2015-12-01

Lågkadensfyror

Tjenare cykelvänner!

Denna vecka har jag tänkt köra andra omgången av Kompiskampen, där jag just nu ligger 14:e när man bara fått poäng för w/kg. Förhoppningsvis så kan jag förbättra mig något från förra gången och därmed kunna lägga några förbättringspoäng på poängkontot. I och med att jag ska Kompiskampa denna vecka så stryker jag ett av mina planerade pass. Värderade därför igår mina testcykelpass för att känna vilka jag behövde prioritera högst.
Det blev en ganska enkel sak att prioritera faktiskt. Mellanveckan som jag nu befinner mig i innehåller nämligen två pass som inte riktigt liknar något av det jag kör i lätt- eller hårda veckan. Nämligen lågkadensfyror och fyror med varierad kadens. Så dom passen ville jag behålla.
Om allt vill sig väl så kör jag två timmar utomhus imorgon, fyra timmar ute på onsdag, vilar torsdag och kompiskampar på fredag. Klämmer jag sedan in ett pass även på lördag så får jag så söndagen som veckans andra vilodag och kan kanske återhämta mig något inför den stundande hårdveckan.
Hänger ni med på tänket?

Igår hade jag en ganska bra dag, tycker jag. Fick ganska mycket gjort här hemma och kunde bocka av en hel del saker som borde göras. Var iväg på ett innebandy-möte med IBF Falun på kvällen också. Kom hem, käkade frugans lasagne, la några barn, förberedde mig för min träning, hängde tvätt och sedan var det väl bara att träna då.

Tänkte en del på det där med målsättningar igår också. En känsla jag har är att det är något som ofta skiljer elitmotionärer från elit. Just hur man tänker och jobbar med målsättningar. Elitidrottare sätter kanske lite mer utmanande målsättningar som ändå är realistiska och lägger sedan kanske ner lite mer jobb på att nå sina mål. Just för att målsättningen är lockande och inte bara något flummigt önskemål om en fantastisk framtid.
Funderade också på om jag kanske har börjat gå till överdrift med mina målsättningar, men det är ju också så att jag älskar att jobba med målsättningar och presterar som bäst när jag har ett mål att sträva mot. Så jag fortsätter på min inslagna väg, oavsett vad ni tycker om den.
Ofta(st) så har jag ju en målsättning med varje enskilt pass. Som igår då jag skulle köra lågkadensfyror. Först analyserar jag passet när jag körde lågkadensfyror senast, sedan analyserar jag nuläget och sedan sätter jag ett mål för passet jag ska köra.

Senast det begav sig så körde jag igenom mina åtta stycken lågkadensfyror med en snitteffekt av 348 watt, med en ganska kontrollerad intensitet. Nu la jag på ett hekto mer i viktkorgen på min Monark med planen att ligga på 348 watt och om det kändes bra så skulle jag kunna köra lite hårdare i någon intervall för att få ett snitt över 348. Det blev 353.8 watt i snitt denna gång och en ganska skaplig förbättring. Det bästa jag fick ihop på åtta lågkadensfyror förra vintern var 355.7 watt. Så jag är väl i princip där redan nu. En gång körde jag dock 7½ fyror på 360 watt, så det blir väl något att sikta på att fixa åtta stycken av i vinter.

2 kommentarer:

  1. Verkar vara ett fint pass, hur länge vilar du mellan intervallerna? Lite svårt att se i grafen....

    MVH

    Sebastian Mårtensson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vilade två minuter mellan varje intervall.

      Radera