Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-02-24

Skoterspårcykling till Ärtknubben

Hej vänner!

Det där gick ju jättebra hörrni. Inga som helst problem med hårdheten på skoterspåren och stora delar hade nog kunnat köras med en CX idag. Det hade kommit någon centimeter snö här igår och lite i morse, vilket blev några centimeter snö uppe på höjderna norr om Bjursås. Det dämpade farten, men var inte mer i vägen än så.
Målet var att försöka nå Ärtknubben på 440 meters höjd. Själv bor jag på ca: 120 meters höjd så det fanns ju några backar att besegra. Jag har en kvarts cykling till skoterspåren och när jag kom till Österå där festen skulle börja så laddade jag på med lite fart utifall spåren skulle var mjuka. Men till min stora glädje så var dom alltså riktigt hårda och fina. Jag körde på och riktigt njöt fram i skogarna, testade ett skoterspår som jag inte åkt på innan och tyckte väl att livet lekte.
Tidigt på skoterspåren.

Kom ut på Rogsjön och var väl då glad att det hade kommit några centimeter snö eftersom det var blankis under. Dom unga granarna pekade på riktningen för en av skoterlederna på sjön. Dit jag skulle.

Efter att ha cyklat ca: 3 km över sjön så stötte jag på ett större problem än blankis; nämligen svag is samt ingen is... Kul att inte kunna komma i land igen!?

Cyklade lite längs med strandkanten till jag hittade ett smalare ställe, där rullade jag först över cykeln och längdhoppade sedan över själv också. Spännande skit, det hade ju inte varit så kul att bli blöt.

Cyklade vidare norrut över Utgrycken och kom sedan till denna skylt. Den står där efter stockbron på "Rog-rundan" och långlopps-SM 2009 gick här. Mot Knubben!

Härliga skoterspår så långt ögat kunde nå.

Det enda som hade kunnat gjort det hela bättre idag hade väl varit om jag haft lite sällskap, en sådan här runda vill man ju dela med hela världen.

Efter några långa klättringar så nådde jag till slut Ärtknubben. Mängden snö på spåren hade ökat en del sedan jag lämnat låglandet men spåren var fortsatt hårda och fina. Här brände jag av några bilder, checkade in på Facebook och drack lite Powerbar.

På passets andra halva så blev det bara en bild. Var för upptagen med att flyga fram och ha bråttom hem. Såg en älg som sprang längs med leden när jag var knappa milen hemifrån, mäktigt!

Ett riktigt fint pass och ska ni cykla en skoterspårsrunda i Falun så kan jag varmt rekommendera denna. Jag var ute i drygt fyra timmar med tre och en halv timme (sex mil) i sträck på skoterleder. Hur kul som helst. Dessutom bra träning inför långloppen i sommar med MTB-cyklingen.

Så här såg dagens runda ut:

Den lilla "blindtarmen" längst uppe i norr är sista kilometern till/från Ärtknubben. I fall ni vill försöka hitta en genväg dit.

Det finns gott om skoterleder kring Bjursås och Sågmyra, känns som om fler pass där ute måste köras innan det blir barmark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar