Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-10-14

En blandblogg igen

God dag på er!

I morse så var det rått och kallt här i Falun och ett 100 meter tjockt dimtäcke låg över staden. Nu har det dock klarnat upp helt och hållet och det bjuds på solsken och blå himmel. Blir härligt att cykla i det här vädret lite senare.

Ibland så publicerar jag ju cykelnyheter här i bloggen, men det där tycker jag är lite svårt. För jag publicerar ju inte allt och jag har liksom inte definierat något filter för vad jag ska publicera eller vad jag inte ska skriva om. Det blir liksom bara det som känns rätt och bra för stunden.

-----

Ni som gillar min Facebook-sida vet att det ibland dyker upp material där som aldrig får se dagens ljus i denna blogg. Som det här med att Jenny Rissveds blev trea i för-OS i Rio. Även om det liksom var ett "testevent" så var det ju med stora delar av världseliten på plats och dessutom i damelitklassen. Ett bra resultat så här i höstvilan och en fingervisning om att banan borde passa henne ganska så bra.

Apropå OS-banan, så här ser den ut:

Inte någon bana i min smak. Jag gillar naturliga banor och  MTB som det var förr. Det är för övrigt samma banchef som för OS i London och det syns väl nästan? Jag har förståelse för att om man vill ha 30.000 åskådare och göra det lätt för TV-produktionen så kan man inte ha en tre mil lång stigslinga ute i skogen. Men jag tycker ändå att det är lite synd att se den här utvecklingen.
Det blir liksom någon form av bike park-mästerskap istället för "riktig" terrängcykling, som det var tidigare.
Jag ser ändå att många tycks gilla banan i Rio. Dels beror det väl kanske på att de tränat för att prestera på just sådana här banor eftersom utvecklingen går ditåt och sedan så är det väl något man måste intala sig för att kunna prestera på topp också. Det går liksom inte att åka till ett OS med tankar om att banan är skit och att den inte passar alls för ens egenskaper som cyklist.

-----

Som cyklist så får man ju ibland höra att "cyklister följer inga trafikregler" och som ett svar på det så publicerade jag denna nyhet på min Facebook-sida igår. Det visade sig nämligen att endast 300 av 6500 bilister följde trafikreglerna på en 40-sträcka. Det känns som om det handlar mer om människor än vilket fordon man framför för stunden när det kommer till vilka som följer reglerna och vilka som gör egna tolkningar.

Jösses. Endast ca 300 av ca: 6500 fordon höll hastigheten på en 40-sträcka. Å så hävdar "bilisterna" att "cyklister" inte kan följa regler...
Posted by Henrik Öijer on den 13 oktober 2015

Själv måste jag ändå säga att jag nog är bättre på att följa trafikreglerna när jag cyklar än när jag kör bil. Känner liksom att jag någonstans måste agera föredöme och att jag har så många ögon på mig att jag därför gör rätt, även om trafiksituationen ibland skulle tillåta att jag bröt mot någon regel när jag cyklar. Ni hör ju vilken usel människa jag är, följer reglerna för att vara ett föredöme och inte för att det är självklart att följa regler. Det är säkert därför som hastighetsmätaren på bilen visar mer än tillåten hastighet då och då också...

-----

Brittiska cykelförbundet använder den före detta prologkungen Chris Boardman i sin cykelpolitik och det är inte bara cykelsport som det jobbas för. I Storbritannien har man förstått att all cykling är bra för cykelsporten:


-----

Fick en avisering av YouTube i morse. För första gången någonsin så har nu ett av mina klipp fått över 100 "tummen upp". Det handlar givetvis om min video från Lidingöloppet MTB. Jag skriver självklart, men det är för att jag ju vet att det är mitt överlägset mest sedda videoklipp.

-----

Jonas Buud har varit öppen med sina testvärden. Det brukar ju jag också vara för jag tycker att det inte gör någon skillnad om ni vet eller ej. Här kan ni läsa några inlägg i denna blogg om maxtest och även hitta mina testvärden (71,4 senast, bättre än Buud!). Vad ska mina konkurrenter göra med informationen liksom? Jonas Buud visar också det genom att vara genomgrym på långa distanser och löpare med bättre testvärden borde väl nästan skämmas över hur dåligt de måste springa i jämförelse med Buud. Buud har nämligen ett testvärde på 67.5, vilket inte är speciellt högt för att vara en elitlöpare.
-----

Igår hade jag en pokerkväll för mig själv. Så här i efterhand så var väl kanske inte det så klokt. Det blev lite dryck, chips, fotboll på TV:n och poker på datorn. Efter fyra dagar med pokerplus så gick jag nu back lite istället. Spelade dock lite på EM-kvalet och det gick bättre så dagen slutade på lite plus faktiskt.
Eftersom jag bara spelar för små belopp och för skojs skull så borde jag kanske inte bry mig så mycket i det kanske ni tänker. Men, det är ju kul om det finns några kronor kvar på spelkontot att spela för också.

Det var väl inget fel i själva kvällen, men jag kom ju i säng sent. Tänkte att jag i alla fall skulle få sova fem timmar i natt men så vaknade Frida klockan fem och tyckte att det var morgon. Tog med henne till vår säng efter ett tag och efter en (jättelång) stunds brottning där så slocknade vi väl utmattade bägge två. Men, jag har alltså sovit skitdåligt i natt. Tur då att jag är van och kan leva ändå.

1 kommentar:

  1. Jag kan bara hålla med att os-banan inte såg så inbjudande ut, bättre med naturen.
    Vi har också fått upp hastighets mätare med skylt utanför skolan, och det är inte många som kör som dom ska :-(
    Och vad ska man säga om Jonas Buud , Hur kan man springa så fort under så lång tid?
    Livet är hårt ibland när man har små barn ;-)
    Våra är vuxna nu :-) skönt.....
    Ha det gött...

    SvaraRadera