Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-10-27

Har du startat upp 2016 än?

Jag har sett att en del elitcyklister startat sin träning mot säsongen 2016 i och med denna vecka. Samuel Brännlund har givetvis redan varit igång 5-6 veckor, men han är inte som alla andra heller. Maken till ambitiös och motiverad karl får man ju leta efter.

För min egen del så pågick min säsong till den 3:e oktober då jag körde Hackmora MTB Uphill. Sedan dess har jag haft en viloperiod fram till nu där jag ändå har tränat och också tränat hårt, men liksom utan program, plan eller press.

I vintras gick ju min träning skitbra och jag utvecklades mycket och kom in både stark och motiverad in i tävlingssäsongen. Då var det en höst fylld med sjukdom och det var först en bit in i december som jag kunde börja träna kontinuerligt. Skulle jag starta upp träningen inför 2016 nästa vecka och sedan hålla mig frisk hela vintern så skulle jag ha en mycket bättre utgångspunkt än i fjol, när det ändå gick riktigt bra.

Jag känner att jag dels haft en bra säsong med bra träning som kommer ligga som en grund inför nästa år och sedan så har jag bara varit förkyld en gång sedan december i fjol. Hösten i fjol däremot började med 12 vilodagar i september på grund av sjukdom. Jag passade på att använda det som höstvila. Hann väl börja träna igen innan jag blev sjuk 5 dagar i oktober igen. Ytterligare en omstart ledde till 20 sjukdagar i november. Hann sedan träna några dagar innan det blev en sjukvecka i början av december.
Det kan liksom inte bli mycket sämre än förra hösten.

Min plan för 2016 är att ta all denna träning från 2015, min lyckade säsong och härliga höst in i en vinterträning som ska göra mig ännu starkare till nästa år.

Så här ska jag göra, steg för steg:
1. Sätta en målsättning för 2016
2. Göra ett träningsprogram för att kunna nå målsättningen.
3. Börja träna efter träningsprogrammet.
Steg 1 och 2 tänkte jag fixa denna vecka och nästa vecka känns det som om det är dags för steg 3, veva igång 2016!

Slit och släp...

4 kommentarer:

  1. Sen skulle du ju kunna sova mer än 4h/natt och leva på typ lösgodis.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med sömn lär jag jobba med... :)

      Radera
  2. Hoppas du hinner med att göra några videos till tuben också ;-)
    Ha det gött

    SvaraRadera