Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-10-16

Mina paket från igår

Hej cykelvänner!

Jag förstår ju att ni bara döööör av nyfikenhet över vad det var för något jag fick i mina två paket igår. Jag ska givetvis inte vara grym mot er, utan gör såklart ett inlägg om paketen där jag går rakt på sak. Det var ett hårt och ett mjukt paket:
Böcker från SISU Idrottsböcker. Ska bli kul att fräscha upp kunskaperna lite, är ju ingen bokmänniska men är det något som jag är intresserad av så blir det givetvis också intressant att läsa. Idrottspsykologi tycker jag ju är extremt intressant, Träningslära är ju nyttigt att kunna om man ska träna bra och Kondition och uthållighet ska bli intressant.
Undrar vilken jag ska börja med bara, vilken skulle ni helst vilja ha/börja med?

Nästa paket var det mjuka paketet och i det fanns något som ni alla önskar er, men alla vet kanske inte om det. Ett par flossade cykelbyxor! Borstad insida, säger CRAFT, om sina Shield Bib Shorts men det viktiga är inte vad vi kallar det utan att det är mjukt, varmt och jättemysigt på hösten/vintern. För ett gäng år sedan (när Kalas försåg mig med en massa kläder) så hade jag flossade cykelbyxor. Vill minnas att jag hade dom hela vintern. Nu är ju minnet som det är och dom allra kallaste dagarna lär jag kanske ha haft något annat. Eller låtit bli att cykla?
Hur som helst, av någon anledning så känns ju vanliga cykelbyxor mycket bättre än långa tights. Gissar att det är lite passformsrelaterat och inte bara det faktum att cykelbyxor är mer "rätt". Långa byxor måste liksom göras för att passa perfekt på hela benen, medan vanliga cykelbyxor bara behöver passa bra över övre delen av underkroppen.

Hur som helst. Mina flossade cykelbyxor från Kalas har jag kvar, men eftersom det är fel sponsorer och sådant tryckt på dom så har jag inte använt dom på många år. Men nu när CRAFT har det jag söker så är det alltså dags för en härlig höst/vinter igen. Så jäkla grymma nu när det är lite småkallt på dagarna och temperaturen är mycket småkall tidigt på morgonen eller när det drar ihop sig till kväll.
Kolla bara insidan, hur mjukt och mysigt ser inte det här ut då?!

Insidan är alltså mjuk och flossad/borstad. De röda som ni ser är bara en detalj i hängslena på ryggen och inget som syns med cykeltröjan på. Utsidan är väl egentligen som ett par helt vanliga cykelbyxor, bortsett från en lysande detalj. Den "gråa" loggan på mudden längst ner på benet är nämligen i reflekterande material så att man syns bättre i mörkret.
Det var lite svårt att få till någon bra bild på reflexen inomhus i ett ljust kök, men jag hoppas ändå att ni ser skillnaden?

Next up, en vintertröja/jacka med namnet Glow. Passade på att skaffa mig en med lite färg i. Svart är ju ofta praktiskt och stilrent, men samtidigt så är ju svart så himla svart. Så det blev en i Atlantic/Gecko istället. Eller lila-grön, om ni så vill.
Även jackan är försedd med reflekterande material i form av ett par ränder och en massa prickar på bröstet, en rand på vardera ärm och två ränder och en del prickar även längs med ryggen. Det finns tre normala ryggfickor på tröjan vilket jag gillar, vissa tjockare tröjor kommer ju annars ibland med noll, en eller två fickor. Den här har faktiskt fyra fickor då den har en liten ficka med dragkedja utanpå den högra fickan. Praktiskt för att lägga ner en slant eller kanske en nyckel i.

Öppningen på dragkedjefickan är åt sidan, så den är lätt att komma åt när ni sträcker bak handen efter den där fikapengen.

Insidan består av två material som avslöjar att det inte är någon sommartröja. Utsidan är vind och vattenavstötande men insidan är mjuk och varm. Det där "prickiga" materialet på insidan är mer elastiskt och lite tunnare och följer dom delar av jackan som har reflekterande material.  Längst ner på insidan av ryggen och sidorna sitter en silikonrand för att hålla jackan på plats.

Det var en massa detaljbilder det. Vill ni ha mer översikt och mer information så rekommenderar jag dessa länkar:
Praktisk idrottspsykologi: http://www.sisuidrottsbocker.se/Praktisk-idrottspsykologi-1273.aspx
Träningslära för idrotterna: http://www.sisuidrottsbocker.se/Traningslara-for-idrotterna-2115.aspx
Kondition och uthållighet: http://www.sisuidrottsbocker.se/Kondition-och-uthallighet-1338.aspx
Cykelbyxan CRAFT Shield: http://www.craftsportswear.com/craft-e-commerce/men-1/shorts/1903702-9430/
Cykeljackan CRAFT Glow: http://www.craftsportswear.com/craft-e-commerce/men-1/jackets--vests/1903670-2344/

7 kommentarer:

  1. Skulle börja med Psykologiboken, men det är väl för att jag är psykiskt svag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, med den där inställningen kan du förflytta berg...

      Radera
  2. Skulle börja med psykologiboken. Jätteintressant och säkert mycket att hämta därifrån. Den mentala biten vad gäller träning är en stor del.
    Flossade brallor är skönt. Har ett par långa från Craft som jag känner att jag kommer att bo i under vintern. Enda lilla nackdelen är att de har padding. Korta flossade visste jag inte ens fanns!? Riktigt snygg färgkombo det där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut en stor del, jag har faktiskt läst mycket mer om idrottspsykologi än om hur man ska träna.
      Jag har också några långa flossade, men inte från CRAFT. Har både med pad och utan. Gillar både och. Har man utan så kan man ju ha ett par sköna cykelbyxor under, men samtidigt är det skönt ibland att bara ha ett par tights på sig. Nackdelen är ju det där med passformen på tights som jag inte tycker blir helt hundra.

      Radera
  3. Japp den mentala biten är halva jobbet om inte mer. Vem vill inte vara varm och go, när det börjar bli kallt på morgonen. När man sitter på cykeln. Tack för tippsen 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av dom bättre sakerna med vintercykling är ju när man är varm och go. :)

      Radera
  4. Kära tomten, jag önskar mig ett par flossade korta bibs i julklapp!

    SvaraRadera