2015-05-30

Inför Långa Lugnet på riktigt


God morgon!

Nu är det tävlingsdags. Eller nu och nu. 10:30 är det tävlingsdags för mig. Långa Lugnet. Dags att prestera, göra mitt bästa, flyga fram och samtidigt försöka ha så roligt som möjligt. Det blir kanon och pangpang idag.

Startlistan innehåller ju mängder av namn, jag brukar ju räkna på ungefär var det är rimligt att jag kan hamna. Till Billingeracet så trodde jag, via startlistan, att det var rimligt att jag skulle kunna komma kring 10:e. Låg ju länge kring den placeringen också, så helt fel var det ju inte. Långa Lugnet har dock ett tätare elitfält och någonstans mellan 15-20 verkar mer rimligt här. Sedan får vi se hur länge det håller i sig...
Det ska bli väldigt intressant att se om dom betydligt lättare hjulen också kommer göra att det känns lättare under tävlingen. Jag minns vilken skillnad det var för massor av år sedan när jag uppgraderade mig och hoppas på en liknande känsla nu. 
Jag kommer väl i vanlig ordning att gå all-in och försöka vinna loppet. Om några timmar så vet vi hur det gick.

Banan mäter 62 kilometer och går i tre loopar med totalt 1112 höjdmeter. Den första loopen är längst med ca: 27 km, den andra näst längst och den tredje är därmed kortast. 
Första loopen är väldigt snabb och innehåller mycket grusväg. Tror ändå att det kommer vara ett startfält i spillror som kommer in till Lugnet inför loop 2. Om det inte körs väldigt avvaktande då.
Loop två är helt klart den knöligaste och kommer sätta cyklar och cyklister på prov. Här finns banans längsta stigpartier och dom är inte snälla. Det finns goda möjligheter att avgöra tävlingen ute på loop 2 och goda förutsättningar att försvinna från kampen om segern också.
Loop tre är väldigt mycket upp och ned men mestadels lättåkt och dom handbyggda stigarna finns också här. I och med att man (jag!) kommer vara som tröttast här så blir den att kännas riktigt tuff. Har man lite krafter kvar här så finns mycket att vinna!

Ett orosmoment jag har med banan är starten. Resten fixar sig själv mer eller mindre och regnar det så går det lite tyngre bara. Starten blir helt utan masterstart vilket borde ge en högintensiv inledning på loppet. Dock så är startbacken i kortaste laget så om det inte körs hårt där och sedan fortsätter köras så kan det bli en väldigt stor klunga ute på förstaslingan och då blir det stökigt. Starten är dessutom smal. Både själva startfållan, men även backen. Det är i och för sig bra, så länge som man är långt framme. Det fanns länge planer på att ha starten på ett annat vis och jag tror det hade varit bättre. Vet dock inte varför man ändrade sig och nu är det dom här förutsättningarna som gäller. 
Jag är inte så orolig för själva starten heller egentligen, men det är kring den som största osäkerhetsfaktorn finns eftersom jag i så liten utsträckning själv påverkar utvecklingen där. När tävlingen väl kommit igång och satt sig blir det ju som vanligt. 
Min förhoppning är att yppersta eliten är intresserad av att hålla nere storleken på klungorna, att dra ut fältet ordentligt och därmed håller bra fart i backen och efterföljande motlut. 

Det ska bli riktigt kul att i efterhand få höra om hur damklasserna upplevde det med egen start en timme före herrarna. Jag läste någonstans på nätet om en som var orolig för att vara i vägen för herreliten mot slutet av loppet och visst finns den risken för en del av tjejerna. Men det mest spännande blir ju hur damtäten utvecklas. Istället för att starta med flera hundra så blir det ett 30-tal damer som kommer bege sig iväg tillsammans. Kommer det bli full fart från start, eller kommer det kännas ovant och kommer respekten för distansen att ge en passiv taktik? 
Idag kommer den cyklist som är bäst på långlopp att vinna och inte bara den som är bäst på att starta i ett stort startfält och hitta en bra position.

Det ser ut att bli massor av regn idag. Men först efter att eliten gått i mål. Bra för de flesta deltagarna och bra för Falu CK och Långa Lugnet. Men för egen del hade det gärna fått regna riktigt mycket både inför och under loppet så det hade blivit en riktigt hård misärtävling. 

Nu blir det frukost, blandning av sportdryck och lite klet på kedja och pedaler. Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar