Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-05-08

Inför Billingeracet 2015

Vad: Billingeracet, första deltävlingen i Långloppscupen på mountainbike.
Var: Skövde
När: Lördagen den 9:e maj
Distans: 79 km
Antal anmälda: 827 i alla klasser, 46 i herrar elit.
Segrare 2014: Sandra Salinger och Calle Friberg
Favoriter: Axel Lindh, Henrik Sparr, Lars Bleckur & Daniel Brengdahl.
Hemsida: http://www.billingeracet.se/
Kamp om bergspriset mot Anders Ljungberg 2008, han tog det och blev trea i tävlingen. Jag blev 30:e...

Fredrik Edin och jag i Strupen 2009. Vi blev 17:e och 18:e.

Jag har en 28:e plats från 2011 också. Min bästa placering tycks vara en 18:e plats när jag kikar lite snabbt i historiken. Men då får vi inte glömma 2005 års upplaga, första Långa Billingeracet och jag blev tvåa! Dock var tävlingen inte med i långloppscupen då så det var inte samma startfält som senare år och dessutom så åkte en grupp mellan vinnaren Joakim Åleheim och mig fel. Så egentligen skulle jag väl ha blivit 6-8:a någonstans.

Hur som helst, jag älskar Billingeracet. Banan är fin, den är omväxlande, den är rolig och den är utmanande. Det finns långa backar och en hel del fin singeltrack och på den där banvallen så går det ruskigt fort. Tävlingen har en rejäl startbacke vilket jag gillar, det blir mer ordning och reda i starten då. Min gamla vanliga taktik "all-in" har en tendens att inte hålla på långlopp och så även på Billingeracet. Att jag får släggan med 2-3 mil kvar har varit standard.

I år hoppas jag på bättre resultat än det blivit tidigare när Billingeracet har varit en del av Långloppscupen. En titt i startlistan gör att jag placerar mig själv kring 10:e plats! Ett av mina mål inför säsongen har varit en topp-10 på en deltävling i Långloppscupen och jag ska givetvis försöka ta den redan imorgon. Höjdare som Calle Friberg (rumpont), Matthias Wengelin (tävlar utomlands?), Fredrik Edin och Mikael Flockhart är inte anmälda. Vilket kan ge en lite annorlunda tävling om de inte dyker upp. Axel Lindh blev tvåa på Lidingöloppet MTB och känner sig som hemma här, han får bli favorit tillsammans med Henrik Sparr som i samma tävling blev 5:a. Lars Bleckur och Daniel Brengdahl som var i samma grupp som mig på Lidingöloppet MTB men jag tror den här banan passar dessa åkare mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar