2014-10-27

Från sopa till elitcyklist på 10 timmar

Hej hej!

I morse när jag cyklade till jobbet så blåste det rejäl motvind och allt var bara jättejobbigt. När jag så skulle hem så hade jag istället medvind och kände mig som värsta cykel-kingen. Snittet blev 26,7 km/h till jobbet och 31 km/h hem från jobbet. Den skillnaden gör en del för humöret.

Ljust och fint på morgonen med normaltid (vintertid).

Till jobbet så cyklade jag gamla banvallen mellan Källviken och Kyna, som ni med lokalkännedom kan se på bilden. Tänkte att det skulle vara kul med lite omväxling men utöver motvinden så var det dessutom drygt fyra kilometer längre än min vanliga pendlingsväg. Så på hemvägen köttade jag den gamla vanliga vägen. För att inte pendlingen enbart ska vara transport så brukar jag, när jag är ambitiös, köra intervaller eller tempopendling. Med vinden i ryggen så körde jag en intervall på 6:51 och en på 2:52. Den längre intervallen innebar en förbättring av ett KOM på Strava.
Röd pulskurva och grön höjdkurva. Pulstoppen från km. 5 är från när jag pace:ade bakom en lastbil i 2,3 km. Sedan följde intervallerna i motlut och backe.

På cykelmässan i Kista så kommer Tre Berg att lanseras, det kommer bli kul att få se allt "i dagsljus".