Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-06-29

-2,3 kilo på ett dygn

Vill du gå ner i vikt snabbt, ska du komma i form igen så snabbt som möjligt?! Då är landsvägs-SM något för dig! Vågen visade nämligen 2,3 kilo mindre idag än den gjorde igår morse. Känner jag mig själv rätt så lär den dock visa 2,3 kilo mer imorgon än igår.

Jag har fått höra några gånger att det var starkt kört igår. Själva körningen imponerade väl tyvärr ingenstans och jag hade hellre kört starkt än som det blev nu. Starkt kört. Måste ändå säga att jag är lite imponerade av gänget jag åkte i mål med. De ville verkligen köra hela tävlingen och gå i mål.
Bland landsvägscyklister i Sverige så finns annars tyvärr en ganska stark kultur att kliva av tävlingarna.
Jag kan förstå att en cyklist som Jonas Ahlstrand kliver av. Han är en av landets absolut bästa cyklister, välbetalt proffs och körde för segern. När det inte funkar så förstår jag att man blir uppgiven och ger upp. Men nästan alla cyklister som det står DNF bakom från gårdagens race skulle inte ha något med tätstriden och medaljerna att göra. Tyvärr, men så är det.
Att kliva av för att tex Gustav Larsson körde av dem från klungan. Vad hade de väntat sig? Att gå med eller attackera då? Nej, bit ihop och inse att det var rätt väntat. För annars hade du också tävlat för något storlag i europa.
Jag skulle faktiskt kunna förstå att man kliver av loppet om man har någon annan tävling dagen efter som man behöver spara sig inför. Men det är ingen ny tävling idag. Några av de som bröt kanske tävlar i helgen igen, eller nästa helg. Då kan man köra igenom tävlingen även om man är avhängd från medaljstrider och toppresultat.

Nu är det väl i och för sig lite skillnad mellan mig och de cyklister som har ambitioner långt över sin egna kapacitet. Jag har gett upp dom stora drömmarna och cyklar för att det är kul. Dessutom så behöver jag all den träning jag kan få, så det var tacksamt att få cykla alla mil igår till exempel. Förhoppningsvis så gör det mig till en bättre cyklist snart igen.

Jag ville var i form inför Vätternrundan, Solleröloppet och SM. Istället så har jag gått upp 2-3 kilo sedan början av maj och var förkyld veckan innan Vätternrundan. Klen i benen och tung i kroppen är ju ingen härlig känsla direkt. Nu har jag ändå fått några hårda lopp i benen och bra "träning", så jag hoppas att det vänder lite uppåt snart igen.

Kroppen känns rätt okej så här dagen efter. Lite stel i ryggen mest. Ska försöka skotta åtta ton grus idag, så vi får väl se hur stöddig jag är i kroppen nästkommande dagar...

Så här ser svenske mästaren Alexander Gingsjö ut, inte mycket DNF i hans hjärna där inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar