Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-10-07

Minuspremiär och CX-tävlingarna

Is på rutan, första gången denna höst. Mig veterligen. -1.8 som kallast i natt men nu har solen tittat fram och temperaturen stiger så sakteliga uppåt igen.

Chemtrails.

Ja, visst är det kallare ute. Höst på riktigt liksom. Inget regn dock (eller snö!!), tack och lov. Väderprognosen pekar fortsatt på fantastiskt höstväder så det är väl bara att passa på och njuta av det härliga höstväder som erbjuds.

Skräll förresten att jag inte vann på pokern sent igår kväll?!

CX-tävlingarna har jag ju tagit med i rubriken och tänkte väl bara skriva det att jag högst troligt inte kör en enda CX-tävling i år. Känns lite konstigt att skriva det, men det verkar bli så. Hade en liten tanke på att eventuellt köra så mycket som möjligt av cupen. UCI-tävlingen i Stockholm lockade kanske allra mest då det blir Sveriges första UCI-tävling.
Då första deltävlingen i CX-Cupen krockade med Långloppscupen så föll liksom den bort. Denna helg går det tävlingar i Uppsala samt Västerås och efter UCI-tävlingen så är faktiskt Västerås den jag varit mest sugen på av dom svenska CX-tävlingarna. Nu har dock Filip tre hockeymatcher den dagen och frun jobbar, så det blir inget.
Under CXSM så har Ebbah tre innebandymatcher, jag har hittills inte kört någon CX så jag har varken tränat in mig på det eller kommer ha någon bra startposition på SM, så även den tävlingen skippar jag. UCI-tävlingen skulle jag faktiskt möjligen kunna komma till.
Eksjö-helgen faller på att den ligger långt bort. Ska jag åka runt och vara dålig så vill jag helst göra det nära hemmet. Alternativet är väl att jag passar på att inte köra i elitklassen, utan istället harva runt i Senior A eller Senior B för att köra hem något pris och på så sett få något tillbaka på cyklandet. Skoja.
Om jag håller igång och kör lite CX så skulle kanske avslutningshelgen kunna vara något för mig. Eskilstuna och Södertälje ligger ju på lagom avstånd från Stockholm där familjen skulle kunna husera hos svärmor. Kanske köra som hjälpryttaren åt superstjärnan Jens Westergren.

Jag tycker det är bra att CX-cupen laborerar med A- och B-klass. Det bästa vore väl om man kunde involvera även elitklassen i detta och låta de som är bäst köra A-klass, de som är näst bäst i B och så vidare. Tyvärr får man ju välja fritt i år vilket gör att cyklister med elitkapacitet kör i A för att det är roligt att få en fin placering å så där. Men någonstans måste man ju börja och man får kanske ett underlag för att i framtiden ha uppflyttning och nedflyttning mellan klasserna.
Märkligt också att det är cupstatus på seniorklasserna, både i A och B! SCF har ju annars ingen cupstatus i sina övriga grenar för seniorklasser så det är lite knepigt i att man i CX-väljer att ha cup för inte bara en utan två seniorklasser.
Som kass och bitter elitcyklist så hade jag hellre sett att man satsade på att göra elitklassen mer prestigefylld, än att försöka maximera antalet seniorcyklister. En satsning på elit och veteran hade känts mer i linje med SCF's övriga verksamhet.

Jag kanske ska skärpa mig och träna på riktigt inför nästa år och planera in CX-Cupen i familjekalendern. Men då bör den inte krocka med andra stora lopp som Långloppscupen. Vore kul att kanske cykla snabbt någon gång också, känna på hur det känns. CX är ju riktigt kul.

Nog om CX, idag ska jag cykla MTB. Sticker ut vid 11 och kör några timmar skog i höstsolen. Blir toppenfint det! Ska bara kika på lite kartor och hitta lämplig rutt också. Längtar! För er som inte kör MTB i höstsolen så körs Onsdags-VM i just CX på Lugnet klockan 17:30 idag.

1 kommentar: