2015-09-12

Ett stycke farbar velociped samt lite Vuelta-tugg

Godmorgon cykelvänner!

Igår så blev jag klar med cykeln. Bytte vevparti, monterade växelreglage och justerade växlar. Fick loss den där pedalen också. Vevpartiet är från 2012 och bara tre år tillbaka i tiden så fanns det alltså vettig storlek på klingorna. Nu för tiden så kommer ju cyklarna med typ 34 eller 36-klinga fram. Jag har nu 42 tänder på stora drevet fram. Det här gör ju att jag får börja använda framväxel igen, men det gör jag så gärna. Ska strax ut för att hårdtesta cykeln på ett väckningspass.

Är dock vaken sedan typ kvart över sex tack vare morgonpigg Frida. Men tja, egentligen känner jag mig inte speciellt vaken och ett väckningspass är ju alltid bra oavsett om man är vaken eller ej.

Ta-da!

Idag ska Vueltan avgöras också, om den inte redan har avgjorts. Väldigt bra upplaga av spanien runt detta år måste jag säga, måste kännas riktigt bra för arrangören också när det är så här jämnt. Jag följde ju till och med tempoloppet med spänning, annars brukar tempoetapperna inte ligga mig allt för varmt om hjärtat. Igår tog Tom Dumoulin tre sekunder till på Aru, så nu leder han med sex sekunder i totalen. Rodriguez är trea 1.24 efter Dumoulin. Jag har satt pengar på både Aru och Rodriguez, så jag blir ju inte ledsen om någon av dessa herrar vinner, men det skulle ju onekligen vara rätt kul om Dumoulin vinner. Huvudsaken är att alla bjuder upp till kamp ända in i slutet.

Dagens etapp är den näst sista och den sista svåra i Spanien runt. Fyra ganska så rejäla bergspris (men bara två berg, man kör helt enkelt bort och vänder idag..) ska avverkas och jag tror att tävlingen kommer sätta fart på allvar i den näst sista backen. Eventuellt så kanske Movistar-duon Valverde/Quintana vill sätta fart ännu tidigare då dessa ligger drygt tre minuter efter i totalen och kan/borde chansa lite mer.
Inga monsterbackar, men ändå väldigt kuperat som ni ser. Tyvärr inte med avslutning uppför, även om det är en liten uppförskick på slutet. Men det hade behövts ett berg för att göra skillnad där. Sista bergspriset kommer ju med ca: 18 kilometer kvar till mål, så det krävs att hålla bra driv därifrån och helst vara några stycken som kanske kan samarbeta.

Oleg Tinkoff twittrade faktiskt ut igår att hans Saxo-Tinkoff-gäng borde samarbeta med Giant-Alpecin idag, bara för att inte Astana eller Katusha ska få vinna. Jag hoppas innerligt att den mannen slutar vara så dum i huvudet snart och att Rafal Majka på sin fjärdeplats istället är en av de första att sätta press på Tom Dumoulin.

Eurosport startar sin sändning redan klockan 14:00 idag med start av livebilderna från 14:15.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar