Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-02-17

Styrkefyror

Häj häj hääääj!

Igår kväll så skulle jag köra styrkefyror, så det gjorde jag. Eftersom jag, via bloggen, vet hur jag genomförde dom senast så vet jag att det gick ganska så bra men att det var en smula (för) ansträngande. Så jag tänkte att det kanske är bäst att köra på samma motstånd och eftersom jag antagligen har blivit starkare på en dryg månad så blir det inte riktigt samma upplevda ansträngning.

6,2 kilos belastning förra gången och samma lika igår. Så långt, så bra.

Sedan blev det som det brukar bli, jag höjde ganska omgående kadensen och sedan var det passet urspårat. När jag väl har börjat så kan jag inte gärna sluta. Nu blev det inte riktigt samma upplevda ansträngning som senast, trots höjningen av effekt, så jag hoppas väl att det indikerar starkare ben bara.
Monarksnittwatt i intervallerna (förra gången inom parentes):
347.2 (341)
353.4 (341)
353.4 (347.2)
359.6 (341)
353.4 (341)
359.6 (341)
353.4 (347.2)
365.8 (347.2)
Vilket ger ett totalt intervallsnitt på: 355.725 watt (343.325).

Alltså en ökning med nästan 12½ watt när jag skulle köra på samma lika som förra gången. En av mina svårigheter det där, att hålla igen, Går det att öka så gör jag väldigt gärna det. Rekordet för mig är annars 366 watt (men bara fyra intervaller) eller 360 watt (7½ intervall), så jag är inte långt borta nu.
Att dra ett likhetstecken mellan ansträngning och snittpuls går kanske inte riktigt att göra på ett bra sätt, men jag gör det ändå (förra gången inom parentes):
160 (165)
165 (169)
169 (173)
171 (174)
172 (175)
171 (174)
173 (174)
174 (172)
Lägre siffror rakt igenom alltså, bortsett från sista intervallen. Men så skiljde det 18.6 watt i effekt också så det är väl förståeligt att det borde bli något jobbigare med den ökningen.

Körde ett Åstrand-test som uppvärmning på 250 watt och med snittpulsen (jag kör 5 minuter med varvtid varje minut och tar snittpulsen från dom sista 4 minuterna):  141.25 (jämfört med 143.5 förra gången).

Många siffror blir det och innan jag har dragit vartenda nummer från passet så kan jag väl istället hänvisa mina allra nördigaste läsare till gårdagens pass på Garmin Connect: https://connect.garmin.com/modern/activity/666129284

Sammanfattat så blev det alltså mycket mer watt än för en dryg månad sedan och på något lägre upplevd anstränging. Alltså ett kliv framåt och ännu ett kvitto på att vinterträningen leder åt rätt håll. Så här nöjd var jag efteråt:

Nu ska jag cykla till jobbet, det kommer också att bli kul. Vi hörs väl kanske i kväll, hoppas jag!?

1 kommentar:

  1. Tjena.

    Grym blogg :-) Jag har följt dig i några år och det är alltid kul att få lite ny inspiration.

    Det hade varit kul om du kunde ta dig tid i något inlägg att förklara lite av monarktesterna du utför. Hur det går till med vikter och kadens och hur du läser av snittet. Typ monark vinterträning for dummies! Har beställt en 828E och då kan det vara bra när man skall plåga sig själv och polarna att ha något att referera till.

    Cykla lungt :-)
    Mvh /M

    SvaraRadera