigt nöjd just nu. Väldigt.

Nästan 400 grams skillnad på hjulen kommer göra enorm skillnad. Med andra viktbesparingar jag gjort så kommer cykeln vara mer än 600 gram lättare än vid Billingeracet. Alltså typ fyrtiotusenmiljarder gånger snabbare. Minst.

Tajtare än ett par ankstjärtar!

2015-05-28

Nya hjulen


Hej vänner!

Nya hjulen har anlänt och jag har stansat dom. Det gick ju svinlätt med NoTubes-fälgarna, bara att pumpa med fotpumpen och sedan så satt dom där. Nu har jag varit ute och rullat lite med barnen i hopp om att däcken ska bli täta snabbt. Däcken har jag ju för-stansat på gamla hjul så med lite tur så blir det här tätt till imorgon kväll eller kanske lördag morgon... Det behöver givetvis inte vara helt tätt, men så att det går att tävla på dom i alla fall.

Inför hemmatävlingen Långa Lugnet

Hej!

Ett nytt inlägg är publicerat på Långloppscupens hemsida där jag skriver lite inför hemmatävlingen Långa Lugnet nu på lördag. In och läs det vettja! http://www.langloppscupen.se/langloppsbloggen/infor-hemmatavlingen-langa-lugnet__539

Ebbah 7 år idag

God morgon på er!

Här hemma så har vi börjat dagen med att fira Ebbah som fyller sju år idag. Stora lilla bebistjejen! Allt hon önskar sig är egentligen en hund, men det fick hon inte... Hon verkade rätt nöjd med presenterna ändå och i eftermiddag ska vi cykla tillsammans. Vad mer kan man önska sig än en cykeltur? Ja, och en hund då förstås.

Igår kväll/natt blev det ytterligare några ideella timmar till karma-kontot. En riktigt fin kväll så det vore ju dumt att klaga. Myggfritt också!

Eftersom det är Ebbahs födelsedag så är det också Adam Steens födelsedag idag, grattis Bubbis!

2015-05-27

Sista dag för föranmälan till Långa Lugnet!

En liten påminnelse i all välmening: Idag är sista chansen att föranmäla sig till Långa Lugnet!

I skrivande stund har 501 cyklister anmält sig och det skulle inte förvåna mig om det trillar in ett hundratal anmälningar idag. Borde bli rekord för Nya Långa Lugnet när vi startar på lördag. Senaste två åren har det legat ganska precis vid 600 anmälda totalt och ganska många efteranmäler sig. Så det ser riktigt bra ut! Under Långloppscupens storhetstid så hade Långa Lugnet kring 800 anmälda, men det var ju väldigt många år sedan det.

Till er som eventuellt tänkt träna på banan: Idag och imorgon är det skjutövningar på övningsområdet så det är absolut förbjudet att vistas där. Inte nog med att det skulle förstöra oerhört för tävlingen så skulle ni också riskera era liv om ni skulle åka in där idag eller imorgon.

2015-05-26

Körde mig sönder och samman

Fick med mig Jens i fallet också. När vi stack iväg så kom plötsligt Pierre Stjernman ikapp oss. Pierre är inte bara Mr GripGrab Sverige, han är en grym cyklist också och var bland annat 12:e bästa svensk på Vårgårdas UCI-tävling. Pierre var uppe här och sålde GripGrab och hängde med oss på förstaslingan.

Planen idag var att köra ganska hårt så länge som jag bara orkade och att köra igenom hela Långa Lugnet. Drygt 80% av max siktade jag in mig på och sedan körde jag på. Förstaslingan gick ganska bra med 159 i snittpuls, men den är ju ganska lättrullad också. Ute på andraslingan började det bli jobbigt och ännu jobbigare för Jens. Han genade lite och jag körde slut på mig efter ungefär 1.45. Höll ändå i in till Lugnet och efter två slingor så hade det gått 1.52 och snittet var nu 158. Då vinglade vi ut på slinga tre. Helt stumma. Efter en stund med lite lugnare intensitet och energipåfyllning så försökte jag trycka på lite mer igen i backarna för att vrida ur det sista.

Totalt tog själva Långa Lugnet precis två timmar och 46 minuter och jag var verkligen helt slut. Benen var helt rökta på hemcyklingen och det var knappt att vi kom hem igen. Ett riktigt bra pass helt enligt plan!

Pierre tog denna bild i början av slinga 1.

Färdiga! Helt färdiga...

Pulskurva.

Sådär. Nu ska jag ha gjort allt som jag vill ha gjort inför Långa Lugnet när det kommer till träningen. Nu blir det två vilodagar följt av väckningspass på fredag och så hoppas vi att det är receptet på kanonben på lördag. Då återstår det bara lite detaljer med cykeln...

Förberett för Dalacupen +ANNAT

Frida och jag har varit ut i det svajiga vädret för att markera banan till Dalacupen idag.

Det här är kanske min favoritbana av Dalacupens banor. Är visserligen egentligen för platt för mig, men den är fin, går på fina vägar och har ett härligt upplopp. Dessutom så blåser det ofta (som idag) kantvind.

Mållinjen är markerad med två pinnar med lite plastband på. Det där härliga upploppet ser ni sträcker ut sig bakom. Svagt uppför med en liten kick på slutet och man ser målet när man är en kilometer från linjen.

Det finns tre korsningar på banan. Dels direkt efter start/mål då man svänger höger mot Enviken. Efter den vita kyrkan i Enviken så är nästa korsning då man svänger höger mot Klockarnäs och den sista är i just Klockarnäs där man ska rakt fram mot Linghed. Busenkelt och i varje korsning sitter en sådan här skylt för att göra alla som kör in mot banan uppmärksamma på vad som sker.

Frida och jag har också lämnat barnen på skolan, köpt ett däck på Cykel & Fjäll och handlat lite på mataffären. Det är mycket nu!

Mina hjul har inte kommit än. Beräknas komma på torsdag. Från i fredags kväll till i morse låg dom helt stilla på något logistikcenter i Tyskland. Man kan ju bli nervös för mindre. Hjulen beräknas komma hit på torsdag. Vilket ju är lite drygt för det är så nära inpå tävlingen. Min hjulplan är därför att jag inte rör hjulen jag kör med nu utan dom får vara mitt säkra kort.
Idag ska jag istället stansa mina nya däck på ett äldre hjulpar, då hinner ju däcksidorna bli täta inför helgen i alla fall. När nya hjulen kommer så slänger jag på mina nystansade däck där och då behöver dom bara täta mot fälgkanten. Briljant plan, väl!?

2015-05-25

Köttig

Hej alla!

Imorgon är det Dalacup i landsväg. I Linghed. Banan hittar ni här: https://connect.garmin.com/course/6696790 och samlingen är vid den där gröna markeringen som också är start/mål.
Anmälan från 18:10, start 18:30.
Herrar kör 4 varv och damer/ungdomar/motionärer kör 2.

Idag har jag cyklat. Igen. Först cyklade jag upp till Ebbahs träning, när hon tränade så körde Jens och jag Långa Lugnets tredjeslinga. Vi sprätte lite här och där men inget riktigt strukturerat. Jens försöker kickstarta den gamla motorn och jag försökte hänga med. När vi kom tillbaka till Lugnet så avslutade vi med att köra upp för Domartornsbacken.

På slutet av slinga tre, ner kommer man ju alltid...

Jag har ju tidigare ifrågasatt behovet av ett 40-drev i kassetten. Nu har jag i alla fall hittat vad den är till för. Ska dock sägas att jag körde backen på stora klingan (36t) så behovet för 22-40 finns fortfarande inte. När Jens kom till dom där barnen så frågade dom så där ärligt och härligt som bara barn kan: "Går det bra!?".
Jens hade inget 40-drev i kassetten...

På väg hem från Ebbahs träning så passerade vi Britsarvsskolan och där cyklade Ebbah nerför trappor för första gången. Nöjd tjej, stolt pappa!

När jag lämnat av Ebbah hemma så styrde jag upp mot Lugnet igen och fick ihop en timme och 17 minuter. Körde slutdelen av Långa Lugnets förstaslinga och ett parti körde jag två gånger. Så nu kan man säga att jag kört förstaslingan två gånger, andraslingan två gånger och tredjeslingan tre gånger. Så även om jag inte kan varenda rot på banan så börjar jag få rätt bra koll på helheten nu och några spårval ska jag nog kunna ha nytta av på lördag. Största fördelen med hemmabana behöver inte vara att kunna varenda rot utan bara det att man vet när stigpartierna kommer, hur långa dom är eller vad som väntar på krönet av en backe känns tryggt och bra.

Benen kändes lite sliriga på slutet idag så de senaste dagarna börjar ge effekt. Känner mig köttig men ska nog överleva en dag till med träning. Det gäller att våga bli trött och sliten innan tävling och tanken är ju att jag ska vara trött nu och pigg på lördag.

Kämpar på


God morgon!

Risgrynsgröt till frukost och genomkörningen av Långa Lugnets bana på i bakgrunden. Frida och jag har startat upp dagen på Gamla Grycksbovägen. Övriga barn är i skolan och Ronya är på jobbet.

Träningsplanen så här veckan inför Långa Lugnet ser ut som följande:
Måndag: Cykla lite. Eller så mycket som jag hinner mellan fruns jobb och Ebbahs träning.
Tisdag: Köra mig sönder och samman.
Onsdag: Vila
Torsdag: Vila
Fredag: Väckningspass
Lördag: Långa Lugnet

Testar alltså en dubbelvila denna vecka och kör därför mitt långa och hårda på tisdagen istället för onsdagen. Tror givetvis stenhårt på detta.

2015-05-24

Naturliga intervaller

Turistbild på trött cyklist.

Idag blev det ett gäng naturliga intervaller på Långa Lugnets tredjeslinga. Den är ju helt klart svårast att memorisera av dom tre slingorna då den går kring motionsspåren och skidgatorna på Lugnet med en massa svängar hit och dit. Just därför ville jag åka den en gång till nu för att få lite bättre koll på den. Det är ju alltid skönt att veta exakt vad som väntar bakom nästa kurva eller vad som kommer efter krönet, när stigarna kommer och vilket spår man ska ta i skogen. Valde att ta i ordentligt i backarna och på ett par stigar för att få lite intervaller.
Naturliga intervaller är inga tidsstyrda intervaller, utan intervallen är liksom så lång som backen är eller så lång som en viss sträcka som man vill åka är.

Med cyklingen till och från Lugnet så kom passet att se ut så här:
Eftersom jag stack ut direkt efter frukost så blev ju inte känslan den allra bästa kanske. Men det var skönt att trycka på lite i backarna på sistaslingan, gissar att jag inte har riktigt lika bra kräm där på lördag...

Totalt tog det 46 minuter att köra sistaslingan och sedan var det bara att rulla ner och hem igen.

Väl hemma så blev det ett par mackor och en dusch innan Ebbah och jag köpte present och åkte till hennes kompis kalas. Sedan hem, hämta Ronya som jag körde till jobbet innan jag handlade lite och nu är jag hemma. Hinner precis blogga klart detta innan Frida och jag ska åka och hämta Ebbah igen. Klockan fyra sedan så har Ebbah fotbollsträning och sedan så har den här dagen gått.

Svårt att hänga med i Girot då. Det har varit bra fart nu det lilla jag sett och det är väl tur att vi har en inspelningsbar box så att jag kanske kan se på det i kväll istället.

2015-05-23

Genomkörning av hela Långa Lugnet-banan


Hej vänner!

Idag körde Jennie Stenerhag, Hendrik Sjölund och jag Långa Lugnets bana. Hendrik var med två loopar av tre och ute på den andra så träffade vi ett par CK Uni-cyklister som hakade på olika länge. Mot slutet så lyckades vi få lite trötta ben och jag sitter nu här med trötta ben, trött rygg och utmattade händer. Hade kanske en smula för mycket luft i däcken idag. Men banan är rätt tuff den med. Speciellt andra slingan. Tredje är kanske inte lika trögrullad, men den går rätt mycket upp och ner så det går att bli trött ändå. Första är rätt snabb, men innehåller partier som kommer slå sönder klungorna innan man går ut på loop 2.

Jag tog inga bilder (!!!!!!!!!) men filmade i 2:38 i alla fall. Så här kommer en och en halv minut av Långa Lugnet med några mätare utan siffror i:


Här kommer lite data från cyklingen:
Sträcka: 62.21 km
Tid: 3:09:11
Medelfart: 19.73 km/h
Medelpuls: 144 bpm
Höjdökning: 1112m

Hemmafix och genomkörning av Långa Lugnet-banan


God förmiddag!

Träningen fick stå åt sidan för livet igår. Så blir det ibland, speciellt när inte cyklingen är ens jobb. Istället så fixade jag en toalett som har stått och runnit ett par dagar här. Ni vet, när man har spolat och så bara fortsätter det att rinna? Irriterande och onödigt. Så nu är det fixat. Det var ungefär samma känsla som när man klarat något svårt parti i skogen som man tror att man kanske inte klarar av. För inte kan väl jag något om toaletter egentligen. Jag har ju bott lägenhetsliv sedan jag var 13 i princip, så allt det här med hus och arbetet som hör till måste jag ju lära mig nu.

Men ni läser väl inte på den här bloggen för att läsa om rinnande toaletter kanske? Eller bi-bon vid uteplatsen...

Idag så ska jag köra igenom hela Långa Lugnet-banan. Får nog sällskap av Jennie Stenerhag och Hendrik Sjölund också så det blir kul. Att cykla med sällskap är jag ju inte direkt bortskämd med. Hoppas bara att vi hittar...

2015-05-22

Vardagsblogg

Hej!

Vad gör ni? Jag käkar pasta och kollar på Giro d'Italia på Eurosport. Vacchi håller låda och sprider ett välbekant och härligt ljud här i huset. Ljudet av cykelsäsong.

Idag har Ebbah och jag varit hos tandvården. Ebbah har haft/har tandläkarskräck så nu ska vi försöka bli av med den hos en specialist. Vi var där i en timme och jag måste säga att det gick mycket bra och jag är imponerad av personalen på Manhem.
En i personalen har ett namn som passar väldigt bra in med jobbet.

Idag gick jag till barnens skola för att hämta hem ungarna. Det blev en ganska så rask promenad och med den här bilden så vill jag berätta om att Garmin Sverige har en tävling via Instagram och deras Facebook-sida, läs mer här: https://www.facebook.com/GarminSweden/app_810440799028801
I korta drag: Lägg upp en löparbild på Instagram eller deras Facebook-sida och använd hashtag; #MinForerunner
Bland de 10 som får flest gilla så utser Garmin 5 vinnare som får en fristart i Stockholm halvmarathon och deras nya Garmin Forerunner 225. Det unika med deras nya Forerunner 225 är att den har pulsmätning integrerad i armbandet, så man slipper pulsbandet!

2015-05-21

Första dagen som heltidsföräldraledig

Vad passar väl bättre på första dagen av långledigheten än att åka till jobbet!? Sällan har jag blivit så väl mottagen av kollegorna som när jag kom till jobbet idag.

Cake boss.

Anledningen till mitt besök var inte bara att bjuda på tårta, jag skulle också hämta mina saker. Det var nämligen lite svårt att få med mig allt när jag cyklade hem igår... Innan jag gick därifrån så satte jag upp en bild på mig själv så att de inte ska glömma bort mig. #Neverforget

Först var jag nere på huvudkontoret och sedan gjorde jag ett tårtbesök på kundservice där jag började min bana på bussfirman.Totalt blev det nästan tre timmar i förorten Borlänge idag.

Nästa helg är Långa Lugnet, glöm inte bort att anmäla er nu! Här kan ni läsa Långloppscupens Inför Långa Lugnet 2015, där banchef Stefan Carlsson svarar på lite frågor om banan och arrangemanget.

Jag har inte cyklat idag, men vunnit över sonen på NHL15 i två raka matcher. 7-3 och 4-3 (efter straffar). Imorgon tänker jag att jag ska hinna ut på en cykeltur. Har idag beställt ett par hjul som kommer göra min cykel drygt tre hekto lättare. På hjulen. Det blir kanon det, borde komma i början på nästa vecka med lite tur. Får väl se hur det går med stansningen. Har dock, helt på egen hand, tänkt ut att jag ska använda samma däck som nu eftersom dom däcksidorna redan är tätade.

Nä, nu ska jag planera träningen inför Långa Lugnet och sedan testa om jag kan koppla fler batterier till min Garmin VIRB så jag kan filma ett varv runt banan. Tänkte dock inte bjuda på den filmen pga konkurrenstekniska skäl.

2015-05-20

Hejdå kontoret!

Idag var det sista jobbpendlingen på ett tag. Nu dröjer det ca: 229 dagar till dess att jag stämplar in igen.

Ser ni regnbågen? Okej, nej, den var inte helt lätt att se på bilden kanske.

Det var fint att cykla hem idag. Effektfulla moln på sidorna men solsken på mig hela vägen. Var dock trött och energitom. Det var lite som att jag väggat redan innan jag började cykla. Inte mycket kräm, men ganska så lite kräm.

Nu sitter jag med Frida i knät och bloggar, snart ska vi gå och sova. Välbehövligt för mig, eftersom jag kört med minimal sömn i inledningen på denna vecka för att hinna med allt. Idag städade jag ur kontoret så att någon annan kan sitta där till jag kommer tillbaka. Kändes nästan som att packa ihop för gott. Lämnar dock en låda med mina jobbsaker där, så jag har något att komma tillbaka till.

#Wheelgate



Richie Porte fick lite oväntad hjälp från två konkurrenter och kamrater igår när han punkterade i ett kritiskt läge. Den ena gav bort sitt hjul och den andra assisterade vid dragjobbet i jakten på klungan. Under TV-sändningen så såg vi aldrig hjulbytet, men jag vet att jag reagerade på att en i Team Orica-GreenEDGE var med och hjälpte Team SKY-cyklisterna i jakten efteråt.
Giro d'Italia tyckte bevisligen att det var en fin gest, men kort därefter så gav tävlingsjuryn Richie Port två minuters bestraffning. Man får nämligen inte ta hjälp från andra än sitt egna team, neutral service eller kvastbilen:
"Technical support
2.3.029 Riders may only receive technical support from the technical personnel of their team or
from one of the neutral support cars or else from the broom wagon."

Till den regeln så står följande lite längre ner:
"Any mechanical assistance which fails to meet the obligations above will result in the
disqualification of the rider either immediately, or after the race if proven by any means
and verified by the commissaires (article 12.1.001)."

Så Richie kanske ska vara glad att han ens får fortsätta tävla i Giro d'Italia? En annan regel kring service säger följande:
"Rights and duties of riders
2.3.012 All riders may render each other such minor services as lending or exchanging food,
drink, spanners or accessories.
The lending or exchanging of tubular tyres or bicycles and waiting for a rider who has
been dropped or involved in an accident shall be permitted only amongst riders of the
same team. The pushing of one rider by another shall in all cases be forbidden, on pain
of disqualification."

Jag gillar regler, men jag gillar också att testa regelverket när det kommer till vissa saker. Som att jag för 100 år sedan kom till ett XC-lopp med en cyclocross vilket gav kommissarien en del huvudbry,.. Eller som att vika nummerlappar fast man inte får, för att nummerlapparna oftast är större än dom får.

En anledning till att reglerna mot service mellan cyklister från olika team finns är för att man annars fruktar att lag ska gå ihop och att man kan köpa varandras service. Tex så skulle ju Team SKY kunna betala Orica-GreenEDGE en slant för att hjälpa till då de ändå inte har någon som kör för totalen. Så vill vi ju inte ha det. Vem vet hur många lag Oleg Tinkoff då skulle "köpa"!?

Det här är en regel som jag tycker att tävlingsjury och kommissarier ser alldeles för mycket mellan fingrarna på:

2015-05-19

Kväller

Hej vänner!

Imorgon kör jag sista dagen på jobbet på väldigt länge. Känns lite konstigt att jag inte ska gå dit i år igen, annat än om jag känner för det. Tog ju cykeln till jobbet i morse men bussen hem. Så imorgon ska det cyklas hem. Vädret ser ju ut att bli toppen så jag kommer nog inte lida speciellt mycket av det.

Sitter och har hjul-ångest. Måste ju uppgradera min MTB med snabbare hjul och det snabbt. Men frågan är vad det ska bli. Det är ju en sak att hitta lätta hjul, det är ju inget problem. Problemet kommer oftast med prislappen som följer. Så hur mycket extra ska jag lägga för dom där sista grammen egentligen..? Tuffa beslut.

Ute på slinga två och slirade i morse.

Långa Lugnet slinga 2

Hej!

Kastade i mig två gifflar tidigt i morse och stack ut på äventyr med min MTB. Hade fått en GPS-fil skickad till mig innehållandes slinga 2 på Långa Lugnet så jag sparade ner den som en bana i Garmin Connect och förde över till cykeldatorn. Sedan var det ju bara att sticka ut och låta cykeldatorn visa mig vägen. Busenkelt och jättepraktiskt.

Slinga två går mestadels på Jungfruberget och eftersom det är just ett BERG så blir det därför också ganska så kuperat. Inga monsterbackar, men mycket upp och ner. Det fanns en hel del stigar också och rätt mycket vatten/lera på sina ställen. Här i Falun blir det ju sällan någon lerfest, utan mest skitigt. Men det skulle inte skada med lite finväder fram till Långa Lugnet. 
Slinga två är helt klart tuff, så se till att ha mer än ett par gifflar i kroppen när du kommer hit för att tävla den 30:e maj.

När jag kört klart slinga två så cyklade jag till jobbet och fick därmed ihop 2 timmar på min MTB innan jag stämplade in. Jag var inte direkt jättestöddig när jag anlände till jobbet, men nu har det tagit sig. 

2015-05-18

Första 15 km på Långa Lugnet, pendling och ungdomsträning

Tjaba tjena!

Jag cykelpendlade ju idag, men det där vet ni ju. Hade eftermiddagsmöte i Falun så det blev till att cykla dit och köra möte i cykelkläder igen. Samma konstellation som förra gången jag gjorde premiär i cykelkläder på jobbmöte, så inte riktigt samma uppståndelse denna gång.
Eftermiddagsmöte i Falun = hemma i bra tid. Kom väl hem halv fem ungefär. Ebbah grät i ca: 40 minuter på grund av att vi haft hundbesök i ett par timmar och hunden hade nu åkt hem. Det tog en stunds cyklande mot träningen för att det skulle gå över. Ebbah och jag cyklade nämligen till hennes träning på Lugnet idag. Det tog 25 minuter det. Hon har blivit så mycket starkare än förra året bara, imponerande!

Pendlingsraket och Ebbah anländer till sin träning.

När jag vinkat av Ebbah vid träningen så passade jag på att för första gången i år köra på Långa Lugnets bana. Det blev dom första 15 kilometerna, samma sträckning som jag ska vara med och markera. Kändes som att det kan vara bra om jag åtminstone hittar runt där. Så nu är det gjort.
Inledningen av loppet går på övningsområdet där det finns grusvägar, bandvagns-"vägar", endurospår, en del stenar och lite lera. Tror på en intensiv start av loppet med hög fart. Risk för mjölksyra!

Upp och hoppa, blåbärssoppa!

Här sitter jag i arbetsplatsens omklädningsrum och laddar för en ny arbetsdag i en ny arbetsvecka. Faktiskt min sista planerade arbetsvecka detta år. Känns overkligt. Nu känns det lite som sista intervallen i ett stenhårt intervallpass eller som avslutningen på något lopp, det är bara att kötta hela vägen till slutet. Tre dagar kvar. Sedan ledig i ca: 230 dagar. Tvåhundratrettio dagar. Föräldraledig förvisso, men ändå.

Förra veckan fick fyra vilodagar och tre träningsdagar, kanske inte bäst i test, men det kan vara nyttigt med återhämtning också har jag hört. Kände mig därför pigg idag och noterade över 250 watt på pendlingen till jobbet, med distanspuls. Tjoff tjoff!

2015-05-17

Inlägg på Långloppscupens hemsida

Hej!

Jag har fått chansen att skriva lite på hemsidan för Mitsubishi MTB Challenge, eller Långloppscupen som den heter i folkmun. Tanken är att jag ska skriva ett inlägg inför samt ett inlägg efter mina starter i deltävlingarna och nu har jag gjort ett första inlägg om Billingeracet, läs det här: http://langloppscupen.se/langloppsbloggen/cykelfesten-ar-igang__533