Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-07-16

Snabbast på Dalaserien igår!

Hej!

Jag lyckades väl med att bli snabbast på Dalaserien i MTB här i Falun igår. Men shit så jobbigt det är med MTB och det blev ju inte lättare med en tokintensiv bana heller. Grymt kul bana dock där det hela tiden var backe, stök, kurvor och igångdrag. Inte många sekunder till återhämtning där inte. 400 höjdmeter på 12.4 km tycker jag låter som att det var kuperat, men har lite dålig koll på kuperingsindex... Mycket singeltrack också vilket jag behöver nöta lite på för att ta mig fram snabbare i skogen igen.

Hur som helst, nu tar vi det från början. Tjejerna i familjen och jag packade oss in i Bin Saaben och drog till Lugnet. Först ut i familjen att tävla var Ebbah som körde nybörjarklassen. Bulle och saft efteråt satt som en smäck.
Peppade i startfållan.

Snart dags för målgång och en stolt mor dokumenterar med telefonen. Men visst borde sadeln höjas..?

Målgång!

Eftersom jag hade full koll på nybörjarklassen så hann jag varken med att köra banan eller värma upp mer än ett par minuter i backen som nybörjarna körde. Taktiken blev därför att oavsett kräm i påkarna inte ta starten...
När starten gick så behövde jag givetvis inte oroa mig för att hamna först då det var ett tag sedan jag körde någon MTB-start. Fullt ös från det att tävlingsledare Isac Bjerring blåste i visselpipan. Några hundra meter startsträcka och sedan fem varv skulle avverkas och jag passerade ut på första varvet som femma ungefär.

Varv ett gick mest ut på att lära mig banan och försöka se var alla cyklade. Tog ett par placeringar i en backe och tog nog mig ända upp till andraplats med i nästa backe om jag inte minns helt fel. Ledaren hade fått en liten lucka. Alla stigar hade jag ju cyklat på innan så det var inga jätteöverraskningar även om jag inte direkt briljerade...

Andra varvet så försökte jag se var spårvalen fanns och hålla avståndet till ledaren. Bakom skiftade placeringarna och jag blev upphunnen för ett tag av en ny trea.

På tredje varvet så gick jag in för att försöka hämta in den som var först och samtidigt släppa på lite mer på stigarna. Lyckades ganska bra med båda sakerna och fångade in ledaren ungefär halvvägs ut på varvet. Kom ikapp ganska snabbt i en backe så jag la om planen från att bara gå ikapp till att även gå förbi. Utför sedan så tänkte jag att jag kunde köra mitt egna tempo och tog det svåra rotpartiet i sakta mak. Hörde hur det small till bakom mig då tvåan halkade till på rötterna och plötsligt ledde jag med en liten lucka till de övriga.
Hur kör man i ledning egentligen? Att jaga är ju en sak, då ska man ifatt den framför. Men att cykla först på en MTB-tävling var ju inte igår om vi säger så... Jag försökte hitta en rytm som jag kunde hålla utan att behöva riskera något och tänkte att om jag åkt ifrån konkurrenterna en gång så borde jag kunna åka ifrån dom igen om dom skulle komma ifatt.

Fjärde varvet så körde jag på mer på partierna som bara var att kötta och höll sedan igen där det var lite svårare.

Samma sak på femte varvet, kastade ett öga bakåt då och då för att se till så att ingen kom för nära. När sista långa och svåra backen skulle besegras så hörde jag plötsligt hur en som jag varvat pratade med någon annan lite längre bakom mig. Tvåan var alltså inte alls långt borta. Hade dock en ganska säker ledning så jag tog det lugnt i den svårare delen, körde kontrollerat igenom sista utför innan backen upp mot målet kom. I den så vände jag mig om och såg tvåan komma, men hade ändå avstånd nog att ta mig runt som snabbaste gubbe utan spurt.

Uppförsbackarna var där jag var som starkast igår, tur att det fanns mycket av den varan.
På andra bilden går jag ut på varv två och har Jens Westergren och Per Strömblad strax bakom mig. Foto: Isac Bjerring

81 bilder hittar ni i Falu CKs album på Facebook: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.795923500427461.1073741830.112605275425957&type=1
Resultat dyker snart upp här: http://www5.idrottonline.se/FaluCK-Cykel/

Lite data:
Varv 1
Tid: 8:17
Snitt/maxpuls: 174 / 183
Snitt/maxfart: 17.4 / 38 km/h

Varv 2:
Tid: 8:24
Snitt/maxpuls: 175 / 183
Snitt/maxfart: 17 / 36.9 km/h

Varv 3:
Tid: 8:17
Snitt/maxpuls: 176 / 184
Snitt/maxfart: 17.4 / 35.6 km/h

Varv 4:
Tid: 8:34
Snitt/maxpuls: 174 / 182
Snitt/maxfart: 17 / 32.1 km/h

Varv 5:
Tid: 8:37
Snitt/maxpuls: 171 / 181
Snitt/maxfart: 17 / 32.6 km/h

3 kommentarer:

  1. Mikael kippiläs blog har fel adress när man klickar sig dit via din sida. .

    SvaraRadera
  2. Det är han amla sida. hät är den nya http://mikaelkippila.blogspot.se/

    SvaraRadera
  3. Ta bort den gamla. Den verkar inte ha nått med cykel att göra.

    SvaraRadera