Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-07-24

King of the hill Sälen, lite bilder och resultat

Hej kingar!

Så är jag nu hemma i Stennäset igen efter en härlig vistelse i Sälen. Idag gick ju som bekant King of the hill och det där gick ju skitbra! Många kingar var på plats för racet som var uppskattat hos alla.

Favoriten Matthias Wengelin.

Monsterbloggaren Erik Wickström och jag. Enligt fotograf Mattias Nilsson var det lite som att ha Blondinbella och Kissie på en och samma bild.

Team Kalas samlade. Magnus Darvell, Pontus "Pumpen" Johansson och Mattias Nilsson. Foto: Ronya

Mattias Nilsson och Jens Westergren tittar med trånande blickar på min cykel. Alla vill väl ha en Bianchi!? Foto: Ronya

Det var innan start det där. Sedan såg vi inte riktigt lika avslappnade ut. I första delen av backen så gick det på ganska så snabbt då Mattias Nilsson och Magnus Darvell stod för farthållningen. Jag tyckte det var jobbigt utan att gå helstum. Gick ju ändå på rejält för mig och när jag vände mig om så såg jag att gruppen var ganska stor. Jag satt som sjätte man mest hela tiden i början. Efter 2-3 kilometer så skickade Matthias Wengelin på en attack, fick med sig Magnus Darvell. Bakom bildades en duo med Mattias Nilsson och Magnus Palmberg och lite bakom dom så gjorde Jens och jag sällskap. Kände dock att jag hade lite mer att ge så jag såg till att höja farten och Jens och jag kunde ansluta till Palmberg/Nilsson.

Avståndet framåt höll sig ganska så stabilt. Mot spurtpriset i Sälsätern efter 5,5 km så höjde Magnus Darvell farten och blev först där. I vår fyrmannagrupp bakom så gasade Palmberg över det lilla krönet och Westergren släppte en lucka. Utför på motionsspåren så satt jag ganska säkert då varken Nilsson eller Palmberg hade kört banan innan och jag hade koll på kurvorna sedan dagen innan. Efter ungefär 7,5 km så kom Westergren ikapp och kort därefter så var det min tur att släppa. Vid km 8 så var det som brantast och vår grupp splittrades där Palmberg fick en lucka på Nilsson som i sin tur fick en lucka på Westergren. Jag lyckades i slutet på den branten gå förbi Westergren och kunde ansluta till Nilsson innan den lättåkta asfalten. Kände att det var värt en fartökning där för att ha någon att få hjälp av där det gick snabbt.

I täten satt fortfarande Darvell/Wengelin, bakom satt nu Palmberg och så följde Nilsson och jag i en duo. Det var så här 9 km in i loppet inte alls stora avstånd faktiskt, det handlade bara om sekunder. Efter drygt 10 km var det dags för sista backen och där gick faktiskt Palmberg ikapp och förbi Wengelin/Darvell. Men som Nilsson sa efteråt: han gick ikapp och förbi innan en kurva och när vi kom runt kurvan så var han plötsligt trea igen. Wengelin/Darvell var klart starkast idag och höjde farten. Jag tvingades släppa Nilsson och Westergren kom ifatt och förbi mig. Så från typ km 11 och upp till målet efter 12,5 km så var placeringarna 3-6 ganska klara. I sista backen på typ 500 meter så kunde Wengelin lämna Darvell bakom sig. Då var jag bara typ 250 meter bakom!

Alltså jag är ju riktigt nöjd med det här, som ni kanske förstår. Det är ju inte direkt varje dag som jag verkligen får vara med och tävla mot sådana här kingar. Resultat för oss i cykel-täten blev så här:
1. Matthias Wengelin
2. Magnus Darvell
3. Magnus Palmberg
4. Mattias Nilsson
5. Jens Westergren
6. Henrik Öijer

I damklassen så var följande trio snabbast:
1. Maria Gräfnings
2. Kristina Roberto
3. Åsa Zetterberg-Eriksson

Exakta tider får ni senare när resultatlistorna dyker upp. Jag hade dock 31:23 på min klocka. Lars Suther dök upp med en efteranmälan och blev snabbaste skidåkare upp i cykelmomentet och vann sedan rullskidmomentet. Tror inte att Mattias Nilsson eller Jens Westergren kunde hålla sig inom dom ungefär tre minuter som Suther var efter på cykelmomentet.

Distans: 12,59 km
Tid: 31:23
Medel / maxfart: 24,1 / 53.5 km/h
Medel / maxpuls: 179 / 188 bpm
Höjdstigning: 515 m
Medeltemperatur: 25,7 °C
Medelkraft: 330 W
Max kraft: 1.159 W
Max Avg Power (20 min): 342 W
Normalized Power (NP): 357 W
Medel / maxkadens: 84 / 132

All data från King of the hill Sälen:

4 kommentarer:

  1. Ojojoj, kanonbra kört. Men jag var jäkligt dålig på att gissa tiden.

    SvaraRadera
  2. jag är mest nyfiken på VEM av er två som var kissie och vem som var bbella??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upp till betraktaren att avgöra, kanske borde vi ha en omröstning?

      Radera
  3. Höger är Kissie, samma plutiga, söta mum.

    SvaraRadera