2015-10-19

Gourmetfrukost

Sonys mobilkameror har ju möjligheten att ta kort i ett automatläge med en rad förinställda kamerainställningar. Idag tyckte kameran att min havregrynsgröt var en bild på gourmet. Helt rätt!

Vad ska ni göra idag då? Jag hoppas i vanlig ordning på lite cykling, även om det idag kanske kan bli en tur på testcykeln om det ska bli något tränat för min del. Frun jobbar först eftermiddag sedan hinner hon nog hem någon timme innan hon jobbar natt på det.

Idag ska jag nog få hem en heldämpad cykel. Ska testa den lite och se om jag kanske gillar det bättre än en hardtail. Har ju annars inte kört heldämpat sedan jag var typ 20 år? Då Magnus Darvell och jag körde en varsin röd-gul Gary Fisher med skivbromsar och allt. Den var ju inte direkt jättelätt och jättestyv när man tryckte till i backarna. Men mycket har hänt sedan dess och nu väger en heldämpad inte så mycket mer än en hardtail. Bianchis modeller ligger väl dryga halvkilot högre i vikt på en heldämpad jämfört med en hardtail.
Hur mycket förlorar man då på att ha ett halvkilo extra med sig jämfört med hur mycket man vinner på bakdämparen? Ja, jag tänkte väl prova mig fram och se hur det känns nu helt enkelt. Kanske kan också den där bakdämparen minska punkteringsrisken? En nackdel utöver vikten på cykeln är ju att det är mer rörliga delar och mer som kan krångla på en heldämpad cykel.
Det finns en hel del cyklister som bytt till heldämpat för att de haft problem med ryggen. Vissa har säkert blivit hjälpta av bytet, men jag har också hört att flera faktiskt fått mer problem med ryggen. Troligtvis så sitter man mer på cykeln när man kör heldämpat och därmed så får ryggen fortfarande en hel del stryk när man cyklar över ojämnheterna.

Hur tänker ni kring heldämpat? Jag blev, som ni kanske förstår, lite avtrubbad av försöket för hundra år sedan. Dessutom gillar jag känslan i en riktigt lätt cykel.

10 kommentarer:

  1. Jag är en newbe inom mtb men hade jag haft pengarna hade jag inte tvekat på en heldämpad. Ett halvkilo för dig som elit kanske är en del men inte för mig:) då kan jag droppa 5 kg i kroppsvikt istället.
    Att du kan låsa dämparen på dyra cyklar lär väl göra den kvick uppför.
    https://youtu.be/GFH3Zn89R-s

    SvaraRadera
  2. Bikeradar testar Full sus vs hardtail. https://youtu.be/GFH3Zn89R-s

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktskillnaden var i själva verket 1.7 kilo mellan dom cyklarna som jag ska jämföra. Videon säger ju hardtail så länge man inte tävlar länge i tuff terräng.... Blir ingen enkel nöt att knäcka detta.

      Radera
  3. Detta ämne är väldigt intressant, en del tycker att man tappar känslan.
    Och vissa tvärt om, själv så kör jag hardtail och är väldigt nöjd. men kan man få in bra inställningar som passar bra på en heldämpad så tror jag att den kan bli väldigt bra. ska bli roligt att höra vad du kommer fram till :-) ha det gött

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har alltid gillat känslan i en hardtail och att den lägre vikten gör den lättare att manövrera..

      Radera
  4. Kul att du ska prova en heldämpad variant, blir intressant att se om du tycker om. Jag tycker det är en väldigt intressant fråga - hardtail eller FS? Jag har cyklat på FS ett par år och älskar det. Det ger mig en rad fördelar och den hjälp jag behöver för att känna mig tryggare och bli modigare samtidigt som jag tar mig fram snabbare över tid. Jag vill, som de flesta andra, ha en lätt känsla men framförallt en "rapp" cykel som svarar. Där har jag märkt skillnad mellan ramgeometrier vilket också är smaksak. Jag föredrar en aggressiv geometri därför gillar jag Trek bättre än tex Cannondale (det är de och Specialized Epic jag har hårdtestat). Bakdämparen har stor betydelse, för ett par år sedan körde jag med Fox RP 23, vilken inte gick att få helt stum, nuvarande bakdämpare Rock Shock blir helt låst och därmed blir cykeln rappare när man vill det. Men jag är besviken på Xloc full sprint (låser både fram- och bakdämpare samtidigt), den är för ”trög”, är känslig och krånglar genom att ”hänga” sig, därmed kan man inte lita på att den alltid låser eller låser upp när man vill det. Gillar inte heller alternativet att ha två lockouts att hålla reda på.
    Man får en något tyngre cykel och det är klart en egen diskussion huruvida det har betydelse.
    Jag har å andra sidan inte provat en att cykla på en riktigt lätt hardtail på ett bra tag, det skulle vara intressant.
    Svårt att hålla svaret kort…
    //Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämför man Bianchi-ramarna så är dom lika höga i styrhuvudet, dock så har FS en mer avslappnad vinkel på gaffeln, lite längre kedjestag och kortare framtriangel. Den heldämpade som jag fick låser man bägge dämparna med samma reglage och det finns öppet, medium och låst läge. Återstår att se om låst är helt stumt eller om det kanske flexar något.

      Det är så mycket som spelar in och hur mycket man än nördar ner sig så slutar det nog i att känslan ska vara den rätta.

      Radera
  5. Jag älskar verkligen att köra hardtail men har ändå bestämt mig för att köra fullgung nästa säsong. Det blir lite tyngre men jag tror att ryggen kommer att tycka bättre om det och att jag kommer att våga lite mer, men är fortfarande osäker på om jag kommer att trivas med den där gungiga känslan som blir. Precis som Sandra skriver tror jag att man blir snabbare över tid om man inte måste slita med ryggont. Det är med lite skräckblandad förtjusning jag går och längtar efter min nya cykel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att man med en heldämpad kan tjäna mycket mot slutet av loppen när man börjat bli trött i hela kroppen. Det ska bli skrämmande kul att testa dessa två och det blir intressant att se om jag kommer fram till något vettigt.

      Radera
  6. Jag tror det handlar om budget och 9,4kg heldämpat XTR superlight är så klart det bästa just nu, men priset... Men för den vanlige så vinner man 3kg i 25000 klassen för motsvarande HT. Får känslan att marknaden vill att vi ska konsumera FS.

    SvaraRadera