Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-05-30

Så bra och så nära!

Nästan först in i startfållan idag.

Hej vänner!

Det där gick ju skitbra till slut. Eller ja, resultatet blev ju bra. Hade dock inte den mest bekväma resa man kan tänka sig. Jag sladdade nämligen in som ELVA (11) på Långa Lugnet. Bara 15 sekunder från den där topp-10 som jag så gärna vill åt.

Det började dock med att jag inte kom i pedalen i starten, så mycket för att stå längst fram. Kom inte i pedalen på mina tre första försök faktiskt och rasade ner i fältet in mot backen. I backen sedan så hade jag ingen vidare känsla men lyckades med nöd och näppe gå med tätgruppen. Tätgruppen blev sedan bara större och större ute på övningsområdet, precis som befarat. På stigar och tuffare partier så höll jag mig i täten. Efter dryga 17 kilometer så kom banans kanske tuffaste backe och där tog jag direkt min egna fart. Tappade därför lite i början men kunde köra förbi några på slutet. Var väl sista gubbe som inte gick med täten upp. In på stigen där uppe så stumcyklade jag igenom och kom ut med ett par snabba Kvänum-killar och Hendrik Sjölund från Falu CK.
Vi höll ihop in mot Lugnet där jag återigen valde att hålla eget tempo uppför och släppte killarna. Från toppen sedan så kunde jag trycka på mer och ungefär samtidigt som ett par ur gruppen bakom oss kom ifatt så kom vi också ikapp gruppen igen. Ut på andraslingan så körde vi om en topp-10.

När backarna på andraslingan började så delades vår grupp och jag hamnade i den andra halvan. Kände mig dock stark i slutet av backen och tryckte på för att köra ikapp och ifrån några. På efterföljande stigparti så hoppade kedjan och vägrade lägga sig rätt igen så jag fick stanna för att lägga tillbaka den. Där passerade andra halvan av gruppen mig igen.
Efter en ganska hård jakt så kom jag ikapp och när vi skulle in på banans grisigaste parti med både uppförsbacke och långa stigar så gick jag först in i vår grupphalva. Trots ont i benen. Men hellre först och eget tempo än att sitta sist och kanske få släppa. Tog min egen fart och höll länge ganska jämt med trion framför. Mot slutet av stigpartiet så passerades jag dock av både Axel Lindh och Mattias Nilsson. Tappade också här någonstans en hel del luft ur bakdäcket. Väl tillbaka på Jungfruberget så fick jag hålla igen lite i kurvorna för att behålla luften i bakdäcket, en i gruppen punkterade och vi blåste förbi Henrik Sjölund som också han punkterat. Vi blev nu en trio som jagade en duo som jagade en trio.

När vi gick ut på tredje slingan så kände jag mig ganska pigg fortsatt, så jag tryckte på i backen ut ut stadion. Fick med mig Daniel Brengdahl och kom ikapp Lindh/Nilsson igen. När det var dags för den första handbyggda stigen så släppte jag förbi gänget eftersom mitt bakdäck inte skulle tillåta någon högre fart i kurvorna där. Borde givetvis ha stannat och fyllt på däcket innan stigen, lätt att vara efterklok. Istället så stannade jag i backen efter den handbyggda och pumpade. När jag väl pumpat så hade Stefan Persson kommit ifatt och förbi mig igen. Med bra backben och luft i bakdäcket så var det bara att börja jakten på de framför igen då...
Kom ifatt och förbi Stefan igen. Såg Johan Landström som kroknat och lyckades passera honom också. När vi närmade oss högsta punkten på slinga tre så såg jag Daniel Brengdahl igen. Jagade och jagade men kom aldrig ikapp. Passerade däremot Axel Lindh som fått problem. Hörde att jag låg elva. Såg Daniel och Mattias Nilsson framför mig ända in i slutet men hade inte tillräckligt för att köra ikapp.

Är givetvis jättenöjd med placeringen och jag plockade ur alla mina krafter idag. Har varit ett vrak hela eftermiddagen och använder typ mina sista krafter för att blogga. Jag är också nöjd med att jag höll hela distansen, något som jag inte lyckats med på dom två tidigare loppen.

Lite surt givetvis att vara så nära topp-10 men inte nå ända fram. Å andra sidan så vet jag nu att jag har det inom räckhåll och att det är möjligt att nå dit på något av dom kommande loppen. Det är bara att kriga på.

För er som är intresserade så kan ni här hitta preliminära resultat från Långa Lugnet 2015.
Om det är någon som har bilder så får ni gärna mejla, om det är någon som vet var man kan hitta bilder så får ni gärna tipsa om sidor!

Här har ni också min Garmin-data från Långa Lugnet 2015:

1 kommentar: