Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-12-25

Juldagscykling = Rapha Festive 500

God afton vänner!

Idag har jag cyklat må ni tro. Länge. Rapha's Festive 500 startade ju igår och jag startade traditionsenligt med juldagscykling. Det blev en kall tur, riktigt kall till och med efter att solen gått ner. Inledningsvis låg den kring 13-14 minusgrader men på slutet var temperaturen nere på -18.8. Lätt att hålla sig för skratt då, speciellt med tanke på att ansiktets alla muskler frusit fast så att jag inte ens kunde le. Det var först när jag stod i duschen efteråt och värmde mina röda ben som jag kom på att jag kanske borde ha tagit mina varmaste cykeltights idag. Tyckte ändå att jag överlevde kylan rätt bra. Fick en genialisk idé (jodå...) alldeles innan jag skulle ut, som gick ut på att ta på mina GripGrab RaceAqua över mina vanliga skoöverdrag. Tajt satan, men dom håller ju vinden borta genom att vara så täta som dom ändå är och det hjälpte nog en hel del.

Jag fick väl ungefär 2½ timme i ljus och resterande tid i mörker. Känns ändå lyxigt att cykla i ljus. Sånt brukar jag inte vara bortskämd med.

Om man bortser från kylan så kändes det faktiskt ganska bra idag, kul det. Jag har ändå kunnat träna på ganska bra nu i två veckors tid så det borde ju börja lyfta lite snart. Hade ju vilodag igår och fräsch skalle och sådant hjälper givetvis till.

Körde söderut idag, brukar ju annars mest trampa norr om Falun eftersom det är lite roligare terräng där. Men idag ville jag ha hög snitthastighet före härliga vägar. Allt för att få så många kilometer på så kort tid som möjligt. Vilken hastighet det blev sedan, snittade hela 22.6 km/h! Kul med cykling i rysskyla...
Körde Olsbacka-Torsång-Säter-Skedvi-Milsbo-Vika-Hem, för er med lokalkännedom och totalt blev det alltså drygt 106 kilometer. Klart godkänd förstatur, nu krävs bara fyra lika långa turer på dom återstående sex dagarna.

Några bilder från dagen:

Lite Garmin-data från idag:

3 kommentarer:

  1. Starkt kört!,Det krävs ju mer pannben än benmuskler att distansträna i December!,Själv blev man sjuk så jag missade rapha 500!.....

    SvaraRadera