Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-06-19

Resultat och några bilder från Solleröloppet

Tjäääna!

Så var då årets midsommarfirande över. Klassiska Solleröloppet, denna älskade tävling. I år med fyra olika backar varav Gesundabacken tre gånger. Tyvärr så är jag lite för dålig just nu så det blev ju ett himla slit uppför (det är ju där bristen på form blir som allra tydligast...). Nåväl, vi tar det från start.

I första kurvan (!!!) hör jag en vurpa bakom oss. Bra start på midsommarafton för den/de som föll där..
Efter Gesunda första gången så stack en fyramannagrupp iväg efter diverse attacker. Den innehöll Christofer Stevenson och Erik Wallén från Motala AIF, Johan Nystrand från CK Hymer och Magnus Darvell tävlandes för Borlänge CK.
Bakom dessa fyra så körde vi gasa-bromsa i klungan vilket resulterade i att täten hade över fyra minuters lucka när vi kom till Orsa och skulle ta oss över backarna. Där sattes det fart framåt i klungan och jag tvingades attackera bakåt. I sista backen lyckades jag precis gå med en liten grupp bakom klungan och kunde tillsammans med Victor Rundh bli bogserad upp till klungan igen av ett par Göteborg CT, några CK Valhall och Marcus Persson.
Väl ifatt klungan så frågade jag min lite starkare lagkamrat Jimmy Bodin om hur det såg ut framåt. Johan Landström, Ludvig Bengtsson, Patrik Morén och kanske någon till hade stuckit iväg från klungan och hade fått en rejäl lucka. Tävlingen kändes nästan lite dödad där men så fick ett ganska stort gäng en lucka och där satt Jimmy med. Skönt för mig och bra för honom, tänkte jag.
Nu var tävlingen verkligen dödad för den grupp jag satt i.

I täten så gjorde sig Christofer Stevenson sig av med övriga utbrytare genom att bara vara urstark. Det slutade med att han vann så stort att dom hann ta segerintervjun innan det var dags för övriga att gå i mål. 5-6 minuter tippade några åskådare som jag pratade med.
Jimmys grupp kom ifatt den jagande gruppen. Erik Nyqvist kom i mål som tvåa och höll precis undan för gruppen. Erik Wallén, som var med i morgongruppen, låg trea till det var ungefär 40 meter kvar, snopet slut efter en hård dags slit.

I min grupp, gruppetton, så kördes det faktiskt på lite igen när vi kom till Sollerön men efter att vi samlat ihop oss igen efter Gesunda så började ett ganska stort gäng gå runt. Till slut så var faktiskt hela gruppen med och gick runt i någon slags motionsloppssamarbete. Det är ju bättre att samarbeta i ett sådant läge så att vi kommer till mål någon gång, än att hålla på och attackera för en topp-30.. På andra varvet så var det några som stod över arbetet och med 1.5 kilometer kvar till mål så var det några som synade asfalten efter att uppdraget om den där åtråvärda placeringen dragits igång. Cyklisterna som ramlade var precis framför mig, men med låsta hjul och bredsladd så lyckades jag med nöd och näppe missa cyklar och cyklister. Lite tur där, men det blev ju en lucka framåt. Kom ifatt med kilometern kvar men var då givetvis helstum och blev väl sist i den grupp jag kom i mål med. Några eftersläntare efter mig så jag blev inte sist i tävlingen i alla fall.
Kanske att vår grupp körde om en topp-20? Lite svårt för mig att uppskatta hur många som var före oss med tanke på min defensiva roll i uppförsbackarna...

Henrik Plyhm har gett mig dessa bilder:

Jan Nyqvist har tagit denna bild, gissar att det är fadern till tvåan i loppet:

Via sociala medier har jag lyckats få fram följande resultat på Solleröloppet 2015, om ett tag hittar ni resultat från Solleröloppet här:
Damer elit:
1. Ellinor Huusko
2. Julia Karlsson
3. Linnea Sjöblom
4. Ida Jansson (junior egentligen)

Damer Junior:
1. Frida Knutsson (typ femma bland alla damer)

Herrar elit:
1. Christofer Stevenson
2. Erik Nyqvist
3. Ludvig Bengtsson
4. Rasmus Mikiver
5. Pierre Moncorgé
6. Martin Gotting
7. Jimmy Bodin
8. Johan Landström
9. Olof Åström
10. Erik Wallén

Herrar senior:
1. Kristian Wejshag
2. Mattias Lundqvist
3. Johan Sykell (jo, han heter så!)

Bilder från Instagram, taggade med #Solleröloppet hittar ni här: https://instagram.com/explore/tags/soller%C3%B6loppet/

Jonatan Hedbys har några bilder från seniorklassen i sin blogg: https://hedbys.wordpress.com/2015/06/19/rapport-solleroloppet/

En film på morgongruppen med bland annat segraren Christofer Stevenson i Skeer-backen hittar ni här: https://instagram.com/p/4GpuGci7oA/

Film från målgången:
Ett filmklipp publicerat av Johan Carelle (@johancarelle)

Seniorpallen:

Garmin-data:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar