2015-01-31

Familjefar

Härligt att få bo i Sveriges kanske sydligaste vinterstad. Idag har det snöat, mycket. Hoppas verkligen att det får ligga kvar över VM.

Idag har Ronya jobbat. Vilket betyder att jag gjort det vissa tror är omöjligt; har tagit hand om mina barn. Har väl även tvättat och hängt tre maskiner tvätt och tagit hand om disk +ANNAT i köket också. Filip hade en kompis här i några timmar och sedan åkte dom till Leksand för att se LIF-Växjö. När pojkarna åkt så tog jag Frida i vagnen och Ebbah i pulkan och gick i 40 minuter till affären för att handla lördagsgodis +ANNAT. Slet väl oss hem i snövädret också. Bra vardagsmotion!

Vi är fortsatt billösa. Trodde två gånger denna vecka att vi skulle bli med bil, men tydligen är det skitsvårt att köpa en bil för minst 6 pers och en budget på 100 kaker. Det brukar ju vara köparna som är dryga och sega men dessa två gånger så är det faktiskt på grund av säljarna som vi fortfarande står billösa. Jakten går alltså vidare.

Ronya slutar kl.22 och får skjuts hem av någon vänlig kollega. När hon kommer hem så ska jag ner i källaren för att träna efter två vilodagar. Imorgon väntar distanscykling. Å så har Filip Innebandymatch, blir intressant att lösa även den logistiken utan bil...

Frida har fått hänga med mig idag.

Cyclocross-VM live på Viasat!

Hej vänner!

Om 2 minuter så startar juniorherrarna sitt lopp i Tabor. Det är alltså denna helg som cyclocross-VM avgörs för er som missat det. Juniorherrarna har nummer 88 och 89 i det 90 man stora fältet, ingen vidare startposition alltså. Men dom får ju åka om flera cyklister då!

Svenska truppen:
Herr junior:
Ted Pettersson, Mölndals CK
Jonatan Östlund, Tullinge SK
Herr U23:
David Eriksson, Göteborgs CK
Dam elit:
Åsa Erlandsson, Varbergs MTB

Loppen startar 10 minuter efter att sändningen börjat:
Herrar juniorer 10:50 idag: http://www.viasatsport.se/live/cykel/uci-cyclo-cross-world-championships/
Damer 13:50 idag: http://www.viasatsport.se/live/cykel/uci-cyclo-cross-world-championships-2/
Herrar U23 10:50 imorgon: http://www.viasatsport.se/live/cykel/uci-cyclo-cross-world-championships-3/
Herrar 13:50 imorgon: http://www.viasatsport.se/live/cykel/uci-cyclo-cross-world-championships-4/

David Eriksson, fotad av Björn Eriksson.

2015-01-29

Fortsatt samarbete med GripGrab även under 2015

Jag kan lite stolt konstatera att jag även under 2015 kommer att sporta GripGrabs produkter med handskar i fokus. Jag blev med i deras Local Hero-program inför 2014 och har nu alltså fått förnyat förtroende. 
Favoritprodukten just nu är deras vinterhandske, Nordic. Då jag gärna cyklar även om det är kallt så är det viktigt med bra produkter som håller mig varm. Det får jag, bland annat, genom GripGrab Nordic.

2015-01-28

Livet och cyklingen

Hej vänner!

Hemcyklingen gick i en lägre intensitet än morgonens jobbpendling. Lite lätt medvind och en temperatur runt nollan hjälpte mig hem snabbt ändå. Faktiskt vinterns snabbaste pass med dubbdäck. Januari är snart slut och jag ser ut att hamna någonstans kring dubbla träningsmängden jämfört med januari förra året. Den månaden var en katastrof, årets januari har varit så mycket bättre ur träningshänseende.

Vi letar för övrigt fortfarande bil. Frun och jag var överens om en som vi skulle köpa men efter att ha pratat med säljaren i ett par omgångar så får vi inget vidare bra intryck, tyvärr. Så efter att ha bestämt oss och haft fullt fokus på den bilen så blir det öppna ögon igen.

Mycket på jobbet, fortsatt. Igår kom jag hem halv nio på kvällen efter att ha haft ett kvällsmöte som var slut efter åtta. Idag tänkte jag därför kompensera familjen något genom att komma hem "tidigt". Landade väl här hemma någon gång kring kvart över sex. Då har jag inte heller haft tid att äta lunch idag. Hade väl tänkt äta, men kastades in i en utbildning med ungefär en kvarts varsel så där försvann min lunch. Ska nu försöka styra upp det här med att alltid komma hem sent genom att lägga in en egen bokning på fredagseftermiddagarna så att jag dels inte kan bokas på annat då och dels får en påminnelse om att åka hem för fan.
Inget ont om mitt jobb, jag gillar verkligen det jag gör. Men det är ganska mycket under ganska långa perioder, kontoret ligger inte ett stenkast bort och familjen är stor och aktiv. Dessutom så tycker jag ju om att engagera mig i saker som jag sysslar med. Gäller så väl fritid som jobb.

Ja, det var väl lite om livet det.

Powerbar Norge postade min bild på sitt Instagram-konto igår, känns givetvis väldigt skoj:


Power-pendling

God morgon!

Man kanske skulle kunna vara lite fräck och kalla dagens pendling för mellanmjölkspendling också, men jag föredrar givetvis att kalla det för power-pendling. Ett pass som jag själv känner är underskattat och som jag vill köra oftare är ca: 2 timmar på ca: 85% av max där jag hela tiden försöker hålla mig över 83% och därmed tvingar mig själv att trycka på även utför och på andra partier där man annars tar det lite lugnare. 
Det tycker jag är ett bra pass i uppbyggnadsfasen mot till exempel långlopp. För att börja vänja kroppen vid ansträngning under längre tid så är detta med power-pendling en bra väg att gå inför vårens slakt.

Efter någon minuts "uppvärmning" så tog jag en varvtid på Garmin-klockan och körde på mer. Fick ihop en dryg timme med 163 i snittpuls vilket för mig motsvarar 84,9% av max. Bra start på dagen!

38 timmars rekommenderad återhämtningstid visar på hög ansträning. Några få procents ökad intensitet ger en markant ökad ansträngning för kroppen.

2015-01-26

Snöpendling

Snökaos hela vägen hem.

Dualspeed.

Powerbar, serveras väl kyld.

Snöbroms.

Hempendlingen blev ju en riktig slakt. Snittet på 21 km/h är lite missvisande för hur jobbigt det egentligen var. Efter 22-23 minuter så hade jag fuskat och kört på vägar och med vind i ryggen, så snittet var uppe i nästan 28. Sen kom snön, dom spåriga vägarna och dom oplogade cykelbanorna.

Skitkul med en eller möjligen ett par fungerande växlar, verkligen. Det blev ju riktigt bra styrketräning med låg kadens i backarna och dom stökiga cykelbanorna där folk gått var ju en fest i sig. Cykeln har ju krigat på i fyra år nu och det börjar bli dags för stora servicen.

Hem kom jag, även om det tog betydligt mer tid än önskat. Benen tog verkligen slut av allt slit och det visar väl att det är en bra bit kvar till toppform, även om det känts ganska bra på sistone. Bara att nöta på. Men inte imorgon dock, då har jag planerat en vilodag för att bli människa igen.
Har fått ihop 29 träningstimmar i år, jämfört med förra årets 14 timmar på lika många dagar. Förhoppningsvis så kommer detta att göra skillnad under sommaren. Det är fortfarande långt kvar till säsongen, men januari, februari och mars känns som dom viktigaste månaderna för att bygga säsongens grundform.

Garmin-data:

Snöstormskaospendling

Oroa er inte, jag överlevde!

Känner ändå på mig att eftermiddagen kan bli någonting alldeles extra om det ska fortsätta att snöa så här hela dagen.

2015-01-25

Söndagsdistans

Kallt i morse. Temperaturen var nere på -10.5 ett tag, men efter ett par timmar började tempen att stiga och ett tag var det bara dryga fyra minus. Vilken skillnad dom där sex graderna gör ändå. I minus tio är allt misär och vid minus fyra så leker livet.

Soligt och fint idag, cykeln slapp ligga ner för en gångs skull.

Det var en del partier med dimma idag, många minusgrader och dimma är väl inte helskoj men det är fint å så.

Alltså nästan hela passet gick bra idag. Det gick snabbt för att vara jag och benen gjorde jobbet så det var mest bara att hålla i styret och hänga med. Skönt att det rullar på lite lättare nu än dom senaste månaderna. Rundan var ungefär precis vad jag skulle hinna med då jag hade en tid att passa så jag fick ligga på lite extra för att inte komma hem sent. Det var nämligen barnkalas i eftermiddag. Jag kom hem, duschade, tog på mig kläder och så åkte vi.

Typiskt bra återhämtningsmat.

Nu kom min älskade hustru med middag, vi hörs!

Garmin-data:

2015-01-23

Idag tänkte jag cykla hem i dagsljus

Aja. Det gick ju sådär...

Men nu är jag hemma i alla fall. Har fixat tacos som vi ätit upp och nu är det Fångarna på fortet på TV:n. Lika skönt varje gång att komma hem till familjen och i natt ska jag få sova några timmar mer vilket är välbehövligt nu. Köpte 275g AKO-kolor idag så det var inga problem med energin på väg hem, om jag säger så. Kallt satan var det dock, har ju cyklat kallare men jag var en smula underklädd idag och då blir det kallt.

Tänkte väl basta en liten stund i kväll, för vi har en egen bastu!

Slö morgon

13 minuter från väckning till cykling idag. Ibland så vill man bara ta det lite lugnt.

Cyklingen gick bra men det var väldigt kallt. Nyplogade vägar, vilket ju är bra. Men det gick inte snabbare för det. Det blir nog bättre i eftermiddag då det finns lite hjulspår att cykla i.

2015-01-22

Hemtrampning


Motvind.
Snö.
Oplogade cykelbanor.
Oplogade vägar.
Energifattig kropp.
Trötta ben.
Frusen.
Uppförsbackar.
Nära krock med bilist.

Ny dag imorgon.

10 minuter

Mobilen väckte mig 05:00 och 05:10 så började jag cykla till jobbet. Det var väl ändå en rätt så effektiv morgon? Då låg jag ändå kvar i sängen en minut först samt hann både kissa och borsta tänderna innan cykelkostymen åkte på.

Sjukt seg cykling dock. Dels på grund av cykling igår, dels på grund av kaloriunderskott och dels på grund av att jag ju i princip fortfarande sov när jag började cykla. För första gången på länge så var det snöröjt i Borlänge men inte i Falun. Kan visserligen också bero på att jag var i Falun 40 minuter före jag var i Borlänge och att snöröjningen nu redan är klar även i falun. Hoppas.

Nu ska jag vila upp mig på jobbet ett tag innan jag cyklar hem igen. Vi hörs!

2015-01-21

Trafikläget

Trafikläget i morse: Färska spår av rådjur som korsat vägen, i övrigt inga störningar att rapportera.

Det gick ju bra det där! Tänk, jag kom ihåg hur man trampade och vred på styret. Så efter en timme, sex minuter och trettionio sekunder så kom jag fram till jobbet. På väg hem blev det lite mer tungtrampat då det hade snöat en del och det blåste motvind. Det tog nästan en och arton. Trots viss långsamhet enligt min Garmin Edge 810 så var känslan i benen bra och det är ju allt som räknas i slutändan.

Eftersom det här gick så bra så tänkte jag upprepa succén imorgon. Då tänkte jag dessutom köra en klassisk effektiv morgon som jag sysslade mer med under hösten 2013. Som den här gången då det tog 11 minuter från att mobilen väckte mig till att jag satt på cykeln. Det blir liksom mer tid till att sova, eller bara komma tidigt till jobbet, om morgonen är effektiv. Allt att vinna, även om det inte behöver bli Gunde-hysteriskt. När tiden är knapp så gäller det att utnyttja den väl.

Dagens pendlingar hittar ni här:
Jobbpendling
Hempendling

Long time no cykelpendling

Hej vänner!

Äntligen dags för lite cykelpendling igen. Var tvungen att gå tillbaka i Garmin Connect och kolla när jag senast cyklade till/från jobbet och det visade sig vara den 27:e november. Det ska väl också sägas att jag haft ungefär en månads ledighet sedan dess, men jag har ju även jobbat i nästan en månad också. Nog om det förflutna, idag är det dags! 

Det ska bli skönt att få sträcka ut lite och andas frisk luft igen. Tar mig till jobbet på tom mage och så fyller jag på med energi när jag kommit fram, klassiskt framgångsrecept. Vi hörs!

Så här såg det ut senast jag cykelpendlade.

2015-01-20

Från klarhet till klarhet

Med blicken framåt.

Det gick ju bra det där! Kompiskampade ju igår kväll med sikte på att höja mig ungefär 10 watt men lyckades väl höja mig med inte mindre än 16 watt. Fick nämligen ihop 316.8 watt på mina 20 minuter all-in.

Å vet ni? Det kändes som om jag inte riktigt gav allt heller.

Så himla gött efter lång tid med mycket tålamod och lite utveckling att det börjar röra på sig igen. Snart går vi in i februari och nu står det inte på innan vi står där med nummerlapp på igen. Jag är taggad för en bra vår!

Kompiskampens siffror:
26 November 291.4 watt, 71.4 kilo
23 December 300.8 watt, 72 kilo
19 Januari 316.8 watt, 70.2 kilo

Uppgraderingen av Vector-pedalerna var ju skitkul och jag kan nu bland annat se att under min tjuga så hade jag 91% rundtrampseffektivitet i vänster ben och 93% i höger. Säger egentligen inte mycket eftersom jag inte har någon att jämföra mig med och bara har kört två pass med uppdateringen. Men det känns som hög effektivitet ändå. Ska bli kul att samla in mer data att kunna jämföra lite med.

Garmins Cycling Dynamics ska jag återkomma till i ett eget inlägg, här kan ni i alla fall studera gårdagens Kompiskamp #3.

2015-01-19

Dags för Kompiskampen #3

Ingen prokrastinering här inte, blogginlägg före kvällsträning.

Tänkte bara meddela att jag kommer försöka ta livet av mina ben i 20 minuter nu och det kommer att bli en fruktansvärd upplevelse som jag hoppas komma levande ur. Om ni vill läsa mina tidigare inlägg om Kompiskampen så funkar ju denna tagg väldigt bra: Kompiskampen.
Kortfattat har det gått så här:
November 291.4 watt, 71.4 kilo
December 300.8 watt, 72 kilo
...
Januari xxx watt, 70.2 kilo

Hoppas väl kunna fixa en ökning liknande den förra, alltså runt 10 watt mer. Ökningen i w/kg lär jag ju ordna med minskningen av kroppsmassan. På bilden har jag totalt 3.2 kilos motstånd, men jag har nu bestämt mig för att köra med 3,3. Detta för att kunna behålla ungefär samma kadens på samtliga försök i Kompiskampen (94).

Nä, hörrni. Nu kör jag!

Morgon vänner!

Hare i trädgården som snyltar lite på fågelmaten.

Ja, kamrater, det här blir ju inget långt inlägg. Dags att cykla med barnen till skolan, hoppas slippa allt för mycket isgata på vägen dit... Har fått en ny grej att bli sliten av också: billetande. Satt på olika sajter till klockan nästan var två i natt och sökte efter bilar, kollade upp bilar som var intressanta och sökte efter bra saker att tänka på. Ja, jösses. Det är ofta svårt att hålla mig till en lagom nivå. All-in eller inget alls. Förra veckan skrapade jag ihop tre pass bara, inte ok. Den här veckan kör vi all-in istället. Bland annat så väntar ju Kompiskampen!

2015-01-18

Vinterns bästa pass

Hej!

Äntligen något som kan kallas för lyft efter en lång tid med tålamod. 6 watt mer än senast och bättre känsla. Körde 3x20 min på 282 watt. Jämfört med tidigare i vinter: 2x20 @279w eller 3x20 @276w så är det ju ett fall framåt. Fick en liten höjning av självförtroendet senast när jag körde 4x4 och för första gången i vinter överraskade positivt på mig själv.
Hade väl livets träningssällskap igår också.

Släcker törsten efter avslutat pass och funderar lite på dom nya siffrorna som jag får ur mina uppdaterade pedaler.

Nya grafer. Pedal Center Offset är hur centrerat trycket på pedalen är. Vänsterpedalen ligger ganska tydligt på + vilket betyder att trycket är åt ytterkanten av pedalen. Kan vara läge för en justering i sittställning för att få kraften mer centrerad.
Power Phase är vilka vinklar i tramptaget där jag genererar mest effekt.

Andra intressanta siffror:
87% vänster/88% höger
Rundtrampseffektivitet vänster/höger
27% vänster/26% höger
Pedaljämnhet vänster/höger

Det där lär vi kika närmre på, nu lär jag sticka till Filips innebandymatch. Jodå, den är idag.

2015-01-17

Spänningen är olidlig

Spännande grejer.

Ikväll så uppdaterade jag (äntligen!!!) mina Garmin Vector så nu kommer jag få ännu fler grafer och siffror att analysera efter varje pass. Mer att lära mig om cykling och om mig själv, spännande!

För att testa uppdateringen så körde jag ett pass med 3x20 minuter. Mer om det imorgon!

Idag skulle jag ju åka med barnen på innebandymatch. Stressade dit med Filip, Ebbah och Frida bara för att inse att matchen är imorgon. Heja sirapshjärnan hos en småbarnsförälder!

Naturfotografen Henrik slår till

Jag kallar denna: Två hackspettar i intensiv kamp

Morgon vänner!

Idag har Filip innebandymatch, han ska kolla på hockey i Leksand och Ronya är tillbaka på jobbet. Filips match är på bortaplan, men alla lag i serien utom ett är från falutrakten. Så det blir ju ingen lång resa. Till Leksand åker han med en kompis, så det där styr sig självt. Tre gånger idag så ska jag åka till Ronyas jobb för att hon och Frida ska få lite tid tillsammans. Tur då att vi har fått låna min mors bil idag. Vi är ju nämligen fortfarande utan bil, begagnatmarknaden för rymliga 7-sitsare är väl inte sådär jättestor kan jag konstatera.

Ingen träning igår, men idag är ju en ny dag osv. Imorgon är det söndag och då är det samling nollnionollnoll på Stora torget som gäller. Det lär bli isdistans.

2015-01-16

Att spurta igång sista fyran kändes som en bra idé...

I cirka 14 sekunder.

I och med gårkvällens pass med fyror så är nu vinters första fyror avklarade. Stökade undan dom på 366 Monarkwatt™. Inga siffror som man skrämmer den svenska eliten med, men det var ändå mer än jag trodde att jag hade i benen. Trodde att typ 350 var mer realistiskt, men jag siktade på 360. Fyra kilos motstånd och snittkadenser på 91, 91, 92 och 92 ger ju 364, 364, 368 och 368 watt.
Mitt rekord från förra vintern är 388 watt i snitt. Ska väl sägas att det var i slutet av april och rekordet före det passet var 378 watt. Det känns ändå som om jag är lite på banan igen, vilket är skönt.

Som uppvärmning så körde jag tio spurter(!). Körde med alla vikter jag hade och drog igång från stillastående. Toppade 1260 watt med bästa snitt på fem sekunder på 1097 watt.

Apropå rubriken så tänkte jag gå in i sista intervallen och bara kötta. Tänkte att jag drar igång rejält och sedan så håller jag bara ut genom dom där fyra minuterna. Helvete heller. Efter 14 sekunder hade jag redan blivit stum och sedan var det brutalt svårt att ens hålla mig där jag skulle. Gav till och med upp två gånger i intervallen, men fann mig direkt och kunde kriga vidare. Tänk vad benen är svaga ändå och vilken tur att hjärnan kan ångra sig och sätta fart igen. Gäller bara att peppa!

Hela passet hittar ni här: http://connect.garmin.com/modern/activity/674590869

2015-01-15

Kväller

Hej vänner!

Ny kväll, nya möjligheter. Testcykeln står bakom min rygg och väntar, det här ska bli så kul. Jättekul. Toppenskoj. LÄNGTAR! Proffscyklisten Sebastian Balck har pratat lite om testcykel i en artikel i Barometern. Läsvärt!
För första gången någonsin (?) så har Falun nu cykelställ med tak i anslutning till bussarna. Perfekt för mig och förhoppningsvis många andra som tar cykeln till bussen. Luft finns det också! Både vid Knutpunkten och vid högskolan.

Frida har badat idag, det gillar hon. Hon gillar det nästan lika mycket som hon ogillar att komma upp ur badet.

Nä, dags att ta tag i det här 3nanadet. Vi hörs imorgon igen, då är det freeeeeeedag!

Vaken igen

Hej vänner!

Jag var ju rätt så trött igår, ställde därför in träning och så. Inga konstigheter egentligen. Gubbvila igår plus bättre nattsömn i natt borde göra att jag fixar en träning idag i alla fall. Skönt så. Idag ska jag lämna barnen på skolan och jag funderade igår på pulka-pendling. Det är ungefär två och en halv kilometer från oss till skolan. Tror dock att vi bara har en hel pulka och att dra två barn i en pulka gör mig nog rätt sned i ryggen. Det är mestadels uppför dit också... Idag har jag först tänkt busspendling men nu svängt över till att vi givetvis ska cykla. Dags för ungarna att börja uppskatta vintercykling, helt enkelt. De är själva taggade, så jag tror det kommer gå bra.
Kan bli kanon det här. Dags att kila ut för att se så cyklarna rullar fortfarande och att vi har lås till dom.

Vi hörs!

Ny dag, ny vörtbrödmacka!

2015-01-14

Kämpa, Henke!

Pigg som en mört. Foto: Ronya

Kvällens träning inställd pga status som på bilden ovan. Går och lägger mig på riktigt nu och hoppas återfödas som en ny människa imorgon.

Tålamodet

Hej hej!

Igår så var jag hos tandläkaren.

På kvällen så hängde jag upp en vörtbrödlimpa i vårt fågelmatningsträd.

Som vilken dag som helst alltså.

Ni vill ju helst läsa om cykling har jag förstått, så därför har jag tränat. Körde tre stycken 20 minuter långa intervaller igår kväll. Tyckte ändå att det gick hyfsat även om den sista intervallen var tuff. Kände mig inte alls tränad för att fixa tre, men det gjorde jag ju ändå. Höll mig på 276 Monark-watt rakt igenom intervallerna.
Jag har ju tjatat lite om tålamod denna vinter, för det är något som jag verkligen behöver ha med min träning nu när jag startade vinterträningen ganska sent och ganska klent. Nu prövas ju tålamodet när jag ändå har tränat i en dryg månad och det knappt har hänt någonting. Jag väntar liksom på lyftet, när det ska börja kännas bra igen och jag kan öka effekten. Inte igår, troligtvis inte idag, men någon snart önskar jag ju att det ska ske. Å andra sidan så har jag ju tre månader på mig att få det där lyftet. Tålamod, tålamod.

Kollade lite gamla pass (bra med bloggen och Garmin Connect) och kan konstatera att jag är ca: 18 watt klenare i år än förra året under mina intervaller. När jag kör mer lågintensivt, som min Åstrand-uppvärmning, så skiljer sig inte kapaciteten mot i fjol. Kapaciteten skiljer sig bara i det där lilla momentet när jag ska vara stark... Det kommer nog snart. Jag har tex tränat dubbelt så mycket hittills i januari som jag gjorde under inledningen av 2014, det borde ge utslag snart och göra att jag närmar mig fjolårets styrka.

Nog tjatat, nu är det dags att tjäna lite pengar igen. För er som vill detaljstudera passet, så hittar ni det här: http://connect.garmin.com/modern/activity/673163006

2015-01-12

God afton!

Hej vänner!

Ett litet blogginlägg så här på sena kvällen. Har inte cyklat ett endaste skit, men det händer väl annat att skriva om ändå:

Åkte till BIVA Falun och returnerade en KIA Cee'd som tryggt och snyggt tagit oss genom snöstormar. Blev faktiskt riktigt positivt överraskad av bilen. Den är ju tyvärr för liten för oss som är sex i familjen, men annars verkade det ju vara en riktigt prisvärd bil.

Käkade lunch på Subway. Det kändes som frunch eftersom magen skrek som om jag inte ätit frukost. Men det hade jag. Det är nog bara som så att testcykelkörandet börjar sätta fart på omsättningen igen och kroppen kräver lite mer energi. Det blev en halv skagen på ost- och oreganobröd.

Hittade mig och min chef i Annonsbladet.

Gick ut för att skotta nu på kvällen. Vi hade ju fått ungefär en och en halv decimeter nysnö idag. Tänkte mig att det kunde ta ett par timmar. Skulle ju skotta för att ett par bilar ska få plats och så gångarna till husets ingångar. Så kom plötsligt snöröjaren in på gården och skrapade bort nästan allt på typ en minut. Bra med vänner och att vara snäll mot folk!

2015-01-11

Snabb distans

Jimmy uppe i täten och kör en timmeslång förning. Pulsen låg vid fototillfället på 175 (for helvede!).

Efter ungefär en och en halv timme så vände Jens, Hanna och Oskar. Trots en snittpuls på 161 så tog jag en rövare om att det skulle kännas lite bättre senare, så jag hängde på Petter och Jimmy, dagens två starkingar.

Hade tänkt vara ute i fyra timmar och kom hem efter 4:00:46. Jimmy körde som ett moster första halvan, Petter var mest monster den andra halvan och på slutet var alla trötta. Med nästan två mil hem så flaggade jag för att benen var sopslut, så jag kanske skulle släppa rullen och låta Petter och Jimmy kötta vidare. Räddades väl lite av att deras hårda dragjobb gjort att även dem blivit slitna, så jag klarade mig kvar på rullen hela vägen hem.
Av dagens 101 kilometer så drog jag kanske 5. Trots detta så landade alltså snittpulsen på 155 (80,7% av max).

Ja, ni fatta ju. Ännu ett distanspass där jag är mer sämst än bäst. Dålig känsla, hög puls och väldigt ansträngd. Men det är väl bara att nöta, nöta och nöta lite till så löser väl det här sig. Tålamod, ni vet. En positiv sak är ju att jag hängde med hela passets fyra timmar trots att jag var på väg att släppa rullen redan efter en halvtimme.Kanske har nytta av det framöver.
Trots kyla (-8,4 i snitt), vind, backar och snö så blev det vinterns snabbaste distanspass med dubbdäck. 25,3 km/h mot tidigare toppnoteringen 24,6.

Inte helt platt idag. Backen efter 60 km är den från Rättvik upp mot Söderås. Monsterbacken där vid 30 km är backarna från Bjursås till Sörskog.

Garmin-data

2014 all over again

Här om dagen så körde jag lågkadensfyror, eller styrkefyror om ni så vill. Då var jag på gränsen. Igår skulle jag upprepa det passet och TÄNKTE då innan passet att jag kanske skulle ta det marginellt lugnare eftersom jag inte ville spränga mig. Istället så startar jag första intervallen genom att öka 12,4 watt. 12,4 watt kanske inte är mycket, men 12,4 watt mer när du redan är på gränsen är inget annat än en katastrof. Var ändå stöddigt och tyckte att jag klarade det så bra, så jag fortsatte att pressa hårdare än senast på efterföljande intervaller. Så kom den femte intervallen och jag gav upp.

Januari 2014 präglades mycket av att ge upp. Långa perioder med för lite sömn och ständiga försök att överträffa mig själv gjorde mig trött och stum. Inställda pass och avbrutna pass var mer eller mindre vardagsmat och jag var bara trött hela tiden. Fick ihop 17½ timmes träning den månaden. Därav rubriken. För igår var jag trött, försökte överträffa mig själv och jag blev stum.

Till skillnad från 2014 så är motivationen mycket högre nu. Så jag körde en femminuters vila och sedan dammade jag av två intervaller till innan jag åter tvingades kapitulera. Men sex fyror är i alla fall bättre än fyra fyror, även om det inte är åtta fyror. Dessutom har jag skramlat ihop 7½ timme detta år och ska ut på distans nu. Det går alltså mycket bättre i år än förra året och allt jag behöver göra nu är att sova mer och tagga ner.
Hela passet hittar ni här: http://connect.garmin.com/modern/activity/670668681

Gårdagen präglades annars mest av innebandy. På översta bilden så tekar Ebbah och på den nedre bilden så är hon målvakt och släpper in ett mål.

Tappra flicklaget KFUM Falun F0809 hade tre matcher i Borlänge igår, mot lag bestående till minst 80% av killar. Jag sa ingenting till Ebbah att det kanske var därför det blev 0-14, 0-17 och 0-17. Men det syntes ju att killarna överlag har mer driv och vilja att lira, än vad tjejerna har. Tjejerna kämpade i alla fall tappert i alla matcher och Ebbah som förr vägrade vara med om det fanns minsta chans för förlust tog sig igenom detta väldigt bra. Dessutom så tyckte jag, helt ärligt och opartiskt, att hon var en riktigt bra målvakt. Att det blir många mål bakåt beror ju ibland på motståndet.

Ebbah, Filip och jag hade i alla fall en trevlig dag i Borlänge och fick sedan uppleva stormen Egon på väg hem. Det gick i 20-60 km/h hela vägen hem, även på 110-vägen. Äventyr!