Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-08-18

Bilder och resultat från Dalacupen

Hej, cykelvänner!

Å ena sidan så var det ju svinjobbigt på Dalacupen idag och jag fick ihop 290 watt i nästan en timme. Å andra sidan så var det skönt att komma iväg och cykla lite. Lättare än att bära betong/sten/stenplattor/riva trapp. Det är ju det här jag är tränad för att göra.

Jag stack först. Ensam. Inte så smart, men ville hålla hög intensitet idag. Fick sällskap och vi blev Landström, Wallén, Stevenson, Ahlstrand och jag. Bra gäng, tyckte jag, men övriga kom ifatt innan första varvet av fyra var slut. Ut på andra så attackerade jag igen. Ensam. Ahlstrand stötte ikapp, jag såg han komma och spurtade för få upp farten till han kom ifatt. Vi gick runt lite men klungan närmade sig. När gruppen var nära så kom Wallén/Stevenson i en kontringsattack. Jag var väl inte riktigt med på noterna och Ahlstrand har ju en smula bättre klipp i benen så han kom med dom. Jag satt länge någon sekund bakom men fick ge upp trion.
Gruppen kom ifatt mig. Ett tag trodde jag att vi skulle komma ifatt täten igen då samarbetet i täten inte såg klockrent ut. Men vår grupp var lite ojämn så jakten blev lite ryckig. Ute på tredje varvet så kom Junell och jag ifrån gruppen. På sista varvet var det klart att vi inte skulle komma ifatt trion och jag var helstum. Helt sjukt stum. Vispade runt med Junell ändå och räknade med att bli uppsnurrad i spurten. Han har ju en del watt i dom där monsterbenen. Plötsligt släppte han på ett krön och jag trodde jag kunde gå in solo som fyra. Meeen sedan blev det utför och han kunde komma ifatt med hög fart. Junell la in en kilometerattack och såg ut att kunna vinna kampen om den prestigefyllda fjärdeplatsen, men jag lyckades stabilisera luckan, hoppades på att han skulle bli stum och efter att han vänt sig om för att se var jag var så la jag in en långspurt. Kom därför ikapp med fart och kunde bli fyra!

I täten så kunde Ahlstrand vinna före Stevenson med Wallen strax efter. Damtäten körde i vår grupp och hade sin målgång efter två varv. Där vann Hanna Laxholm spurten före Louise Rundqvist.

Resultat:

Dam:
1. Hanna Laxholm
2. Louise Runqvist
3. Ida Carling

Herr:
1. Jonas Ahlstrand
2. Christofer Stevenson
3. Erik Wallén
4. Henrik Öijer
5. Viktor Junell
6. Matts Mattsson
7. Anthony
8. Johan Landström

Motion:
Lars Nilsson

Till nästa år får vi väl fila lite på det här Dalacup-konceptet. Jag hade fått för mig att cyklister behövde bra tillfällen att köra hårt tillsammans och fila på tävlingskunskaperna, men det verkar som om de flesta hellre kör prestigefyllda träningar än lokala tävlingar. Det har varit betydligt färre deltagare i år än jag hoppats på och jag kan ju inte skylla på något annat än mig själv. Det blir lite drygt att lägga ner en massa tid på att arrangera regelrätta tävlingar, när så få cyklister vill vara med och hellre tränar.
Så vi får se om och hur detta lever vidare till nästa år. För de som är med är det ju bra tillfällen att köra sig trött eller slipa på tävlingskonsten. Har ni lite önskemål, tips eller synpunkter så hör gärna av er!

Garmindata från idag:

1 kommentar:

  1. Gör som Västmanland, ungdomarna går först. Se vår hemsida om Västmanland Cup.

    SvaraRadera