Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-12-15

Frisk, vörtmacka och kroppsvikt

Öj!

Hoppas ni har en härlig morgon i kylan. Har sett så många frostiga cykelbilder dom senaste dagarna och är givetvis väldigt avundsjuk. Både på att ni cyklar och att ni tar så fina bilder. Idag tänkte jag dock göra comeback på testcykeln med ett första pass efter sjukdomen. Det blir dock inga fina bilder därifrån. Ändå ganska passande att bli frisk lagom till en planerad lättvecka måste jag säga. Bra planerat!

Igår kväll så åt jag sju vörtbrödmackor. Blev mätt och orkade inte en åttonde, så jag tävlar ut den på min Facebook-sida i en klassisk "Gilla och dela"-tävling.

Såhär i juletider så har jag sett att sådana där "Gilla och dela"-tävlingar har blivit väldigt populära här på Facebook....e
Posted by Henrik Öijer on den 14 december 2015


Igår var jag historisk och gav Swecycling deras första like någonsin på Instagram!
Vem behöver bli svensk mästare å sånt där när man kan skriva in sig i cykelhistorien på detta geniala vis?!

En sak jag gjort denna höst är att jag har hållit mig på i princip tävlingsvikt hela tiden. Dom senaste åren så har jag annars gått upp mycket i vikt till årsskiftet ungefär, vilket betyder att jag sedan fått lov att gå ner den vikten igen till säsongen startat. Om vi säger att min tävlingsvikt är 67-69 kilo så vägde jag tex 73 som mest förra vintern och 74 kilo vintrarna innan det.
Ni vet ju att jag gärna "unnar mig" och så vidare, men även jag fattar ju att jag lär prestera bättre vid 68 kilo än vid 74 om jag är lika stark. Därför har jag behövt skärpa mig varje vår i några års tid nu. Så denna vinter tänkte jag hålla viktkurvan ganska rak och nära tävlingsvikt. Tänker att om jag slipper hålla igen på kaloriintaget på våren och istället ligger i balans, så kanske det finns mer pulver att gasa med på träningarna och att det kanske kan hjälpa mig bli ännu lite starkare.

Via Garmin Connect Mobile, alltså appen för Garmins träningscenter så kan jag se att jag har en snittmorgonvikt på 68,1 kilo den senaste fyraveckorsperioden. Jämfört med förra året samma tid då jag vägde 71.8 kilo.

Nu har jag under min sjukvila gått upp lite igen efter som det givetvis varit ohyggligt synd om mig och jag har självmedicinerat mig med godis, fika, glass och annat varenda dag. Tydligen inget vinnande koncept i kombination med vila?!

3 kommentarer:

  1. Guinness rekordbok nästa - världens mest delade vörtmacka!

    SvaraRadera
  2. Såg på julkalendern igår att tbc-barn på sanatorierna fick äta mycket fet mat för att lättare bli friska, så du är tydligen på rätt spår med självmedicineringen.

    SvaraRadera
  3. Synd att det inte var skinka på mackan;-)

    SvaraRadera