Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-07-15

Genomkörning av Cykelvasan

Hej!

Jag fortsätter att ligga en dag efter i bloggandet. Igår kväll så skrev jag ju om min episka fjälltur (läs det inlägget!), som jag körde i förrgår. Idag skriver jag om att jag cyklade igenom Cykelvasans bana, igår.

Cykelvasan har jag ju kört några gånger nu. Alla utom en tror jag. Dessutom har jag kört banan utanför tävling ett par gånger. Men det är alltid bra att hålla sig uppdaterad och till i år så har man också ändrat bansträckningen något. Det man har gjort är att man inte längre kör stöket runt Oxbergssjön utan istället åker man under vägen och tar Lundbäcksbackarna till Oxberg. Det här kommer ge starka cyklister ytterligare möjligheter att decimera klungorna inför dom avslutande milen från Oxberg. Det blir lite mindre stök, men backen var rätt seg alltså. Kort efter backen så går man in i Oxbergsbacken, så det blir tufft om man är trött där. Vilket jag brukar vara...
Dessutom så har man lagt en del nytt grus, speciellt på den nya delen men även på andra ställen och nytt grus är alltid lite segt att cykla på. Det spelar liksom ingen roll att det är stenmjöl på sina ställen och tillplattat, för även om ytan är slät så guppar man liksom fram ändå.

Något som bidrog till att backarna var jobbiga och nya gruset tungtrampat igår var väl att jag gick in i väggen. Jag har ju legat på minus i energibalansen den senaste tiden för att bli av med lite bonusvikt som jag lagt på mig. Dessutom så körde jag en stentuff fjälltur kvällen innan. Frukosten var inte stor och jag hade bara vatten i flaskan...
Faktiskt så började jag känna mig rejält trött redan innan Evertsberg och då är man ju bara typ halvvägs. Eftersom familjen väntade nere i Mora så körde jag dock på så hårt jag orkade. Vilket inte var speciellt mycket på slutet.

Jag började turen från Experium i Lindvallen och där började det regna strax innan jag skulle iväg. Sedan så ösregnade det ett tag men strax innan Vasaloppsstarten så upphörde det och vägen blev torr. Sedan kom det bara några droppar på mig innan himlen öppnade sig igen någon gång efter Evertsberg. Det här hjälpte ju inte direkt min trötta kropp och det var rejält blött sista tredjedelen av banan. Blir det sådant här väder till Cykelvasan så är det mer än Lundbäcksbackarna som kommer göra det jobbigt.

Nåväl, förändringarna av banan var till det bättre. Min önskan är dock fortsatt att man ser över inledningen av loppet eftersom startbacken inte är tuff nog för att splittra fältet ordentligt. Det blir direkt farligt med 100-150 man ända bort till Mångsbodarna. Alla vill vara långt framme och vägarna är smala... Det jag önskar mig är antingen en tuffare start (riktiga Vasaloppsstarten...) eller att man direkt efter startbacken tar med nya moment som stör klungkörning. Korsningar, någon till backe, en smalare skogsväg etc. Som det är nu är det rakt fram hela vägen till Smågan så även om tätklungan kanske är nere på 30 man när backen slutar så kan resten jaga ifatt ganska enkelt.

Det ska bli riktigt intressant att köra loppet i år igen. Årets höjdpunkt för många och den MTB-tävling med det tuffaste motståndet. Att banan är snabbåkt ger ju också en annan dimension på tävlandet och klungor kan köra ifatt om någon annan klunga inte går för fullt.
I fjol hängde jag med tätgruppen till Oxberg (där en jättestor andraklunga samtidigt kom ifatt...). Det vore ju riktigt gött om jag kunde vara med i täten även efter Oxbergsbacken någon gång. I fjol var jag närmare än någonsin tidigare och i år är jag lite starkare.

Cykelvasastarten, de har redan börjat bygga startfållan.

Sjö innan Evertsberg.

Bergspriset i Evertsberg. Tyvärr är serveringen stängd tills vidare...

Blött på slutet. Många ställen var det liksom en ren parodi att cykla och det var vatten överallt. Där det fanns hjulspår så var det bäckar i hjulspåren så jag cyklade i den knöligare delen mellan spåren.

2 kommentarer:

  1. Det är ju mycket snack om utväxling på Cykelvasan, speciellt nu när många kör med enkelklinga fram. Personligen är jag lite av ett diesel-lok och drar gärna tunga växlar. Kör 10-42t bak och hade i fjol en 38t fram vilket funkade fint för mig som gick in en bit under 3h.

    Har till i funderingar på och en lösning där jag kan köra 42t fram men är rädd att det blir övermäktigt i Lundbäcksbackarna, var tror du om det?

    //Porath

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lundbäcksbackarna var inte brantare än Oxbergsbacken. Så tror du att du fixar den så fixar du också Oxbergsbacken. Med en 42:a även bak så ska det inte vara några problem för dig som är så stark.

      Radera