2015-11-13

Gårdagen och en variant på fyror

Hej och god morgon!

Börjar nästan bli en vana det här med att jag sammanfattar min gårdag med ett litet morgoninlägg på bloggen. Tycker att det känns rätt trivsamt faktiskt, vad tycker ni?

Dagen började i alla fall med att jag tog vår nya lilla sportbil och lämnade barnen på sina skolor. Sedan skarvade jag vidare för att titta på en liten hockeyrink för att få lite inspiration till Öijer Arena. Det börjar ju bli isspolningsväder! Tyvärr var den väl lite för stor för vår gård, annars hade jag nog lagt ett skambud på den.

Dagen bestod sedan av husliga sysslor som disk och att tvätta en massa kläder. En aktiv familj på sex gör ju att det blir en del att tvätta. Hann väl med ett par partier poker också innan det var dags att hämta hem barnen från sina skolor igen.

Min Kina-lampa gick ju sönder i tisdags på den där Moonlight XCO. Eller, egentligen så gick ju inte själva lampan sönder, men fästet till lampan gick sönder. Jag "behöver" väl egentligen skaffa mig något nytt, lätt och smidigt som jag kan ha på hjälmen utan problem och som klarar av lite stökig terräng. Men, innan jag kommit så långt så fulfixade jag min Kina-lampa. Jag lär ju ha något att ha på styret i mörkret om jag kommer ut och cyklar någon gång.
Superlim och buntband, borde väl göra susen?

Torsdagar innebär kvalitetstid med Ebbah i ridhuset, så även igår alltså.

Sena kvällen innebar testcykel för min del och en variant på fyraminutersintervaller. Det hela gick ut på att jag hade olika kadens i dom olika intervallerna för att stöka till det lite för både ben och huvud. Dessutom så körde jag tio stycken och inte dom där vanliga 4x4 all-in. Som grädde på moset så vilade jag "bara" i två minuter, på 4x4 brukar jag vila i tre minuter och tidigare har jag även vilat i fyra minuter. För att fixa dessa tio intervaller med två minuters vila mellan varje så höll jag ungefär 9% lägre watt än jag brukar göra på 4x4.
Kadensen-variationen såg ut så här, intervall för intervall: 100, 95, 90, 80, 70, 60, 110, 100, 65 och 95. När jag gick från 60 till 110 så kom smällen som jag var ute efter. Dels så hade ju benen och kroppen börjat vänja sig vid att trampa saktare och saktare, men 110 är också en ganska så hög kadens i sig och dessutom i den sjunde intervallen. Att gå från 60 i kadens till 110 gör lite ont i musklerna. Höll 340+ watt i alla intervaller och justerade bara motstånd/kadens alltså.
Varsågod att testa!
Hela passet: https://connect.garmin.com/modern/activity/954999387

1 kommentar:

  1. Härligt att få ta del av din träning och allt runt omkring :-)

    SvaraRadera