Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-12-28

Det var det kallaste...

Hej vänner!

De flesta av er följer säkert mig på andra sociala medier så som min Facebook-sida, mitt Instagram-konto och så vidare. Då har ni kunnat se en och en annan bild från mitt långpass idag. Det passade sig bra för fotografering idag, blå himmel, solsken, kallt satan och ett tag var det ett riktigt härligt ljus när lite snömoln drog in. 

Det här blev min kallaste cykeltur någonsin. Ett snitt på -16.9 grader och en bottennotering på -23.2. Kallt så in i norden, helt enkelt. När jag cyklade på juldagen så tyckte jag -16 var rena döden, idag var det helt okej. Men så var jag bättre klädd idag också. Körde fem lager på överkroppen, sånt hjälper. Händerna hölls varma med mina trefingrade GripGrab-handskar. Tårna frös dock. Förr brukade jag inte frysa speciellt mycket om fötterna men sedan något år tillbaka så fryser jag nästan alltid om fötterna. Behöver kanske bli en sådan där med vintercykelskor. 

Passet blev nästan sex och en halv timme långt, riktigt kul att hantera den långa träningstiden så bra som jag gjorde och dessutom i dödskyla. Vet inte om jag blev en så mycket bättre cyklist rent fysiskt, men det byggde nog lite karaktär i alla fall. Körde först en tvåtimmarsrunda för att sedan möta upp lite sällskap, men då sällskapen av olika anledningar inte skulle med så fick jag väl fortsätta ensam.

Med dryga timmen kvar så fiskade jag upp den Cola-burk jag hade haft med mig i ryggfickan. Det var nitton grader kallt då och jag cyklade väl kring 25 km/h just då. När jag öppnade burken så skvätte det ut lite och en droppe hamnade på min cykeldator, torkade bort den direkt och då hade den redan blivit till is. Försökte dricka så snabbt jag kunde men redan efter några klunkar bildades det is i colan och till sist var det bara slush kvar.  Imponerande kyla idag!

Här kommer några av dagens bilder:





7 kommentarer:

  1. Härliga och inspirerande bilder Henrik.

    SvaraRadera
  2. Imponerande, på riktigt. En redig klapp på axeln får du!

    SvaraRadera
  3. �� fostrande,Det blir ju på en lite annan nivå beroende på vart man bor i landet att klara dom där 50!,Gissar att du inte såg jätte många cyklister idag!,bra jobbat

    SvaraRadera
  4. Otroligt tufft! Ger lite till ork till oss som inte är riktigt så tuffa men ändå måst försöka dra in 100km/dag i kallt väder. Vad har du för kamera förresten?

    SvaraRadera
  5. Tack ska ni ha! Kameran är en Panasonic Lumix LX5.

    SvaraRadera
  6. Okej, såg bättre ut än vanliga GoPro/Virb, därför jag undrade :)

    SvaraRadera