Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-06-28

Hur man vinner Cykel-SM

SM för herrjuniorer pågår ju för fullt just nu. Damerna startar 13:30 idag och imorgon kör damjuniorer 09:00 och vi herrar startar 12:00. Herrjuniorerna får försöka lista ut det själva, men för er övriga kommer här några bra tips på hur man gör för att vinna cykel-SM:
- Gå ut hårt och öka.
- Ta i mer än den som tar i mest.
- Kör med tyngre växel och högre kadens än alla andra.
- Lägg dig först och släpp inte förbi någon.

Sådär. Några enkla tips i all välmening till alla er som ska köra SM. Själv så åker jag ner om någon timme, kör ett varv på banan och käkar en härlig middag innan Krippe och jag gör natt inne i Götene. Vädret idag lockar med vind och regn, imorgon ser det tyvärr ut att bli både lite vind och dessutom risk för sol... Jag är sjukt taggad för detta och ska kriga mig i mål imorgon om ingen stoppar mig på vägen.
Den här bilden har jag haft uppsatt på kontoret och i cykelrummet framför mig när jag kört testcykel i många månader nu. Tillsammans med ett par övriga bilder från backen/banan. Har aldrig cyklat det där varvet, till skillnad från många andra, men det kan kanske vara bra också då jag ännu inte har samma respekt för backen som alla andra kanske har. 15 varv på den banan väntar imorgon, hur svårt kan det vara!?

2 kommentarer:

  1. Räcker det inte att bara vara först i mål?

    SvaraRadera
  2. - Gå ut hårt och öka. Aj aj, jag brukar gå ut försiktigt men får ändå slå av på farten efter några mil.
    - Ta i mer än den som tar i mest. Jag tar i lite mindre för att spara mig till slutet.
    - Kör med tyngre växel och högre kadens än alla andra. Jag kör på lätta växlar med ganska låg kadens, mitt knep för att spara på krafterna.
    - Lägg dig först och släpp inte förbi någon. Jag brukar aldrig släppa förbi någon. Försöker ligga på rulle på den som ligger näst sist.
    Jäklar nu börjar det gå upp för mig varför jag inte kommer bättre. Tack för tipsen Öijer!

    SvaraRadera